דו"ח החשבונות הלאומיים

מצב המשק / דו"ח החשבונות הלאומיים של הלמ"ס מצביע על המשך מגמת העליה בתוצר ובצריכה

העלייה בהוצאות של משקי הבית ניכרת יותר במוצרים כגון ריהוט, מכשירי חשמל לבית וכלי רכב | נרשמה עלייה גם בייצוא התעשייתי | החדשות הרעות: ירידה בייצוא החקלאי

מכוניות בנמל חיפה (צילום: ארז רביב)
מכוניות בנמל חיפה (צילום: ארז רביב)
יונתן קירשנבאום

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (חמישי) את נתוני החשבונות הלאומיים למחצית הראשונה של שנת 2018, עם נתונים חיוביים. על פי הלמ"ס, התוצר עלה ב-2% בשנה שעברה מאז יוני, וההוצאה בצריכה הפרטית עלתה יחד איתה.

מהדו"ח עולה כי הצריכה הפרטית עלתה בחצי השנה האחרונה ב-5.5%. העלייה בהוצאות של משקי הבית ניכרת יותר במוצרים 'בני קיימה' כגון ריהוט; ציוד לבית כמו מקררים, מכונות כביסה ומזגנים וכלי רכב. משקי הבית הישראלים הגבירו את ההוצאה על מוצרים מהסוג הזה ב-8.2% בחצי השנה האחרונה. ההוצאה על כלי רכב של משקי הבית בישראל עלתה ב-45.7% בשנה האחרונה, וב-20.7% בחצי הראשון של 2018. לעומת זאת, ההוצאה של משקי הבית על מוצרים לצריכה שוטפת כמו אוכל ודלק עלתה רק ב-2.2%.

קניון ממילא בירושלים. ארכיון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
קניון ממילא בירושלים. ארכיון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

גם התעשייה הישראלית זכתה לעליות בחצי השנה האחרונה. יצוא הסחורות והשירותים עלה במחצית הראשונה של 2018 ב-3.3% בחישוב שנתי, בהמשך לעליות של 7.9% בחישוב שנתי במחצית הקודמת ושל 4.4% במחצית המקבילה בשנה שלפניה.

העלייה במחצית הראשונה של 2018 מצביעה על עלייה של 4.3% בייצוא התעשייתי (ללא יהלומים), עלייה של 10.1% בייצוא ענף שירותי התיירות ועלייה של 7.6% בייצוא השירותים האחרים בחישוב שנתי.

לעומת זאת, נראה שהחקלאים הישראלים סבלו מירידה בהכנסות בחצי השנה האחרונה. הייצוא החקלאי ירד ב-12.6% בחישוב שנתי. הייצוא החקלאי הישראלי לחו"ל הוא חלק משמעותי מהכנסותיהם של החקלאים, ולכן ירידה בייצוא משקפת הפסדים ניכרים לחקלאים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!