דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

צופות אל השינוי / היסטוריה באיראן: קבוצת נשים קיבלה אישור להשתתף כצופות במשחק כדורגל

במשחק הידידות השתתפו שחקניות נבחרת הנשים, נשות השחקנים וצוות האימון | הלחץ הציבורי והפוליטי שמופעל בשנים האחרונות מצד נשים איראניות הוא זה שהוביל לשינוי המדוד - אך המשמעותי

נשים איראניות צופות במשחק כדורגל של נבחרת אירן בכדורגל, בהודו (למצולמות אין קשר לכתבה) (AP Photo/Aijaz Rahi)
נשים איראניות צופות במשחק כדורגל של נבחרת אירן בכדורגל, בהודו (למצולמות אין קשר לכתבה) (AP Photo/Aijaz Rahi)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

יום היסטורי באיראן. לראשונה מאז המהפכה האסלאמית בשנת 1979, קבוצה של נשים קיבלה אישור להגיע לצפות במשחק הכדורגל של נבחרת הגברים. את משחק הידידות שנערך באצטדיון אזאדי בטהרן, ניצחה הנבחרת המקומית בתוצאה 2:1, לשמחתן של האוהדות המסורות. הנשים שניתנה להן האפשרות להגיע לאצטדיון באופן חגיגי, הן שחקניות נבחרת הנשים, נשות השחקנים וצוות האימון. זהו צעד קטן ומשמעותי לשינוי שאולי עוד יגיע בדרך, בתקווה שזה לא אירוע חד פעמי, אלא תחילתו של עידן חדש בכדורגל המקומי.

בשנים האחרונות מאבקן של אוהדות הכדורגל צובר תאוצה. באיראן ישנן אלפי אוהדות כדורגל מסורות, שאינן יכולות להגיע למגרשי הכדורגל בגלל חוקי המדינה הנוקשים. למרות האיסור הגורף, נשים מעטות הצליחו לאורך השנים "להתגנב" למשחקי הכדורגל, לאחר שהתחפשו לגברים. תמונות "המהפך" שאותן נשים אמיצות צילמו, הפכו לוויראליות ברשתות החברתיות ובכך הגדילו את הלחץ הציבורי כנגד השלטון. ביקורו של נשיא פיפ"א בחודש מרץ האחרון באיראן, הוסיף לחץ בינלאומי נוסף על הממשלה האיראנית, לאפשר את כניסתן של הנשים למגרשים.

במהלך המונדיאל שהתקיים בחודשי הקיץ הגיעו אלפי נשים למגרשי המונדיאל ברוסיה ועודדו בצורה גלויה את נבחרתן ביציעים. האוהדות הנלהבות נכחו במגרשים עם לבוש מערבי מודרני ודגל איראן מצוייר על פניהן או נמצא בידיהן. שידורי פיפ"א התמקדו באוהדות המפתיעות והעניקו חשיפה גדולה לחוסר הצדק המתקיים באיראן ,במהלך אירוע הספורט הגדול בעולם.

ב-20 ביוני במהלך המשחק השני של נבחרת איראן במונדיאל מול נבחרת ספרד, החליטה ממשלת איראן לאפשר לאוהדות הכדורגל להגיע לאצטדיון אזאדי ולהנות מצפייה משותפת עם הגברים וילדיהן במשחק הנבחרת באצטדיון שהתמלא ב-20 אלף צופים וצופות. למרות שממשלת איראן הודיעה מראש שתפתח את המגרש לצפייה משפחתית בכל משחקי איראן במונדיאל, בפועל התערבות של "משטרת הצניעות" האיראנית מנעה מהתכנית לצאת לפועל.

לפני המשחק החליטו הנשים האיראניות להגיע למגרש הכדורגל וגילו שהמגרש סגור, וזאת למרות שהכרטיסים נמכרו מראש. האוהדות הזועמות לא ויתרו ויצאו להפגנה מאולתרת על חזרתה של ממשלת איראן מהחלטתה המקורית. לאחר הביקורת שספגה, החליטה הממשלה באיראן לחזור להחלטתה המקורית ולהעניק לאזרחיות איראן חווית צפייה משפחתית ייחודיות במונדיאל, שבתקווה תתרחב בקרוב גם למשחקיה הרשמיים של הנבחרת.

כאמור, למרות שמאז המהפכה בשנת 1979 אסור לנשים איראניות להגיע לאצטדיוני הכדורגל במדינה, הן מסכנות את חייהן כדי לצפות בקבוצתן, בדרך כלל לאחר שהן מתלבשות כמו גברים, חובשות פאה, זקנים ושפמים מזויפים. השנה ראינו בתמונות שנראות כאילו נלקחו מסרט מתח ישן, חמש נשים שהגיעו מחופשות לגברים כדי לחגוג את סיום העונה וזכייתה באליפות של קבוצתן האהובה פרספוליס מטהרן במחזור האחרון של העונה בליגה האיראנית.

גם שחקן העבר המעוטר ביותר של איראן, הקשר עלי כרימי, ששיחק בענקיות הגרמניות באיירן מינכן ושלקה 04, קרא בקיץ שעבר לסיים את האיסור על הנשים להשתתף כצופות במשחקי הכדורגל במדינה. "התנאים עכשיו מתאימים בשביל נשים להיכנס לאצטדיונים כדי שמיליוני נשים אוהדות שרוצות לצפות במשחקי הכדורגל או בענפים אחרים מקרוב יוכלו לעשות זאת".

בארגון הנשים 'OpenStadiums' מנסות להילחם בשנים האחרונות על הזכות לצפות בכדורגל גברים. במהלך המונדיאל יצאו נציגות של הארגון וקיימו מחאה שקטה כנגד האיסור, בתקווה ליצור הדים בינלאומיים שיעזור להן לייצר שינוי. למרות האופטימיות, ניסיון העבר מלמד שלעולם הכדורגל פשוט לא אכפת.

כאשר הגיע נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו לביקור פוליטי באיראן בחודש מרץ האחרון, החליטו נשות הארגון לכתוב לו מכתב המבקש ממנו להתערב במצב ולאפשר לנשים לצפות במשחקים. "הגיע הזמן שפיפ"א והתאחדות הכדורגל האסייתית ינקטו בעמדה נגד מי שפועל באופן גלוי על מנת להפלות את אוהדות הכדורגל במדינה על ידי הפרה של חוקים, תקנונים וזכויות אדם. בשם כל הנשים האיראניות שאוהבות כדורגל ורק רוצות לצפות במשחקי הכדורגל ולתמוך בקבוצה אותן הן אוהדות, אנו דורשות מכם לנקוט בצעדים הנדרשים נגד התאחדות הכדורגל האיראנית כדי להגן על הזכויות שלנו".

בסיום ביקורו, התייחס הנשיא אינפנטינו לפגיעה בזכויותיהן של האוהדות האיראניות: "הייתי בטהרן ואני יודע שהיו שם כמה תקריות עם נשים שנכלאו בגלל שרצו להיות נוכחות במשחק כדורגל. באיראן יש 90 מיליון תושבים, 45 מיליון מהן נשים ויש להן כוח מאוד גדול ותשוקה גדולה מאוד לכדורגל. במהלך הבוקר היו כבר 100 אלף איש במגרש הכדורגל וחיכו לפתיחת המשחק בצהריים. באותו הזמן היו עוד אלפי נשים וגברים שהלכו ברחבי רחובות טהרן, אבל באיראן ישנם חוקים שאוסרים על הנשים להיות נוכחות במגרשים במהלך המשחקים ואנחנו חייבים להתחיל לדבר על זה. זה לא קל, אבל צריך להתמודד עם הבעיה שישנם חוקים כאלו באיראן".

נשיא פיפ"א התייחס גם לפעולות שהוא מתכוון לנקוט בנושא: "אנחנו מנסים לשכנע את המנהיגים במדינה לשנות את החוקים. כדורגל הנשים הוא מציאות אדירה. כיום ישנן 23 אלף שחקניות רשומות. הלכתי אתמול לדבר עם נשיא איראן וביקשתי ממנו לשקול מחדש לתת לנשים גישה לצפייה באצטדיונים. הוא הבטיח לי שזה ייעשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!