דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביקורת קולנוע

ביקורת קולנוע / הרימייק הרביעי לסרט "כוכב נולד" לא מרשים ולא במקרה

מכונת היח"צ המשומנת של הסרט מנסה לשווק אותו כהזדמנות לראות את ליידי גאגא ללא איפור וללא עקבים אבל התוצאה לא כזאת מעניינת | ברברה סטרייסנד וג'ודי גארלנד עשו זאת טוב ממנה בהרבה | בראדלי קופר מפתיע לטובה

"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)
"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)
יצחק רובין
יצחק רובין
מבקר קולנוע
צרו קשר עם המערכת:

לפני תשע שנים בערך, שוטטתי להנאתי ברחובות מנהטן בצהרי היום וכשהגעתי לרחוב ארבעים ותשע, ראיתי המוני בני אדם מתקהלים מול אולם מופעים. שאלתי בחורה צעירה על מה המהומה? היא ענתה שליידי גאגא צריכה להגיע לרגל הופעתה שתהיה בתשע בערב. שאלתי מה ליידי גאגא עושה כאן כבר בשתים עשרה בצהרים והבחורה ענתה שהיא לא יודעת, אבל בטלוויזיה הודיעו שהיא תעבור כאן בשתים עשרה. לפתע, סהדי במרומים שזו אמת, דווקא לידי ממש נעצר ג'יפ ענק וממנו ירדה דמות שנראתה ענקית מהחיים, מגדל בלונדיני היתמר מעל קרקפתה, פניה משוחות במין איפור כבד שהקשה לזהות את הפנים האמיתיות ועקבים ענקיים הגביהו את הדמות המשונה. באותו רגע התרחשה סצנה שנחרטה בעיני לעולמים. "ליידי גאגא!!!" נשמע המהום צרחני וההמון הסוער שרץ לכיווני איים לרמוס אותי. ברחתי כל עוד נפשי בי, מותיר מאחורי מוסיקה צרחנית של הכוכבת שבקעה מרמקולים ענקיים שהוכנו מבעוד מועד.

מאז נוכחתי במו עיני שאותה אחת שנקראת ליידי גאגא היא כול כולה מכונת פרסום ותקשורת מתוחכמת ומשומנת של מייצרי כוכבים, חלק בלתי נפרד מהשיטה בה התחרות היא שיווק אגרסיבי שמנצח כל איכות אמנותית אמיתית. לפני כמה שנים שמעתי להפתעתי ברדיו תכנית לרגל אלבום ג'ז של ליידי גאגא ואהבתי את שירתה. אכן, היא זמרת אמיתית בנוסף להיותה מכונה התפעלתי.

"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)
"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)

לפני שנה, הוצגה בפסטיבל וונציה לקול תרועת העיתונאים נלהבים, הוורסיה הרביעית של הקלאסיקה ההוליוודית הקלסית של הסרט "כוכב נולד". והפעם בכיכובה של ליידי גאגא ובבימויו וכיכובו של בראדלי קופר. ליידי גאגא השילה מעליה את כל האיפור ואת עקביה הענקיים ומופיעה כפי שהיא בחיים: מטר חמישים וחמש גובה ופנים רגילות, של בחורה, לא יפה ולא מכוערת. דבר לא מייחד אותה ולא מבליט אותה בסרט.

המטמורפוזה ההפוכה שעברה הכוכבת לכבוד הסרט בכך שהשילה כל מסכה מתחייבת מהתסריט שנכתב כבר ב-1933. לכן גם בשלוש הוורסיות הקולנועיות הקודמות של "כוכב נולד" בהוליווד כיכבו במכוון כוכבות הוליוודיות ענקיות, אבל לא מצודדות במראה שלהן, אם כי כמתחייב מהתסריט, הכריזמה שלהן ואיכות שירתן היו פנומנליות ניגוד מוחלט למראן: ברברה סטרייסנד בשנות ה-70 וג'ודי גארלנד בשנות ה-50 של המאה הקודמת. את הוורסיה של שנות ה-30 של המאה הקודמת לא ראיתי.

עלילת הסרט מחייבת דמות רגילה מהחיים, צנועה, אפילו חסרת בטחון בקשר למראה החיצוני שלה שתיהפך לכוכבת לשביעות רצונן של כל נערה ונערה הצופה בסרט. מין סינדרלה, אלייזה דוליטל בפיגמליון. גם לנו יש סיכוי תאמרנה הצופות החולמות.

"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)
"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)

העלילה מספרת על כוכב ענק, בוורסיה שלנו זהו ג'קסון מיין, כוכב רוק אותו מגלם בראדלי קופר, המגיע תוך כדי סיור שתיינים אקראי לפאב וצופה במקרה בהופעת מלצרית חובבת שירה בשם אלי, אותה מגלמת ליידי גאגא. בחורה פשוטת מראה, שרה את השיר הצרפתי "חיים בוורוד" של אדית פיאף. ג'קסון מיין מתלהב, ומעודד אותה להופיע מול קהלים יותר גדולים. היא ביישנית, דוחה את הרעיון, יש לה רגשי נחיתות. "האף שלי מכוער", היא אומרת, "אני מאוד אוהב אותו", משיב כוכב העל. הם מתאהבים, הוא מחדיר בה ביטחון עצמי ואמונה ביכולותיה לשיר ולחבר שירים, להפוך לכוכבת במקביל לכוכבותו, מצרף אותה למופעים שלו ובהדרגה למרות העקבות שלה, היא אכן הופכת לכוכבת על. אלא שבמקביל, צריכת הסמים והרגלי השתייה שלו מדרדרת אותו להרס עצמי. היא האישה הנאמנה שמנסה להציל אותו מידי עצמו (כך בכל הוורסיות), לשווא. הטרגדיה בלתי נמנעת.

נדמה לי, שהעיתונאית נסחפו ונשבו אחר התגלית הסנסציונית ומכונת יחסי הציבור המשומנת שעבדה בהפוך על הפוך: ליידי גאגא בדמותה ובצלמה! רגילה לגמרי? הנה נחשפו סוף סוף פניה האמיתיות!, צייצו נלהבים בטוויטר, מדליק! נדלקו העיתונאים "סרט מצויין". השערתי הצנועה שבשל הסנסציה הגדולה החליט ההמון התקשורתי שהסרט מדהים, וגם החליטו שליידי גאגא נותנת משחק ענק ומחזיקה את כל הסרט על כתפיה.

"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)
"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)

האמת המאכזבת היא שליידי גאגא משחקת, איך לומר… בסדר, לא יותר מזה, היא גם שרה… בסדר. עומדת בשורה אחת עם זמרות די טובות בעולם הגדול, אבל אין לה את גוון הקול הפנומנלי של קודמותיה החד-פעמיות הלא הן ברברה סטרייסנד וג'ודי גארלנד המדהימות פי כמה מליידי גאגא גם בשירתן וביכולת המשחק האדירה שלהן, במיוחד ג'ודי גארלנד הנפלאה שבימים אלה כחלק ממערך שיווק הסרט יס 3 מציגים את הוורסיה של הכוכבת הדגולה והטראגית של ג'ודי גארלנד המוכרת מ"המקוסם מארץ עוץ" ואת הוורסיה הזו אני ממליץ בכל לב לצפות ב-VOD בסרט הזה.

כהומאג' לזמרת הגדולה, החליט הבמאי הדגול ג'ורג' קיוקור, בתעוזה יוצאת דופן להראות את השירים שביצעה ג'ודי גארלנד במלואם, בדומה למה שעשה הבמאי מרטין סקורזה בסרטו "ניו יורק ניו יורק" כשהראה, באופן מדהים את ביתה של ג'ודי גארלנד, לייזה מינלה ("קברט") השחקנית והזמרת הנפלאה, שרה רצוף במשך עשרים דקות תמימות. משחקו של השחקן ג'יימס מייסון ("לוליטה" של קובריק) נפלא ככוכב ההוליוודי ב"כוכב נולד", רק שחקן כמוהו יכול היה לגלם את דמותו של אלכוהוליסט אבוד הנמצא בשאול התחתיות.

דווקא בראדלי קופר הוא הכוכב האמיתי של הסרט בוורסיה הנוכחית של "כוכב נולד", במשחק מצוין, מגלם באמינות משכנעת את כוכב הרוק העליון בעולם הבידור, שהפסאדה החיצונית העוצמתית עומדת בניגוד גמור לביטחון העצמי הירוד של זמרים ויוצרים, אנשים רגישים, המחפשים זהות ומהות לחייהם הריקניים בתעשייה השוחקת, יוגה, מדיטציה, קבלה, נזקקים לסמים, אלכוהול, כדורים פסיכיאטריים. כאלה היו בני דמותם של ג'ים מוריסון, איימי ווינהאוס, וג'ניס ג'ופלין. בני אדם נפלאים שמתו מסמים בדמי ימיהם, כושלים לשאת את משא החיים של ה-Stardom.

"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)
"כוכב נולד" (באדיבות Tulip Entertainment)

ואולם השחקן המעולה בראדלי קופר, הוא גם במאי הסרט וזהו סרט הביכורים שלו. הוא עשה עבודה מאכזבת כבמאי בכך שניסה להכניס לסרט פרשנות פסיכולוגית להתדרדרות הכוכב (מיותר לחלוטין, ייתכן שחטא בביוגרפיה אישית אינני יודע), הסובל מסגידה לאב כוכב בפני עצמו, שהכזיב ויחסים מורכבים עם האח. אך פרשנות זו שאמורה לרגש ולגעת בצופה, לא נגעה בי. מתאים לסרט רגיל ולא לסאגה גדולה מהחיים שמייצגת הקלסיקה הזו. יומרה להכניס פרשנות פסיכולוגית כזה מחייבת תסריטאות מתוחכמת ברמה של הסרט "מי מפחד מווירג'יניה וולף" ובמאים בסדר גודל אחר, כמייקל ניקולס וסקורזה. קלינט איסטווד המיומן היה מועמד לבימוי וחבל שזה לא התאפשר.

בגלל התארכות הממד הפסיכולוגיסטי-ביוגרפי, הסרט מתארך יתר על המידה. קיצוץ באורכו היה מביא אותו לידי נפח ראוי. מה שהפתיע אותי לטובה הוא גם יכולת השירה המרשימה של בראדלי קופר והופתעתי כשקראתי שהוא שר בעצמו ללא דיבוב. יחסי הציבור של הסרט מספרים לנו שליידי גאגא דוברת ושרה בצרפתית. הביצוע שלה לשירה של הזמרת הצרפתית אדית פיאף לא מתעלה, היתלות באלון אדיר כמו אדית פיאף הוא סיכון לכל זמר.

לסיכום: בסדר…אפשר לראות, במיוחד למי שסקרן לדעת כיצד נראית ליידי גאגא ללא תחפושותיה (רואים, כיצד מערכת יחסי הציבור עובדת גם עלי ואני מעביר את המידע הישר אליכם כרובוט ממושמע המציית למערכת השיווק?!…) משחק נהדר של ברדלי קופר ובעיקר ביצועי רוק ושירי עם נהדרים-מוסיקה נהדרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!