דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נלחמים בהפקרות

שמים סוף להפקרות / קבוצת "אלקטרה" מובילה את רשימת צווי הבטיחות של משרד העבודה

משרד העבודה פרסם את רשימת 821 צווי הבטיחות שניתנו לחברות הבנייה | קבוצת אלקטרה "מככבת" עם 17 צווי בטיחות | מתחילת השנה נהרגו 36 עובדים באתרי בניה

אתר בנייה בראש העין בו נהרגו שני עובדים בנפילה מגובה, 13 באוגוסט 2018. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)
אתר בנייה בראש העין בו נהרגו שני עובדים בנפילה מגובה, 13 באוגוסט 2018. (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע ריבוי התאונות וההרוגים בענף הבניין בשבוע האחרון, וסכסוך העבודה הכללי במשק שהוכרז על ידי ההסתדרות, פרסם אתמול (שלישי) משרד העבודה והרווחה רשימה של 821 צווי בטיחות שניתנו מאז תחילת השנה. במשרד הדגישו כי בעוד שבשנה שעברה הוטלו למעלה מאלף צווי בטיחות לאורך כל השנה, השנה הוטלו כבר כ-950 צווים עד חודש אוקטובר.

"לצערי האדישות של הקבלנים לרמת הבטיחות באתרי הבנייה לא מפסיקה להרוס משפחות", מסר שר העבודה, חיים כץ. "אני קורא להם להתעורר ולהפנים שהאחריות לשלום העובדים בידיים שלהם. נמשיך לפעול בנחישות נגד הרשלנות הפושעת וניעזר בכל האמצעים העומדים לרשותנו עד שנבלום את הקטל בענף הבנייה".

שלושת ההרוגים בתאונות הבניה שאירעו ב-15 באוקטובר 2018. מימין: מוחמד נדאל ברגות, מחמד אכרם שואהנה, נעמאן ח'ליל עבאס דעדוש
שלושת ההרוגים בתאונות הבניה שאירעו ב-15 באוקטובר 2018. מימין: מוחמד נדאל ברגות, מחמד אכרם שואהנה, נעמאן ח'ליל עבאס דעדוש

מהרשימה עולה כי קבוצת אלקטרה היא השיאנית במספר צווי הבטיחות שהוצאו באתריה, עם 17 צווי בטיחות, מתוכם: 9 באלקטרה בניה, 5 בשותפות אלקטרה-סולל בונה אגירה שאובה, 2 באלקטרה אנרגיה ואחת באלקטרה תשתיות חופרי השרון. 9 מבין צווים אלו ניתנו בעקבות תאונות, והיתר בגין ליקויי בטיחות אחרים בכללם הצבת מנופים מדגם שאינו מאושר והצבת שלט אלקטרוני על זרוע אחורית של מנוף בניגוד לתקנות.

בחברת 'יש לי אור חברה לבניין' ניתנו 9 צוויה בטיחות, כולם באתריה בבני ברק. מתוכם שניים לאחר תאונות והיתר בגין ליקויי בטיחות שונים שכללו בין השאר עבודה מסוכנת בקרבה לקווי מתח גבוה ועבודה בלא מינוי מנהל עבודה כחוק. בכל אחת מהחברות 'א.א. סעיד בניין ופיתוח', 'ארזי הנגב יזום ובניה' ו'ח.י.י.מ ביתן' ניתנו שבעה צווים, וב'מרדכי אביב' ניתנו שישה צווים.

על אף שהרשימה כוללת 36 חברות קבלניות שבאתריהן הוצאו ארבעה צווים ומעלה רק השנה, ועל אף שכל הצווים מועברים באופן אוטומטי גם לרשם הקבלנים שבמשרד השיכון והבינוי, טרם נקט הרשם כל סנקציה כנגד קבלנים שהם מפירים סדרתיים של חוקי הבטיחות.

התאונה באתר "אגירה שאובה" ליד קיבוץ רשפים, 13 ליולי 2018 (צילום: כבאות והצלה)
התאונה באתר "אגירה שאובה" ליד קיבוץ רשפים, 13 ליולי 2018 (צילום: כבאות והצלה)

בין העבירות הבולטות והנפוצות שהובילו להטלת צווי הבטיחות ניתן למצוא את העבירות הבאות: אי גידור משטחי עבודה, אי מינוי מנהל עבודה לפרויקט והיעדרות מנהלי עבודה מאתרי הבנייה, אי בדיקת מתקני חשמל ואי נקיטת אמצעי זהירות בנושא, חוסר בציוד מגן אישי לעובדים, ואי בדיקת עגורנים. צווי הבטיחות ניתנו בין היתר בגין תאונות עבודה, לרבות תאונות עבודה קטלניות באתרי הבנייה השונים. משמעותם של צווי הבטיחות הם סגירת האתרים עד לתיקון הליקויים.

כמחצית מהצווים הוצאו במרכז הארץ, בין גדרה לחדרה, רבע מהם באזור הצפון ורבע באזור הדרום. הערים בהן יצא מספר הצווים הגדול ביותר הן באר שבע (54), תל אביב (50), ירושלים (45) ועפולה (33).

עוד הדגישו במשרד כי בשנה האחרונה קידמו וערכו שיתופי פעולה עם רשויות נוספות כגון המשטרה והפרקליטות במבצעי אכיפה משולבים באתרי בנייה, על מנת להגביר ולהעמיק את האכיפה וההרתעה, וכי בימים אלו הם פועלים יחד עם גורמים אלה והמשרד לביטחון פנים לצורך הקמת יחידת חקירות חדשה ייעודית לנושא זה. צעדים נוספים שנקט השר הם קביעת האפשרות להטלת עיצומים מנהליים באתרי הבניה, הסטת משאבים לפיקוח ושילוב טכנולוגיות מתקדמות דוגמת רחפנים בפעילות הפיקוח.

על אף הצעדים שנוקט משרד העבודה, גדל מספר ההרוגים השנה לעומת תקופה זו בשנה שעברה. "מצווי הבטיחות המתפרסמים באתר מנהל הבטיחות התעסוקתית באופן שוטף מתחילת שנת 2017 עולה ששוב ושוב מוצאים צווי בטיחות באתריהן של אותן חברות קבלניות ואף באותם אתרים ממש", אמרה ל'דבר ראשון' עו"ד הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניה. לדבריה, הדבר מלמד על העדר אפקט מרתיע לפעילות הפיקוח של מנהל הבטיחות, ובכללה מדיניות העיצומים המינהליים שהוביל השר כץ מאז תחילת השנה, שנחלה לשיטתה כישלון חרוץ.

בניגוד להצהרות המשרד שטען לאורך השנה כי הוטלו צווים במאות מיליוני שקלים, עד כה פורסמו רק כמאה עיצומים שהתקבלה בעניינם החלטה בסכום כולל של מיליונים בודדים. "אנו דורשים לתקן לאלתר את החוק באופן שיסמיך את מפקחי הבטיחות של המנהל לסגור לפרקי זמן ממושכים ובאופן מידי אתרי בנייה בהם מאותרות הפרות בטיחות חוזרות או נרחבות, על מנת שההפקרות הבטיחותית תגבה מחיר מרתיע מהאחראים לה. כמו כן, רשם הקבלנים במשרד השיכון נדרש למלא את חובתו לנקוט סנקציות משמעתיות חמורות כנגד חברות קבלניות המתרשלות בשמירה על בטיחות עובדיהן כדי שלילת רישיונן", אמרה תגרי.

"פרסום המידע היום בפורמט נגיש של קובץ אקסל, מידע שאגב קיים מזה שנתיים באתר מנהל הבטיחות – אם כי בפורמט פחות ידידותי לציבור, הוא צעד חשוב בקידום השקיפות הציבורית הנדרשת", מסרו בארגון 'קו לעובד' אך הצביעו על כך שצווי הבטיחות מתפרסמים באתר המנהל רק 45 יום לאחר הטלתם – ואינם מונגשים לעובדים באתרים, לדיירים, לשכנים ולעוברי האורח באמצעות שילוט ויידוע אודות הסכנות שאותרו. "למרות שהסתרת המידע הזה ודחיית פרסומו יכולה לגרום למוות ולפציעות קשות – דרישתנו לשקיפות מיידית והתראה מפני סכנות נדחתה על ידי מנהל הבטיחות בתשובתו לעתירה שהגשנו לבג"צ ושתידון בנובמבר הקרוב", מסרו מהארגון.

מחברת אלקטרה בניה נמסר בתגובה: "החברה רואה בתחום הבטיחות נושא בעל ערך עליון ודואגת לקיים באתריה את כל החוקים והתקנות הקיימים בנושא זה ואף מעבר לכך. כמו-כן, החברה משקיעה בנושא הבטיחות משאבים רבים ונוקטת צעדים מידיים להגברת הבטיחות בפרויקטים השונים, ביניהם מינוי צוות של יועצים חיצוניים מנוסים בתחומי הבנייה והבטיחות, אשר בוחנים באופן שוטף את הבטיחות באתרי החברה תוך שימת דגש על דרכים לשיפור מתמיד ומידי של הנושא ככל שניתן".

מחברות יש לי אור חברה לבניין טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!