דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שוק העבודה / היצע המשרות ברמת שיא, אז למה השכר לא עולה?

הנתונים שפרסמה אתמול (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מרשימים מאוד: מספר המשרות הפנויות בחודש יולי היה הגבוה היותר מאז 2009 | אך בניגוד לחוכמה המקובלת, דו"ח שפורסם בשבוע שעבר הראה שהשכר הממוצע דווקא במגמת ירידה

קופאית בסופרמרקט באשדוד. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)
קופאית בסופרמרקט באשדוד. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם אתמול (רביעי) מעיד על עלייה במספר המשרות הפנויות במשק בחודשים האחרונים. בין מאי ליולי 2018 עלה מספר המשרות הפנויות בכ-4%. בחודש יולי הגיע מספר המשרות הפנויות לרמת שיא של 107,600. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז התחיל הלמ"ס את סקר המשרות פנויות ב-2009. לשם השוואה בשנת 2013 עמד מספר המשרות הפנויות על כ-60,000. בניגוד לחוכמה המקובלת, הגידול המרשים בהיצע, לא תורגם לעלייה בשכר.

דרושים מלצרים

פילוח המשרות הפנויות למקצועות מראה, באופן לא מפתיע, כי המספר הגדול ביותר של משרות פנויות נמצא בתחום נותני השירותים ונציגי המכירות. תחומי עיסוק שלרוב לא נשענים על השכלה או מיומנות גבוהה וסובלים מתחלופה גבוהה. כך, למשל, בתחום המכירות (עובדי מכירות, סוכני מכירות, נציגי מכירות טלפונים ומוכרים בחנויות ובדוכנים) השוק מציע היום קרוב ל-9,200 משרות פנויות. בתחום המסעדנות – מלצרים ומוזגים – השוק מציע כ-8,800 משרות פנויות.

עם זאת, יש לציין גם מקצועות ההנדסה (מהנדסי מחשבים,מהנדסי חשמל ומהנדסי תעשיה) ממוקמים גבוה יחסית ברשימה. ואלו דווקא מקצועות עם מיומנות גבוהה שהדרישה להם בשוק הישראלי גבוהה מאוד.

התחום שרשם את העלייה הגבוהה ביותר בביקושים הוא זה של עובדי הבניין. על אף הקיפאון בשוק הבניה, בשלושת החודשים האחרונים עלה הביקוש לבנאים בכ-9%.

מנגד, דווקא הביקוש לנהגי אוטובוסים ומשאיות סבל מהירידה המשמעותית ביותר בשיעור של כ-9%. ייתכן שנתון זה ניתן להסביר באמצעות הקמפיין שניהולו לאחרונה חברות האוטובוסים לגיוס נהגים חדשים ואולי יותר מכך לעליית השכר של נהגי האוטובוסים בעקבות שורה של הסכמים קיבוציים בענף.

ביקוש והיצע?

העלייה המתמשכת במספר המשרות הפנויות הייתה אמורה להביא לעלייה מתמשכת בשכר הממוצע. כך לפחות לפי התאוריה הכלכלית שנלמדת באקדמיה. עם זאת דו"ח השכר הממוצע למשרת שכיר שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רק לפני שבוע מעיד דווקא על ירידה בשכר הממוצע בין החודשים מרץ למאי.

בחודש מרץ עמד השכר הממוצע למשרת שכיר על 10,560 שקלים בחודש. בחודש מאי ירד הנתון הזה לרמה של 9,886 שקלים לחודש. צריך לציין כי מדובר בטווחי זמן קצרים כשהמגמה המתמשכת של השנים האחרונות היא דווקא של עליית שכר, הנגזרת בעיקר משורה של הסכמים קיבוציים ומהעלאת שכר המינימום.

אך עדיין נשאלת השאלה מדוע דווקא בתקופה של עודף משרות ואבטלה נמוכה העובדים מתקשים לתרגם את הביקוש הגבוה לידיים עובדות לעליית שכר? האם ייתכן שהתאוריה הגורסת שהשוק החופשי מתמחר את העבודה באמצעות מנגנוני היצע וביקוש לא בהכרח עובדת במציאות?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!