דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוסקבה

המשבר עם רוסיה / פוטין על הפלת המטוס: "מצפה לבדיקת העובדות" | צה"ל: מנגנון התיאום שב לפעול

למרות הגעת מפקד חיל האוויר למוסקבה בעקבות המשבר, ההצהרות הרוסיות עדיין מסוייגות וחלקן מטילות את האחריות למותם של 15 אנשי צוות המטוס בלטקייה על ישראל | נתניהו שוחח עם הנשיא פוטין ועמד על זכותה של ישראל להגן על עצמה

פגישה של מפקד חייל האוויר, אלוף עמיקם נורקין עם מפקד חייל האוויר הרוסי (צילום: דובר צה"ל).
פגישה של מפקד חייל האוויר, אלוף עמיקם נורקין עם מפקד חייל האוויר הרוסי (צילום: דובר צה"ל).
שי ניר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (שישי) לסגנית יו"ר הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו) כי במהלך תקרית הפלת המטוס הרוסי בלטקיה נעשו טעויות רבות, וכי הוא "מצפה לבדיקת העובדות" – כך דיווחה חברת הכנסת פלוסקוב. עם זאת, במערכת הביטחון טוענים כי לאחר שיחות בדרגים הגבוהים בין ישראל לרוסיה, מנגנון התיאום הבטחוני בסוריה שהפעילו שתי המדינות חזר לפעול כבשגרה.

פלוסקוב ופוטין נפגשו בכנס נשים מנהיגות ממדינות אירו-אסיה, שנערך בסנט-פטרסבורג ברוסיה. "שוחחנו על תקרית המטוס. אמרתי לנשיא שאני משתתפת בצערם. הוספתי כי ברור לכולם שעל העובדות להתבהר, וכי ישראל אינה מעוניינת בשום אופן לפגוע ברוסיה", אמרה חברת הכנסת.

במקביל ערך היום (שישי) צה"ל תדריך לכתבים הצבאיים, בו נטען כי התיאום הבטחוני עם רוסיה שב לקדמותו. לפי כתבי 'כאן' רועי שרון וכרמלה מנשה, בתדריך נאמר כי בפגישה בין נציגי המדינות "סוכם ששני הצדדים יבחנו כיצד לשפר את מנגנון התיאום כדי למנוע חיכוך ויפעלו לשמור על חופש הפעולה של ישראל". עוד נאמר כי הנציגים הישראלים שיתפו את הרוסים במידע מודיעיני ובסיבות לתקיפה בלטקייה.

אתמול (חמישי) קיימה משלחת צה"ל בראשות מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין פגישת עבודה במוסקבה, כחלק מהנסיון הישראלי להביא לסיומו את המשבר עם רוסיה. המשבר הנוכחי התגלע בעקבות נפילת המטוס הרוסי מאש הנ"מ הסורי, שהביא למותם של 15 אנשי הצוות, כשברקע תקיפת חיל האוויר הישראלי בסביבת לטקיה. על אף פגישות העבודה בין שתי המדינות, יצאו במהלך היום מסרים ממוסקבה שהמשיכו להטיל את האחריות לנפילת המטוס בשל התנהלותו "הלא אחראית ולא ידידותית", של חיל האוויר הישראלי.

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין קיימה עד לשעות הערב מספר מפגשים עם מפקד חיל האוויר הרוסי ובכירים במטה הפיקוד של צבא רוסיה וכן בכירים בחיל האוויר הרוסי. בפגישות, שהתקיימו בהמשך לסיכום בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציגו הקצינים הישראלים לרוסים את תמונת המצב של האירוע בו הופל מטוס רוסי בידי נ״מ סורי וכן את המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה״ל בנושא. בנוסף הוצגו הנסיונות האירניים להתבססות בסוריה והעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה. בצה"ל אומרים כי המפגשים התקיימו ברוח טובה והתקיים שיח מקצועי, פתוח ושקוף בנושאים השונים והודגשה חשיבות האינטרסים של שתי המדינות והמשך מימוש מנגנוני מניעת החיכוך. משלחת צה"ל צפויה לשוב לישראל בבוקר יום שישי.

בשעות אחר הצהריים, התייחס נתניהו למשבר עם רוסיה, והזכיר את השיחה שקיים עם פוטין ערב יום כיפור בה הביע צער בשם אזרחי ישראל על מותם של 15 אנשי צוות האוויר הרוסי. נתניהו התייחס לניסיונותיה של איראן להתבסס בסוריה וזכותה של ישראל להגן על עצמה, "אמרתי לו ששורש הבעיה זה הניסיון של איראן להשתמש בשטח סוריה להתקפות נגד ישראל ולחימוש אויבינו כמו החיזבאללה" והוסיף כי לישראל עומדת הזכות להגנה עצמית. "ועם זאת יש חשיבות גדולה מאוד לשמר את התיאום הביטחוני בין ישראל ובין רוסיה, ולכן החלטתי לשלוח את מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, למוסקבה, בעצם במטרה כפולה. אחד, להמשיך להגן על אזרחינו, ומנגד לשמר את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות".

לפי שעה לא נשמעו מכיוון מוסקבה קולות ומסרים להרגעת המשבר בין המדינות. בשעות הבוקר המאוחרות פרסמה שגרירות רוסיה בישראל הודעה באמצעות חשבון הטוויטר, בה נכתב כי מוסקבה רואה בפעולת חיל האוויר "שחשפה את המטוס הרוסי Il-20 לסכנה" והביאה למותם של 15 אנשי הצוות הרוסים כ"לא אחראית ולא ידידותית". וכי "רוסיה תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה לחסל את האיומים על חייהם וביטחונם של הכוחות הלוחמים נגד טרור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!