עזה

עימותים בקבינט / חוסר הסכמה בצמרת המדינית-ביטחונית לגבי תכנית ההסדרה המסתמנת עם חמאס

שר החינוך התייחס לדבריו של ליברמן שאמר כי הוא רוצה לשכנע את תושבי עזה שהאביב הערבי אפשרי ברצועת עזה | בנט: תפישת ״שכנוע העזתים״ של ליברמן חלולה, מסוכנת ומהווה רוח גבית לטרור | ליברמן: "הוא אינו בקיא בפרטים" | גם ראש השב"כ מתנגד למגעים עם חמאס

שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר החינוך, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר / יונתן סינדל / פלאש 90).
שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר החינוך, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר / יונתן סינדל / פלאש 90).
שי ניר

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלת ישראל נמנעים מלהצהיר רשמית ופומבית כי ישראל מקיימת מגעים – גם אם עקיפים – עם החמאס, ממשיכים להיחשף עוד ועוד פרטים מטעם גורמים רשמיים אנונימיים על המשא ומתן המתנהל בתיווך מצרי. למרות העמימות, מרשים לעצמם בכירי הקואליציה להתעמת בנושא.
ראש השב"כ, נדב ארגמן, העביר אזהרה חריפה וחד-משמעית לשרי הקבינט בישיבות הקבינט האחרונות כי "דחיקת אבו מאזן מתהליך ההסדרה תחזק את חמאס בגדה ותוכיח שהטרור משתלם", כך פורסם אמש (חמישי) בחדשות ערוץ 2. עוד פורסם כי ארגמן הזהיר מהשלכות המגעים עם חמאס, "מהלך כזה גם יחליש את המתונים ויוכיח לפלסטינים שרק דרך האלימות משיגה תוצאות מול ישראל". על-פי הפרסום, המתווה המתגבש מכניס את קטאר לתמונה מעל ראשו של אבו מאזן שמערים קשיים, ולכן שליח האו"ם וגם האמריקנים פעלו ליצירת הציר העוקף הזה שבו הכסף הקטארי ייכנס לרצועה בהסכמה של ישראל. ראשי מערכת הביטחון אמרו לשרים כי על-פי הניסיון, כסף קטארי לא עוצר במשכורת אלא הולך למימון טרור. המהלך מדאיג גם את המצרים, ששלחו לישראל את ראש המודיעין שלהם שנפגש אתמול גם עם ראש השב"כ וגם עם ראש הממשלה וראש המל"ל.

תמונות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מביקורו בעוטף עזה, 20 באפריל 2018 ( אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
תמונות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מביקורו בעוטף עזה, 20 באפריל 2018 ( אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

במקביל פורסם בחדשות 10 כי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, נפגש ב-22 ביוני בשדה התעופה של ניקוסיה בקפריסין עם השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי. על-פי הדיווח, ליברמן שהה בקפריסין לפגישות עם שרי ההגנה של קפריסין ויוון ואל-עמאדי הגיע לשם כחלק ממסע דילוגים שקיים באזור. בפגישה דנו השניים במצב ברצועת עזה ובניסיונות להגיע להסכם הפסקת אש. במהלך הפגישה העלה אל-עמאדי הצעות קטאריות, הן לגבי שיפור המצב ההומניטרי בעזה והן בסוגיית השבויים והנעדרים. בחודשים האחרונים ישראל דחתה את ניסיונות התיווך הקטאריים מול חמאס במיוחד על רקע התנגדות חריפה מצד מצרים והחליטה להמשיך ולהתבסס על ערוץ התיווך של המודיעין המצרי מול חמאס.
בתוך כך שר החינוך נפתלי בנט תקף את חברו לקואליציה, שר הביטחון אביגדור ליברמן, כי "תפיסת ״שכנוע העזתים״ של ליברמן חלולה, מסוכנת ומהווה רוח גבית לטרור; אחרי 25 שנה חזרנו לתפיסת הניתוק מהמציאות של אוסלו״. לדברי בנט, "תפיסת ״שכנוע העזתים״ חלולה ונטולת היגיון. הרעיון כאילו ישראל יכולה לשכנע את הציבור העזתי להחליף את שלטון חמאס הוא דמיוני ומנותק מהמציאות". בנט, חבר הקבינט המדיני ביטחוני, חושף בדברי הביקורת שלו כי שר הביטחון ליברמן דוחף להגעה להסכם בין ישראל לחמאס. "הסכם ישראל-חמאס אליו דחף ליברמן הוא שגיאה חמורה וחסרת אחריות שתאפשר לחמאס להאיץ את ייצור הרקטות", אמר בנט והוסיף כי "אם לא נעצור היום את המפעל הלאומי של חמאס לייצור רקטות, תושבי ישראל יסבלו ממבול של רקטות על מרכזי האוכלוסייה בעתיד הלא-רחוק. לאחר 140 ימים של רקטות, ירי צלפים ושיגור בלוני תבערה חמאס לומד שהטרור השתלם. צריך לומר את האמת לציבור הישראלי: הסכם ישראל-חמאס הוא שגיאה ותפיסת ההכלה נכשלה".

שר החינוך נפתלי בנט נואם בטקס הענקת פרס ישראל (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שר החינוך נפתלי בנט נואם בטקס הענקת פרס ישראל (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

במפלגת ישראל ביתנו מהרו להגיב להודעתו של בנט ותקפו בחזרה, "מאחר והשר בנט הרבה להיעדר מישיבות הקבינט בנושא עזה, כל שכן האחרונה, הוא אינו בקיא בפרטים. ברמה העקרונית אכן מתקיים ויכוח בין ימין ממלכתי ואחראי שמייצג ליברמן, לבין ימין משיחי ופופוליסטי שמייצגים בנט וסמוטריץ', שתומכים במדינה דו-לאומית ובכיבוש עזה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!