דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העם היזידי

רצח העם היזידי / על שולחן השרים: חוק להכרה ישראלית ברצח העם היזידי

בעוד ישראל הרשמית מתחמקת מהכרה ברצח העם הארמני בשל שיקולים פוליטיים הקשורים לטורקיה, מניחה ח"כ סבטלובה הצעת חוק המבקשת להכיר ברצח היזידים שביצעו דאע"ש

אתר שנחשד כבור הריגה בו הוצאו להורג יזידים על ידי דעא"ש (AP Photo/Dalton Bennett)
אתר שנחשד כבור הריגה בו הוצאו להורג יזידים על ידי דעא"ש (AP Photo/Dalton Bennett)
שי ניר

ועדת השרים לעינייני חקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת חוק להכרה ישראלית ברצח העם היזידי, אותה יזמה ח"כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני.

הצעת החוק מבקשת ממדינת ישראל להכיר ברצח העם היזידי, ולקבוע עבורו יום זיכרון ב-3 באוגוסט. לפי הצעת החוק מערכת החינוך תעסוק ברצח העם, ותתקיים עצרת מרכזית לציון המאורע.

פליטים יזידים מגיעים למחנה הפליטים בסוריה אוגוסט 2014 (צילום: AP Photo/ Khalid Mohammed).
פליטים יזידים מגיעים למחנה הפליטים בסוריה אוגוסט 2014 (צילום: AP Photo/ Khalid Mohammed).

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי כללי אמנת האו"ם בדבר מניעת רצח עם, עליה חתומה ישראל ואף היתה שותפה לכתיבתה, מגדירים את התרחשויות אלו כרצח עם. עוד נכתב כי בסיומה של השואה נקבע הציווי ההיסטורי "לעולם לא עוד". זאת כדי להמחיש את כוונות מדינות ועמי העולם, ובפרט, העם היהודי, שהפשע האנושי החמור ביותר – רצח עם, לא ישוב, ובני האדם לא יעמדו עוד מהצד כשמתרחשים פשעים שכאלו נגד האנושות. האו"ם הכיר לאחרונה ברצח העם היזידי, וכך גם מדינות שונות בעולם.

מעל 10,000 נרצחים

ב-3 באוגוסט 2014, עלתה שיירה של טנדרי-טויוטה לבנים עם דגלים שחורים על העיירה היזידית סינג'אר (שינגאל) ועליהם לוחמי דאע"ש שהסתערו על העיירה המדברית החמה ועל הכפרים בסביבתה. עם הגעתם החלו משמידים בשיטתיות, לפי תכנית מוקדמת, את בני העם היזידי. מספר מדויק של נרצחים יזידים אינו ידוע, אך הוא מוערך בכ-10,000. עד היום באזורים אותם שחרר צבא עיראק מאחיזת דאע"ש, נמצאו כ-45 קברים המוניים של יזידים. מרבית היזידים ברחו לחבל כורדיסטאן העיראקית, שם הם חיים בחשש ומתח עם הכורדים, כ-90 אלף מהם נמלטו אל מחוץ לעיראק. דאע"ש החריבו כמעט את כל הערים והכפרים וליזידים לא נותר בית לשוב אליו.

נדיה מוראד מישיבה מיוחדת בכנסת עם ח"כ קסניה סבטלובה (צילום: דוד טברקסי)
נדיה מוראד מישיבה מיוחדת בכנסת עם ח"כ קסניה סבטלובה (צילום: דוד טברקסי)

נאדיה מוראד, יזידית ניצולת רצח העם, בקרה בישראל בחודש יולי שנה שעברה וספרה את עדותה בכנסת. בבוקר רצח העם הייתה מוראד סטודנטית בעיירה קוצ'ו שלמרגלות ההר סינג'אר. תוך כדי הטבח שעשה דעא"ש ביזידים, נחטפה מוראד יחד עם אלפי נשים, נערות וילדות. משפחתה של מוראד נרצחה. החטופות הועברו לשווקים בעיר מוסול ונמכרו שם כשפחות ללוחמי דאע"ש. מוראד נאנסה, הוכתה ועברה התעללות בשבי. אחרי שלושה חודשים ניצלה רגע שבו לא השגיחו עליה שוביה וברחה. מוראד מצאה מחסה במחנה פליטים וכעבור כשנה נקלטה בגרמניה.

העובדה כי רצח העם היזידי התבצע על ידי דאע"ש אולי מגבירה את האפשרות שישראל תכיר בו, וזאת אל מול חוסר ההכרה המתמשכת ברצח העם הארמני שהתבצע על ידי טורקיה. בשנה האחרונה ממשלת ישראל הכשילה ניסיון נוסף להכרה רשמית ברצח העם הארמני לאחר שבכירי ממשלה וחברי קואליציה קראו בציניות לקדם מעשה הכרה, לא בשל הצורך בהכרה רשמית באסון של העם הארמני אלא בשל השיקול הקר לנגח פוליטית את ממשל הנשיא הטורקי ארדואן על רקע הרעת והחרפת היחסים בין המדינות.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!