דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ויקטוריה'ס סיקרט

מחאה על המסלול / כבר לא סוד: האלטרנטיבה למלאכיות של ויקטוריה'ס סיקרט כאן, והן לוהטות

השנה, יותר מבעבר, נראה שהמלאכיות החד-גוניות בתצוגות האופנה של מותג ההלבשה התחתונה הן נחלת העבר | תצוגות אלטרנטיביות ומחאת דוגמניות נגד הדרת נשים במידות גדולות וטרנסיות, מבהירות למותג שהגיע העת להתחבר למציאות

תצוגות האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט (ימין) וסימפלי בי.   (Photo by Stuart C. Wilson/Noam Galai/Getty Images IL)
תצוגות האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט (ימין) וסימפלי בי. (Photo by Stuart C. Wilson/Noam Galai/Getty Images IL)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

תצוגת האופנה השנתית של ויקטוריה סיקרט התקיימה בסוף השבוע האחרון וזכתה לכותרות רבות, אולם לצדן גברו הקולות המתנגדים למודל היופי החד-גוני שמציג מותג ההלבשה התחתונה. לאחר התבטאות של מנכ"ל השיווק של מותג בראיון ל'ווג' לרגל התצוגה, בה הגן על הבחירה שלא ללהק נשים טרנסיות או במידות "גדולות" מנימוקים של הגנה על שם ואפיון המותג, יצאו דוגמניות רבות בהובלת ארגון 'ברית הדוגמניות' במחאה על מדיניות הליהוק הבעייתית של מותג. בתוך כך התרחשו באותו השבוע גם שתי תצוגות אופנה אלטרנטיביות המדגימות לויקטוריה'ס סיקרט "איך לעשות את זה נכון" ועל הדרך מפרקות את מיתוס היופי המובנה בתעשיית האופנה.

גם השנה, בתקופה בה תעשיית האופנה עוברת שינויים רבים בתפיסתה והצגת את אידיאל היופי, המשיכו בויקטוריה'ס סיקרט להדיר אוכלוסיות רבות מתצוגת האופנה המדוברת, כגון טרסניות ודוגמניות במידות גדולות. דוגמניות-על רבות דווקא כן היו שם – ג'יגי ובלה חדיד, קנדל ג'נר, ואדריאנה לימה, לצד פנים חדשות כגון וויני הראלו וקלסי מריט, דוגמנית פיליפינית ראשונה שזכתה לקבל כנפיים, שסיפקו חלק מהגיוון שבחרו להציג בויקטוריה'ס סיקרט.

תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Evan Agostini/Invision/AP)
תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Evan Agostini/Invision/AP)

נחשף הסיקרט: זה פשוט "לא כדאי" להם

בראיון שהעניק אדווארד ראזק מנכ"ל השיווק של החברה המחזיקה במותג ויקטוריה סיקרט למגזין 'ווג' לרגל התצוגה הגן ראזק על הבחירה להציג אידיאל יופי מונוטוני שנדמה שלא מדביק את הקצב עם המגמות שעוברות על עולם האופנה ותרבות בכלל ואמר כי "למותג יש דימוי מסוים, זווית הסתכלות מסויימת. יש לו היסטוריה. קשה לבנות מותג".

ראזק הגדיל לעשות כשהוסיף שלדעתו לא כדאי למותג ללהק דוגמניות טרנסיות או במידות גדולות מתוך שמירה על "ערכי המותג ותדמיתו". בהמשך הראיון, בתשובה לשאלה מדוע עד כה, ביותר מ-20 שנות תצוגה לא צעדה על המסלול אף דוגמנית טרנס*ית או דוגמנית הנחשבת כדוגמנית "מידות גדולות" שאל: "כדאי שתהיה דוגמנית טרנסקסואלית בתצוגה? לא ולא. אני לא חושב שכדאי לנו, למה לא? כי התצוגה עוסקת בפנטזיה. זה בידור שנמשך 42 דקות".

אד ראזק מדבר מאחורי הקלעים אל הדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Dia Dipasupil/Getty Images for Victoria's Secret)
אד ראזק מדבר מאחורי הקלעים אל הדוגמניות של ויקטוריה'ס סיקרט 2018 (Photo by Dia Dipasupil/Getty Images for Victoria's Secret)

ההצהרה המקוממת והטרנספובית של הבכיר עוררה מחאה, אותה מובילות דוגמניות, ובמיוחד דוגמניות ששואפות להופיע בהמשך הקריירה על המסלול של ויקטוריה'ס סיקרט ולקבל את הכנפיים היוקרתיות של המותג. בפוסט שהעלה ארגון 'ברית הדוגמניות', המתפקד כמעין ארגון יציג של דוגמניות כי כזכור אסור לדוגמניות להתאגד באופן חוקי, נכתב  כי הן "מאוכזבות מההערות האחרונות של מנכ"ל השיווק אד ראזק בקשר לדוגמניות מדינות גדולות וטרנסיות". עוד הוסיפו כי "הערות כאלה יוצרות סביבה עבודה עוינת בעבור מי שלא עומדות בתבנית של ויקטוריה'ס סיקרט, כזו הכופה אידיאל יופי לבן, סיסג'נדרי (הלימה בין מין ביולוגי ומגדר – מ.ה) צעיר ורזה".

בהמשך הפוסט, שזכה בינתיים לשיתופים רבים וכיכב בסטורי של דוגמניות רבות, ביניהן הדוגמנית למידות גדולות רובין לאוולי, והדוגמנית הטרסנית טדי קווינליבן, מציינות ב'ברית הדוגמניות' כי לצד החד-גוניות וההדרה, נתקל המותג בשנה האחרונה בהאשמות על הטרדות מיניות שחוו דוגמניות מצד צלמים בעת עבודה עבור המותג, וקראו למותג להצטרף לתכנית ריספקט שהן מובילות במטרה להתמודד עם תופעת ההטרדות המיניות ועם החוקים הפרוצים בתעשיית האופנה. את הפוסט חתמו הדוגמניות בקריאה לסולידריות "כאשר כל חלק מהתעשייה שלנו, מודר או מדוכא, והניצול פורח זה פוגע בכולנו. אנחנו יכולות וצריכות לעשות טוב יותר".

אלטרנטיבה

לצד המחאה נגד הערותיו של ראזק, התקיימו בשבוע האחרון שתי תצוגות אופנה נפרדות, שביקשו כל אחת בדרכה לפרק את האידאל החד-גוני של מלאכיות ויקטוריה'ס סיקרט ולהעניק לו משמעות חדשה – בה כל אחת תוכל לראות עצמה על מסלול התצוגה.

ביום ראשון שעבר התקיימה בפילדלפיה תצוגת 'מסלול החלומות' (DreamWalk Fashion Show) זו השנה השנייה. התצוגה, שזכתה לפרסום רב בשנה שעברה וכונתה 'תצוגת אנטי ויקטוריה'ס סיקרט', הציגה על המסלול למעלה מ-60 נשים, גברים וטרנס* שכונו "חולמות" במקום מלאכיות. בין החולמות היו רבות בעלות מוגבלות פיזית ניכרת, חולות במחלות ניכרות לעין, בעלות משקל מגוון ומוצאים אתניים מגוונים מאד.

את תצוגת האופנה, שלא הציגה מוצרים של אף מותג ספציפי, אירגנו האחיות לקסי ואליס סקאפידי, העוסקות בכושר ודימוי גוף. האחיות ביקשו לתת מקום למגוון האנושי הרחב ולתת ביטחון, תמיכה ואהבה לשלל הצורות, הגבהים, המשקלים, הצבעים והמגדרים בהם מגיע הגוף האנושי. "בכל שנה אחותי ואני צפינו בתצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט. שמנו לב שיש שם תבנית מאד מסויימת. זה לא פייר שיש מיליוני צופות שפוגעים בגוף שלהן בגלל זה", אמרה אליס לאחר התצוגה.

https://www.instagram.com/p/Bp9r7nSnFSa/

"ביטחון בגוף, זה דבר שקל יותר להגיד מאשר לעשות, אבל אני שמחה שזכיתי לגבות את המילים שלי ולצעוד על המסלול", כתבה קייטלין אליזבת. "לחלוק את הבמה עם 60 'חולמות' נוספות, עם סיפורים מופלאים ועם כל כך הרבה אור וחיוביות, היתה חוויה משנה חיים".

תצוגות אופנה נוספת עם גוון אלטרנטיבי, התקיימה באנגליה בהפקה של מותג ההלבשה התחתונה Simply be, המתחרה בשוק ההלבשה התחתונה עם ויקטוריה'ס סיקרט ומזנב במכירות של המותג המוביל. בתצוגה השתתפו דוגמניות מובילות במידות גדולות כגון רובין לאוולי, היילי האסלאוף ופליסיטי הייורד והתקיימה תחת הכותרת #WeAreAllAngels – כולנו מלאכיות.

לצד תמונה מאחורי הקלעים של התצוגה, כתבה היילי הסלהוף בפוסט בחשבון האינסטגרם שלה "תודה ל-Simplybe על תצוגת אופנה נהדרת נוספת. ביטחון מגיע מבפנים, בעוד יופי מגיע מהכוח של האוהבים אותנו סביבנו".

https://www.instagram.com/p/Bp1wl_HAqNA/

בחודש שעבר קראה לאוולי להחרים את תצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרט בשל ההדרה המתמשכת של אוכלוסיות רבות, וקראה לחתום על עצומה שזכתה להיענות רחבה ועשרות אלפי חתימות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!