כדורגל

כדורגל / משכונת העוני של אוטרכט לקבוצות הפאר של אירופה: סיפורה של שניס ואן דה סנדן

הקריירה של אחת השחקניות המובילות של כדורגל הנשים באירופה התחילה במקרה בגיל 12, ומהר נסקה לרמות הגבוהות | סיפורה הוא חלק ממורשת של ספורטאים סורינאמים ששינו את הכדורגל ההולנדי

שניס ואן דה סנדן, שחקנית ליון בגמר גביע ליגת האלופות מול וולפסבורג. 24 במאי 2018 (צילום: Oleh Dubyna / Shutterstock.com)
שניס ואן דה סנדן, שחקנית ליון בגמר גביע ליגת האלופות מול וולפסבורג. 24 במאי 2018 (צילום: Oleh Dubyna / Shutterstock.com)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אחד הרגעים הגדולים בכדורגל הנשים האירופאי בשנים האחרונות התרחש השנה במהלך גמר ליגת האלופות בין ליון לוולפסבורג. הרגע המכריע במשחק היה כניסתה של שחקנית ההתקפה שניס ואן דה סנדן במדי ליון במהלך הארכה. היא עלתה למגרש בדקה ה-94 לאחר שהיריבה וולפסבורג עלתה ליתרון. לאחר השער המאמן עשה מיד שינוי התקפי שעבד מעל ומעבר למצופה.

המשחק התנהל במשך 90 דקות בקצב רגוע. מתחילת הארכה המשחק נכנס לסחרור מטורף, לאחר כניסתה הורחקה שחקנית יריבה וליון השוותה את התוצאה. מאותו הרגע שניס השתלטה על המשחק ותוך 16 דקות של משחק מושלם ללא טעויות, היא ניצלה את המהירות המתפרצת המסחררת שלה ופרצה באגף ימין בכל התקפה. בעודה משאירה אבק לשחקניות ההגנה הגרמניות, בישלה שלוש שערים מדהים תוך 16 דקות בלבד, שעזרו להביא גביע שלישי ברציפות לקבוצת ליון.

שניס ואן דה סנדן בת ה-25 נולדה בעיר אוטרכט בת לאב ממוצא סורינאמי ואמא הולנדית. השורשים שלה הופכים אותה לעוד חוליה חשובה שמקשרת בין דורות המהגרים שהגיעו מסורינאם להולנד ושינו את פני הכדורגל ההולנדי.

סורינאם היא מדינה קטנה בחלק הצפוני של דרום אמריקה. היא ממוקמת במקום השישי בעולם כמדינה בעלת צפיפות האוכלוסין הנמוכה ביותר. במדינה חיים רק כחצי מיליון תושבים. כ-90 אחוז מהתושבים חיים בבירה ואזור החוף, ומעל 300 אלף יוצאי סורינאם חיים בהולנד.

במהלך המאה ה-16 החלה התיישבות של סוחרים הולנדים ובריטים ברחבי אזור סורינאם. מאז שנת 1667 הייתה סורינאם מושבה הולנדית שנקראה "גיאנה ההולנדית" שהוחלפה במאה ה-17 בהסכם בין בריטניה להולנד תמורת המושבה "ניו- אמסטרדם", כיום ניו יורק. המושבה הייתה בסיס רווח אדיר לבעלי עסקים הולנדים, שעשו את הונם ממטעים של קני סוכר וסחר של עבדים מאפריקה. בעקבות מרד שבוצע במהלך המאה ה-19 ע"י העבדים, החליטו השלטונות ההולנדים לבטל את העבדות האפריקאית, אך במקביל לייבא כוח עבודה זול מהודו, מסין ואינדונזיה. הקשר ההדוק בין המושבה להולנד הפך לגל הגירה שהתחיל במהלך המאה ה-20 והתגבר בשנת 1975, כאשר סורינאם זכתה לעצמאות.

פרנק רייקר ורוד חוליט היו ילדי הולנד לאבות שהיגרו מסורינאם הפכו מאוחר יותר לכוכבי ענק בכדורגל העולמי במדי נבחרת הולנד וקבוצת מילאן האגדית של המאמן אריגו סאקי. הם הובילו את נבחרת הולנד לזכייה באליפות אירופה ב-88 ואת מילאן לזכיה באליפות אירופה לאלופות שנתיים ברצף בין השנים 88-90.

לאחר שהסכר נפרץ כיכבו במדי נבחרות הולנד עשרות שחקנים מהטופ העולמי כדוגמת קלרנס סיידורף ,אדגר דווידס, וירג'יל ואן דייק, ג'ימי פלויד האסלביינק, פטריק קלייברט ג'ורג'יניו ווינאלדום ורבים נוספים. שחקנים שהכניסו את המון כוח ויצירתיות למגע הקסם שהופך את משחק הכדורגל ההולנדי ליצירה הנפלאה בשלושים השנים האחרונות.

ואן דה סנדן גדלה באחת השכונות העניות של העיר אוטרכט, בבית של שישה אחים משלושה אבות שונים. היא החלה לשחק כדורגל בגיל 12 בלבד, לאחר שאחד השכנים לקח אותה למשחק כדורגל באחד המועדונים החובבנים בעיר בשם VVIJ ורשם אותה כשחקנית במועדון השכונתי. בראיון לעיתון ההולנדי trouw היא מספרת על עצמה לפני גילוי עולם הכדורגל "באותה התקופה הייתי רק יושבת ליד המחשב, מאזינה למוזיקה ומתכתבת עם חברי לכיתה. כשהייתי מגיעה הביתה מבית הספר, הייתי מיד רצה לשבת בחדר שלי. כשאימי הייתה קוראת לי שהאוכל מוכן, הייתי עדיין ממשיכה לשבת עוד חצי שעה בחדר, עד שהייתה קראת לי שוב. אחרי הארוחה הייתי חוזרת למחשב ואחר כך נרדמת. מדי פעם הייתי בחוץ עם חברי לכיתה".

במהלך האימון הראשון שלה, ואן דה סנדן נפצעה במתיחה כאשר היא ניסתה במהלך ספרינט להגיע לכדור מן האוויר. למרות הפציעה, היא נהנתה מהמשחק הראשון שלה כל-כך, עד כדי כך שהיא עדיין תלבש את נעלי הכדורגל שקנתה של חברת הנעליים סקפינו ("הזול ביותר, כי לא ידעתי אם אני רוצה את זה") בחודשים הבאים. בגלל היכולת הספורטיבית שלה, היא חוותה חווית הצלחה אדירה במגרש הכדורגל ובתוך זמן קצר הכבר הייתה ידועה בתוך ומחוץ למועדון כמו הבחורה המהירה. "כי כולם הכירו אותי בגלל המהירות שלי. כנראה שהייתי רצה הרבה יותר מהר ממה שחשבתי שאני."

https://twitter.com/JorgeBronze/status/999759091370283009

עוד בראיון היא מספרת על חייה בתור ילדה בשכונה "בתור ילדה היה לי אזור לחלוקת עיתון מקומי,בבוקר הייתי רצה ביחד עם אחי ואחותי בין שלושת אלפים בתים בשכונת איסלשטיין . כל איסלשטיין הכירה אותנו כילדי העיתונים בשכונה. אנחנו היינו הולכים לחלק עיתונים גם בשלג ובקור. לפעמים האופניים שלנו נטו הצידה כי העיתונים היו כבדים מדי, והרוח העיפו אותם לכל עבר. היו לי ימים שחשבתי: כמה זמן אני צריכה לעשות את זה כדי להרוויח את הכסף שלי."

קריירת הכדורגל של ואן דה סנדן התפתחה באופן מהיר, בגיל 15 היא הצטרפה לתקופה קצרה לקבוצת הנערות סאסטום. לאחר תקופה קצרה במועדון הגיע השמועה על השחקנית הצעירה והמהירה לראשי המועדון הבכיר בעיר אוטרכט והשחקנית עברה לקבוצה מהליגה הבכירה. הקריירה המקצוענית שלה נכנסה לסחרור, לפחות כמו מהירות הריצה שלה. תוך חצי שנה בליגה הבכירה היא הוזמנה למשחק הבכורה שלה במדי הנבחרת נבחרת הולנד הבוגרת והפכה לאחת השחקניות המוכשרות בנבחרת המתפתחת של הולנד.

למרות המהירות המסחררת, והיציאה מהמקום שכמעט שום שחקנית הגנה בעולם יכולה לעצור אותה, במשך שנים ארוכות היה חסר לה את יכולת המסירה או הסיומת מול השער כדי לעשות עוד קפיצת מדרגה משמעותית בקריירה. במהלך הקיץ לפני שנתיים היא זכתה למעבר מהליגה ההולנדית הקטנה יחסית לקבוצת ליברפול מהצמרת של הליגה האנגלית.

לאחר עונה טובה אחת, הגיע היורו החלומי של נבחרת הולנד בקיץ הקודם. ואן דה סנדן הייתה אחת המצטיינות של הנבחרת וזכתה לשדרוג אדיר בקריירה עם מעבר יוקרתי במהלך הקיץ לליון הצרפתית. במדי הקבוצה הטובה באירופה הצליחה ואן דה סנדן למצוא את מקומה בהתקפה הצרפתית בעזרת המהירות ויכולת המסירה שעברה ליטוש משמעותי עם הצוות המקצועי של ליון. בעוד שבוע תפתח הליגה הצרפתית ואן דה סנדן תקווה להמשיך את הפריצה המסחררת שלה קדימה כחוליה חשובה באלופת אירופה הצרפתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!