דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורסל ישראלי

כחול לבן מתחת לסל / "תנו להם דקות": שחקני העבר מתגייסים לטובת עתיד הכדורסל הישראלי

שיחה מקרית בקבוצת ווטסאפ הובילה 70 שחקני ומאמני עבר להקמת פורום לדאגה לשחקן הכדורסלן הישראלי | אורי בן ארי, ממקימי הפורום: "האינטרס היחידי שלנו הוא האינטרס הציוני"

נבחרת העתודה של ישראל מול נבחרת ספרד, רבע גמר אליפות אירופה עד גיל 20 (איגוד הכדורסל בישראל)
נבחרת העתודה של ישראל מול נבחרת ספרד, רבע גמר אליפות אירופה עד גיל 20 (איגוד הכדורסל בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"יש 30 אלף משפחות שהילדים שלהן משחקים, והן משקיעות בחלום שיום אחד הילדים האלו יהפכו לשחקנים כמו מיקי ברקוביץ' או עודד קטש. והחלום הזה לא קיים היום כי אין להם סיכוי להגיע לשחק בקבוצות האלו וזה רק הולך ומחמיר", כך אמר שחקן העבר אורי בן ארי, ממקימי "הפורום למען הצלת הכדורסל הישראלי כחלון לבן', בראיון ל'דבר ראשון'. על רקע המשבר במעמדו של השחקן הישראלי שהגיע לשיאו בשביתת השחקנים במחזורים האחרונים של ליגת העל, הקימו התאגדו בן ארי וקבוצת שחקני ומאמני עבר נוספים, שזכו לתנאים עליהם הכדורסלנים הצעירים יכולים רק לחלום, כדי לצאת לקרב אחרון על מעמד השחקן הישראלי.

הפורום הפועל במקביל לוועדת שרעבי, שהוקמה לאחר השביתה כדי לטפל במשבר, חרט על דגלו את חיזוק מעמדו של השחקן הישראלי. לאחרונה העלה הפורום פרופיל כשכינס מסיבת עיתונאים רגע לפני משחקה של נבחרת ישראל מול גיאורגיה, בה הציגו סרטון בכיכובם של מיקי ברקוביץ' ופיני גרשון הקורא למאבק על עתידו של השחקן הישראלי, ופתחו עצומה הקוראת לציבור הרחב להצטרף למאבק.

מיקי ברקוביץ' בטקס הכניסה להיכל התהילה של פיב"א בז'נבה, שווייץ. (באדיבות עמוד הפייסבוק של איגוד הכדורסל)
מיקי ברקוביץ' בטקס הכניסה להיכל התהילה של פיב"א בז'נבה, שווייץ. (באדיבות עמוד הפייסבוק של איגוד הכדורסל)

הפורום מונה כ-70 שחקנים ומאמני עבר בנבחרות ישראל בכדורסל, שהתארגנו לדאוג ששחקנים תוצרת כחול-לבן שגדלו במחלקות הנוער, שירתו בצבא ומשלמים מסים בישראל, יוכלו לשחק כדורסל בליגת העל ובליגה הלאומית, ויהיו בסיס לנבחרת כדורסל מצליחה. נציגי הפורום: גור בן דוד, פיני חוזז ואורי בן-ארי, שחקני עבר בנבחרות ישראל בכדורסל, מרכזים את הפעילות של הפורום מול הציבור.

נציגי הפורום הם פנו לוועדת שרעבי, שהוקמה בעקבות השביתה של ארגון השחקנים בסוף העונה שעברה, והציעו שלוש דרכי פעולה לפתרון בעיית חוסר הדקות של שחקנים ישראלים בקבוצות ליגת העל:

  1. שני שחקנים כחול-לבן במגרש למשך 3 שנים עד לירידה במספר המתאזרחים.
  2. מקסימום 4 זרים בכל קבוצה. "מתאזרחים" ימשיכו לשחק בינתיים כישראלים, "מתאזרחים" חדשים ייחשבו ישראלים, כשיעמדו בקריטריונים, שיפורטו בהמשך.
  3. שוויון במס לשחקנים זרים, "מתאזרחים" וישראלים.

המונח כדורסלן כחול-לבן הוצע על ידי ארגון השחקנים ואומץ על ידי ועדת שרעבי ואיגוד הכדורסל וגם הפורום. התנאים להיחשב כדורסלן כחול-לבן הם עמידה בשלשה קריטריונים מהארבעה המפורטים מטה:

  1. שחקן שמשלם מיסים בישראל.
  2. שחקן ששירת בצבא מעל שנה וחצי לפחות.
  3. שחקן ששיחק בקבוצת נוער /בנבחרת נוער
  4. שחקן שמחזיק תעודת זהות לפחות שנתיים.

הקמה מקרית בווטסאפ

בשיחה עם אורי בן ארי הוא מספר על תהליך הקמת הפורום, כשבקולו ניכרת דאגה אמתית וכנה למצבו הקשה של שחקן הכדורסל הישראלי. "הפורום התחיל במקור כדי להקים את המוזיאון של איגוד הכדורסל. זוהי יוזמה של מנשה הרמן מאיגוד הכדורסל, הוא פנה לכדורסלני העבר כדי לקבל מהם מדליות, גביעים וכו' בשביל המוזיאון. מה שקרה שכאשר זה עלה לוואטסאפ נוצרה קבוצה. במקביל נבחרת העתודה זכתה באליפות אירופה. התחלנו לשאול את עצמנו מה העתיד של הילדים האלו, שמצליחים לנצח נבחרות מעולות כמו קרואטיה צרפת ויש באליפות MVP ישראלי (יובל זוסמן – ל.ב). נשאלת השאלה מה העתיד של השחקנים הצעירים האלו, כאשר יש כל כך הרבה זרים ומתאזרחים בליגה הישראלית".

לדבריו, שחקני העבר של הכדורסל הישראלי גדלו בתנאים שאפשרו להם להוביל את הנבחרת להישגים, ובמקביל להוביל את הקבוצות שלהם וליצור עניין והזדהות לקהל. בן ארי שיחק בשנות ה-70 וה-80 במשך 13 עונות במכבי רמת גן ו-3 עונות במדי הפועל רמת גן. ב-1979 הוא היה שותף להישג השיא של נבחרת ישראל. זכייה במדליית הכסף באליפות אירופה. התגייסות שלו ושל חבריו נובעת מאהבה לכדורסל הישראלי, תוך הכרה בעובדה שהתנאים ששיחקו לטובתם בעבר, אינם קיימים יותר.

עודד קטש (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
עודד קטש (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).

"בקשו משלושתנו ליזום פעולה. ישבנו ודנו מה ניתן לעשות, הרגשנו שיש זמן חירום להשפיע על ועדת שרעבי. אין לנו מעמד משפטי להשפיע על הועדה, מעבר לרצון טוב של 70 שחקני עבר. אך אלו הם גם אנשים שעברו משהו בחיים, גם מבינים בכדורסל, גם בעסקים ובפוליטיקה. אנחנו לא אינטרסנטים, אין לנו ילדים שמשחקים, אין לנו עניין לא בקבוצה כזאת או אחרת. בטח לא באיגוד או ארגון השחקנים. אנחנו די חפים מאיזה שהוא אינטרס בתהליך, למעט האינטרס הציוני. לדאוג לכך שחקנים שגדלו בקבוצות נוער, משרתים בצבא ומשלמים מסים יהיה להם זכות או שלא יופלו ומצד אחד יוכלו לשחק בקבוצות. מצד שני למנוע אי-שוויון בתשלום מסים שבעצם מכפיל את העלות של שחקן ישראלי מול שחקן זר/מתאזרח".

חברי הפורום למדו לעומק את הנושא ואת המורכבות של הבעיות הקיימות בליגה הישראלית "התחלנו לפעול בכמה מישורים. קודם כל נפגשנו עם נציגים של האיגוד, של ארגון השחקנים, מנהלי קבוצות, בעלי קבוצות, שחקנים, מאמנים. ניסינו ללמוד מה קורה. לא כולנו פעילים בעולם הכדורסל בשוטף. ניסינו להבין את מהות האינטרסים של כל הצדדים כדי להבין מי נגד מי מצד אחד ומה לדעתנו הפתרונות כאשר יש לנו מטרה אחת בלבד. ששחקן ישראלי כחול לבן ישחק יותר דקות על המגרש, שלא ישב על הספסל.

"קודם כל עלה הנושא, מה זה כדורסלן כחול לבן. שזה אומר שקודם כל גדל בקבוצת נוער פה או שיחק בנבחרת נוער או שירת בצבא או משלם מיסים בישראל. מה שעומד מול זה הוא רק שחקן זר. המתאזרח הוא בעצם יצור ביניים שבאמת אם הוא לא מגויר או בכל מיני פטנטים של נישואים. ישראלי יהודי שעלה לארץ, זכאי בהחלט לשחק אבל רצינו שמשבצת הכחול לבן תהיה מוגנת.

נבחרת ישראל, ארכיון (איגוד הכדורסל בישראל)
נבחרת ישראל, ארכיון (איגוד הכדורסל בישראל)

"כולם אומרים לנו שהחוק הרוסי כבר פועל 10 שנים והנה אנחנו לא מצליחים. כאשר בחנו את החוק הרוסי הבנו שרב השחקנים שמשחקים על המשבצת של הישראלי היו בעצם מתאזרחים. הבאנו שאם רוצים לגדל שחקנים ישראלים, כדי שתהיה לנו נבחרת טובה."

נבחרת ישראל בשנים האחרונות סובלת מחוסר הצלחה בתחרויות הבינלאומיות, ונתינת דקות משחק לשחקנים הצעירים תבטיח שיפור ביכולתם למצות את הפוטנציאל שלהם ולהפוך לשחקנים מצטיינים גם במדי הנבחרת. "זאת המטרה העליונה, אני חושב שהישראלים רובם מתרגשים יותר מניצחון של נבחרת ישראל, כאשר הנבחרת שלנו עומדת על הפודיום עם מדליות כזאת או אחרת, אז הקהל מתרגש יותר מאשר קבוצה כלשהי מסוימת זוכה באליפות. אולי מכבי ת"א זה קצת נושא אחר, כי היא יצרה לעצמה את המיתוג. דאגנו מכך ששחקנים כמו זוסמן, אבדיה ואחרים יבואו למכבי ת"א וישבו על הספסל ועז מי שניזוק מי זה. זה לא מכבי ת"א, זה נבחרת ישראל ונבחרת ישראל זה כולנו."

מועדוני הכדורסל בישראל מוגדרים כגוף דו-מהותי (כלומר, גוף ששייך גם לציבור אפילו אם הוא מנוהל על ידי חברה פרטית), ולכן יש גם לציבור יש חזקה עליהם. אין בישראל אף קבוצת כדורסל השייכת באופן בלעדי לאיש אחד או בעלים. בנוסף חלק גדול מתקציבי הקבוצות בכדורסל הישראלי הם תקציבים שמגיעים מכספי משלם המסים ולכן לציבור יש עניין ציבורי להיות חלק מקבלת החלטות בנעשה בליגה המקומית "רב הקבוצות נהנות מכספי ציבור, אם זה הטוטו, תקציב המדינה או עיריות המשקיעות בקבוצות האלו. אלו כספי ציבור כמוני וכמוך שמשלמים מסים ובעצם מממנים את הקבוצות האלו. אני חושב שכאשר מדברים על זה, אז חייבים להפנות את המשאבים האלו, עבור שחקנים ישראלים שישחקו".

בינתיים, מספר בן ארי, התגובות מעוררות תקווה: קרוב ל-200 אלף צפיות באתר, 1,500 עוקבים בפייסבוק, ו-2,400 חתמו תוך 10 ימים על עצומה הקוראת להצטרף למאבק. "כשחושבים על זה לעומק מבינים שזה לא עניין גזעני, אלא רצון שהילדים שגדלים ומשחקים פה במגרשים, יהיה להם סיכוי באמת לשחק. ההיסטוריה מראה שכאשר שיחקו פה חמישה ישראלים על המגרש, הקבוצות הצליחו לא פחות מכאשר שיחקו פה חמישה זרים. מי שרוצה לשחק באירופה מוזמן לקבל עוד שחקנים זרים. אם השחקנים שזכו באליפות אירופה עד גיל 20, לא ישחקו בליגה אז אנחנו נמשיך להפסיד בנבחרת הבוגרת."

שרת הספורט מירי רגב בהצהרה לפני הדיון על שביתת שחקני הכדורסל (צילום: יאיר צוקר).
שרת הספורט מירי רגב בהצהרה לפני הדיון על שביתת שחקני הכדורסל (צילום: יאיר צוקר).

נבחרת ישראל עד גיל 20 סיימה במקום השני באירופה ב-2017 וזכתה באליפות השנה, אך כוכביה הגדולים מתקשים לקבל דקות בליגה הישראלית שמוצפת בשחקנים זרים ומתאזרחים אמריקאים. ניתן להאשים כל פעם את המאמן התורן, אבל לטענת פעילי הארגון אם לא נתעורר עכשיו הכדורסל הישראלי ימשיך לשקוע ברמות הגבוהות של הכדורסל באירופה, ושללא דקות משחק רבות לשחקנים הישראלים, לא יהיה המשך לעבר המפואר של הכדורסל הישראלי.

הפורום קורא לכל מי שעתיד הכדורסל הישראלי כחול-לבן יקר לו, לחתום על העצומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!