דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

המאבק בהפקרות / אושר לקריאה שנייה ושלישית: עוזר בטיחות ימונה בכל אתר בנייה

על פי הצעת החוק, עוזר הבטיחות יופקד אך ורק על נושא זה ויוענקו לו הגנות מפני פיטורים או פגיעה בתנאי ההעסקה | יו"ר ועד מנהלי העבודה, אמנון שינדלר: "סוף סוף המדינה לקחה אחריות על גורל הפועלים"

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של חברי הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני), יו"ר הוועדה אלי אלאלוף (כולנו) וח"כ חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) עבד אל חכים שתחייב קבלנים למנות  עוזר בטיחות בכל אתר בנייה של מבנה שגובהו מעל ששה מטרים ושטחו גדול מ-1000 מטר רבוע. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיע לדיון לתמוך בקידום ההצעה.

על פי הצעת החוק, עוזר הבטיחות יחויב להיות נוכח באתר הבנייה בכל עת שבה מתבצעת בו עבודת בנייה או עבודת בנייה הנדסית ולא יעסוק בשום תפקיד אחר. תפקידו יהיה לבדוק את יישומן של הוראות הבטיחות והוא יחויב לדווח למנהל העבודה על ליקויי בטיחות, להתריע עליהם בפני העובדים ולתעדם. בשל החשש מניגוד עניינים של עוזר הבטיחות, שכן הוא מועסק על ידי הקבלן המבצע, קובעת ההצעה כי יוענקו לו הגנות מפני פיטורים או פגיעה בתנאי העסקתו. הצעת החוק קובעת את ההוראות לעיל כהוראת שעה לחמש שנים עם אפשרות הארכה לשנתיים נוספות. בתום תקופה זו ייבחן ההסדר ויוחלט האם וכיצד לחדשו.

יו"ר הוועדה ואחד ממקדמי הצעת החוק, ח"כ אלי אלאלוף אמר "אנחנו עוסקים בנושא של בטיחות באתרי הבנייה כבר מראשית הקדנציה ושמחים על כך שההסתדרות נרתמה והשתמשה בכלים העומדים לרשותה כדי לסייע. על משרדי הממשלה לקחת אחריות על הנושא הזה ולא לנסות ולומר כל פעם 'זה לא אני, זה הוא'. אנחנו במצב חירום".

במסגרת ההסכם שנחתם שבוע שעבר בין משרד העבודה וההסתדרות, התחייב המשרד לתמוך ולסייע בהעברת החוק. כמו כן התייחס ניסנקורן לחלקם ואחריותם של העובדים עצמם בשמירה על בטיחותם ואמר כי "דיברתי עם יו"ר איגוד הקבלנים ואמרתי לו – אני לא אתחמק ולא אמנע גם מסנקציות על עובדים שלא מקיימים הוראות בטיחות. כשאנחנו באירוע חירום זה גם לגבי העובדים, והם החלשים, אבל גם הם יצטרכו לקיים את חלקם בהוראות הבטיחות. ".

"בלי אבי לא היינו משיגים את ההישגים הללו" אמר  מוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, "נכון ששר העבודה והרווחה חיים כץ מקדם את הנושאים הללו, אבל אנחנו לא אמונים על המשאבים ותוספת המשאבים שקיבלנו מאוד תסייע לנו. זה ענף שיש בו ג'ונגל, שהוזנח עשרות שנים ולכן אי אפשר בכלי אחד לתקן הכל. מגוון המהלכים יחד יוכלו לעשות את השינוי וכולנו מגויסים לנושא".

אמנון שינדלר, יו"ר ועד מנהלי העבודה אמר כי "למנהל עבודה באתר בנייה יש אחריות אדירה על הכתפיים ולעוזר בטיחות תהיה משמעות חשובה בהגנה על בטיחותם של העובדים. סוף סוף המדינה לקחה אחריות על גורל הפועלים. אם הצלנו נפש אחת כאילו הצלנו עולם ומלואו".

"מנהל עבודה באתר צריך לדלג בין ארבע או חמש מקומות עבודה באתר" הסביר יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ איציק מויאל את המציאות כיום. "אם עוזר הבטיחות יעשה את העבודה טוב כפי שאנחנו מצפים שתהיה אז ההוצאה התקציבית של 4.7 מיליארד שקלים שמשלם הביטוח הלאומי בגלל תאונות עבודה תרד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!