דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הצד המואר / מיכה ביטון - מעוטף ישראל באהבה

ביום שישי שעבר מחבל עבר את החומה המפרידה בין רצועת עזה למדינת ישראל. הוא הגיח מהעבר השני שלה בישוב הקצה נתיב העשרה. מאה מטרים מביתו של המוזיקאי מיכה ביטון.

ביום שני ושלישי בשבוע שעבר, נורו מרצועת עזה אל עבר שטח ישראל כ-450 רקטות. רובן ככולן חלפו ממש מעל הראש של מיכה ושאר 800 החלוצים שבוחרים לחיות באזור שכבר 18 שנים הוא למעשה אזור מלחמה.

מיכה ביטון. צילום: דורון עדות
מיכה ביטון. צילום: דורון עדות

אנחנו חיים במדינה כה משוגעת שרצה כל-כך מהר הלאה, שנראה כאילו סבב האלימות האחרון הוא כבר חדשות ישנות. מאז שר הביטחון הספיק להתפטר, הממשלה בטלטלה וכולם בכלל מדברים על מזג האוויר.

אז זהו, ש-65,000 תושבים מ-81 ישובים שעוטפים ומגנים על ישראל, וביניהם גם נתיב העשרה – שהוא הישוב הקרוב ביותר לגבול עם רצועת העזה (חלקו הדרומי של המושב ממש נושק לגבול) – לא יכולים להמשיך הלאה בכזאת קלות.

"אני שדרותי במקור וחי בנתיב העשרה כבר 27 שנים" סיפר לי מיכה ביטון ביום שלישי כשהוא נצור בבית עם ילדיו. "מנסים להפיק את הטוב מהמצב. מנגנים ביחד, משחקים, מנסים להפיג את הפחד ביחד. נתיב העשרה זה הישוב הכי קצה שיש, ממש על החומה. יש לנו כאן במושב 150 משפחות וזאת קהילה מדהימה וחזקה. נתיב העשרה הוקם במקור בסיני ולאחר הפינוי הישוב הועתק למיקום הנוכחי שלו. הרבה קבוצות של תיירים ומבקרים, ישראלים ולא ישראלים, מגיעים לפה. הרבה מהם הולכים לנתיב לשלום – מרכז מבקרים ופרויקט יפה של אמנית מהישוב שלנו שיצרה פסיפס מיוחד על החומה. המסר שלנו לאנשים שבאים הוא שלמרות שהחיים פה לא תמיד קלים, בקצה של הארץ, אנחנו מאמינים ורוצים שלום. אנחנו מחנכים לסבלנות ולאהבה, ולא לשנאה לצד השני, למרות שאנחנו סופגים כל-כך הרבה אלימות. אנחנו ישוב שוחר שלום שלא מוותר על האמונה שיכול להיות יותר טוב. אני אישית זוכר בתור ילד ונער בשדרות איך היינו נוסעים לקניות ולרופא שיניים בעזה. ברור שהמצב השתנה לחלוטין וכשהמקום נשלט על ידי ארגון טרור רצחני יש סיבה טובה לחומה אבל אנחנו מחליטים לא לוותר על האמונה שלנו בעתיד אחר, אנחנו חייבים להאמין".

לאחר שביטון סיפר לי את תחושותיו ביחס למציאות בה הוא חי, השיר שלשמו התקשרתי אליו מיד קיבל את המשמעות המורכבת של המקום בו הוא נכתב.

ב-2008 הוא כתב את "הצד המואר". שיר שנכנס לפלייליסט של גלגלצ והצליח – ועדיין מצליח – מאוד. סיפרתי למיכה כיצד הייתי משתמש בשיר שלו בפעולות שהעברתי לחניכים בתנועה באותה תקופה. "זה שיר שתפס בצורה בלתי רגילה. כנראה שזאת האוניברסליות שבו. כולם הרי זקוקים לאופטימיות שאפשר להיאחז בה וזה מה שהשיר נותן למאזין. זה יכול להתחבר לכל אחד ואחת, בכל מצב של החיים. זה שיר שתמיד אני מסיים את ההופעות שלי איתו ובעצם אולי זה מסר הנחמה שלי שחשוב לי להעביר לאנשים בסופו של דבר."

מיכה ביטון, וכמוהו עוד עשרות אלפי אזרחים החיים בדרום המופגז ומוכה המלחמה – קובעים בעצם חייהם שם את הגבול של מדינתנו.
מבחינה סוציו-אקונומית, ישובי העוטף נעים בין אשכול חברתי-כלכלי 4 (שדרות) עד 6 (רוב הקיבוצים והמושבים). תל-אביב לדוגמה שייכת לאשכול 8. החוסן החברתי של האזור משקף במידה רבה את החוסן החברתי של החברה הישראלית כולה, ולכן עלינו לחזק את עוטף ישראל, בכל דרך אפשרית, החל מפשוט לנסוע לטייל ולהכיר את האזור ועד להחלטות ממשלתיות להקצות תקציבים משמעותיים לפיתוח האזור. בן גוריון כבר אמר פעם שאם לא נעמוד על הנגב, גם תל-אביב לא תעמוד. אני מודה, ממקום מושבי הנוח במרכז הארץ, הפריפריה יכולה בקלות לקבל מעמד של רחוק מהעין, רחוק מהלב. לדאוג ביום של טילים, לשכוח מהר מאוד, רגע אחרי.

לפני עשור, כשהשיר יצא ומיד תפס אותי, קניתי פלאפון חדש. אני זוכר שהחלטתי שאני רוצה את "הצד המואר" בתור השעון המעורר שלי. היה נראה לי נחמד לקום בבוקר עם האופטימיות הזאת של מיכה. וגם עכשיו, עשר שנים אחרי, נראה לי שלא יזיק – לכולנו – לראות את הצד המואר. לראות, לחזק, ולבחור שהחיים בעוטף ישראל יהיו – למרות הכל – חיים של אהבה.

הצד המואר / מיכה ביטון
את הצד המואר קשה לראות
יותר מדי מילים שמסתירות
ביני לבינך בינו לבינה
אנחנו הר במישור בכי ושמחה

למרות הכל נדלק עלינו אור
השמיים בכחול
עולם מלא בטוב

את הצד המואר קשה לראות
יותר מדי מילים שצועקות

דבר איתי דבר איתה
דבר יפה דברים של חוכמה

למרות הכל נדלק עלינו אור…

את הצד המואר קשה לראות
חשוך וקר בעולם של חומות
את הצד המואר שלי ושלך
אפשר להדליק
בואי נדליק באהבה

למרות הכל נדלק עלינו אור…

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!