תאונות בניין

ההפקרות נמשכת / ילד בן 4 נפצע באורח בינוני כשנפל ממרפסת ביתו | נבדק חשד לתאונת בניין

נפילת הילד מהמרפסת נגרמה, על-פי החשד, כתוצאה מנפילה של בלוקים מנוף שעבד בסמוך לבניין מגוריו של הילד | מתחילת השנה נהרגו שני עוברי אורח ו-28 פועלי בניין כתוצאה מתאונות בניין

אמבולנס (צילום אילוסטרציה: גרשון ארלינסון / פלאש 90)
אמבולנס (צילום אילוסטרציה: גרשון ארלינסון / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שיפור במצבו של הילד בן ה-4 שנפצע כשנפל מוקדם יותר היום (חמישי) ממרפסת ביתו במודיעין עלית ולאחר שטופל בבית החולים תל השומר מוגדר כעת מצבו כבינוני ולא נשקפת סכנה לחייו.

הילד בן ה-4 נפל ממרפסת ביתו וכוחות מד"א שהגיעו למקום טיפלו ופינו אותו לבית החולים תל השומר כשהוא עם פגיעת ראש ומצבו מוגדר קשה. מברור ראשוני של המשטרה עלה כי בעת ששהה במרפסת נפלו כמה בלוקים ממנוף שעבד בבניין ממול וככל הנראה פגעו בילד או הבהילו אותו. כוחות משטרה שהוזעקו למקום פתחו בחקירה.

זירת התאונה ברחוב נתיבות המשפט במודיעין עילית (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
זירת התאונה ברחוב נתיבות המשפט במודיעין עילית (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

מגביית עדויות בשטח ואיסוף חומרים עולה בשלב זה כי בבניין בו שהה הילד מבוצעות עבודות בניה בקומה העליונה. מנוף שהעלה חומרי בניין לגג פגע בקיר הבניין שמכוסה באבנים. מהפגיעה בקיר השתחררו כמה ונפלו למרפסת בו שהה הילד. האבנים פגעו במעקה המרפסת הילד מעד, נפל מגובה קומה ונפצע באורח קשה. מנהל אתר העבודה בבניין ונהג המנוף עוכבו לחקירה.

משרד העבודה איננו מפקח על אתרי בניה, ועל בטיחות בעבודה בכלל מעבר לקו הירוק. בעבר פנה המשרד לרשויות המקומיות בדרישה שיהיו מעורבות אף הן בפיקוח על בטיחות אתרי הבניה בשטחן, בהתאם להוראות פקודת העיריות, אולם במרכז השלטון המקומי דחו את קריאתו.

דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).
דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).

מלבד 28 העובדים שנהרגו ולמעלה מ-30 העובדים שנפצעו קשה באתרי הבניה בישראל מאז תחילת השנה, קיפחו את חייהם גם שני עוברי אורח שנפגעו בסביבת אתרי הבניה.

מאיר פלשתייב ז"ל (21) נפטר ביולי לאחר שנפגע מקרשים שנפלו עליו מאתר בניה בחולון. בחודש פברואר השנה נהרגה נטע רוטמן ז"ל, בת 52 תושבת ת"א, בעת ששהתה ברכב במגרש חנייה בכפר סבא, לאחר שחלק ממנוף שפעל באתר בנייה סמוך, נפל על הרכב. רוטמן הייתה פעילה מרכזית בהתארגנויות אזרחיות למען נגישות של אנשים עם מוגבלויות, ומותה הכה בתדהמה את שותפיה למפעל. אדם נוסף נפגע ביולי באורח קשה מנפילת מוט ברזל ממנוף שהעלה חומרי בניין במסגרת שיפוצים בבניין במאה שערים בירושלים.

בשנת 2017 קרסו שני מנופים באתרי בניה. בבת ים נפגע קשה מפעיל מנוף, ומלבדו נפצעו שלושה עוברי אורח נוספים. ברמת גן נפגע מפעיל המנוף ועובר אורח נוסף נפצעו.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה מסר: "היום נפגע באורח קשה ילד בן ארבע, בזמן ששהה במרפסת ביתו, כתוצאה מנפילת בלוק בטון שנפל  מעגורן להעמסה עצמית המותקן על משאית. ההפקרות בתחום הבטיחות במנופים נמשכת ואינה מסתיימת רק בתחום עגורני הצריח והמנופים הניידים אלא גם בתחום המנופים להעמסה עצמית המותקנים על משאיות. מזה זמן רב קורא הפורום למניעת תאונות עבודה למנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה להתאים את הכשרת מפעילי המנופים המותקנים על משאיות ולהתפתחות הטכנולוגית. מנופים אלו מזמן הפכו להיות מנופים ניידים ויש להתאים את הכשרת המפעילים. הדבר המצער יותר הוא שאירוע זה עלול להיות מסווג כתאונת דרכים משום שתנועת זרוע המנוף נעשית עקב ניצול הכוח המכני של מנוע המשאית.

'דבר ראשון' פנה לעיריית מודיעין עלית ולמשרד העבודה לתגובה, ותגובתם תפורסם לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!