דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח נשים

התגובה הזועמת / מסכנין ועד באר שבע: גל הפגנות הקוראות למדינה להיאבק באלימות נגד נשים

ערביות, יהודית, סטודנטיות, תלמידות ונשים עובדות: מחאת נשים עממית ומלאת זעם מציפה את המדינה מאז רצח הנערות סילבנה צגאיי ז"ל, בת ה-13 ויארא איוב ז"ל, בת ה-16 | יו"ר נעמת גליה וולוך: "תכניסו את היד לכיס ותתחילו להקצות את המשאבים הדרושים"

מחאות על אלימות נגד נשים ברחבי הארץ - כיכר ציון בירושלים ומול מטה המשטרה בת״א (צילום: הדס פרוש ותומר נויברג / פלאש 90).
מחאות על אלימות נגד נשים ברחבי הארץ - כיכר ציון בירושלים ומול מטה המשטרה בת״א (צילום: הדס פרוש ותומר נויברג / פלאש 90).
ענת יורובסקי
רז רותם
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

בתזמון מצמרר, בסמוך ליום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, פרצה מחאת נשים עממית ומלאת זעם נגד אזלת היד של המדינה בטיפול באלימות וברצח נשים. זאת, בעקבות רצח הנערות סילבנה צגאיי ז"ל בת ה-13 מת"א, ויארא איוב ז"ל בת ה-16 מגוש-חלב, המצטרפות לרשימה ארוכה, ארוכה מדי – 24 נשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי.

בגל ההפגנות יוצא הדופן השתתפו אלפי נשים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ: ערביות ויהודיות, סטודנטיות, תלמידות ביה"ס ונשים עובדות, במגוון ערים: באר שבע, סכנין, ירושלים, נצרת, תל אביב, קריית שמונה, חיפה, יפו ועוד. מאחורי ההפגנות עומדים מגוון ארגונים שונים.

צגאיי, נמצאה ביום שני השבוע ללא רוח חיים בבית בו גרה עם אמה בשכונת התקווה בת"א, ועליה סימני אלימות קשים. החשוד ברצח הוא בן זוגה לשעבר של אימה שנמלט מהמקום ונעצר אמש. קודם לכן, באותו היום ממש, נמצאה גופתה של איוב לאחר שנעדרה מביתה במשך ארבע ימים. יום קודם מציאת גופתה נעצר חשוד בחטיפתה. בימים האחרונים התקיימו מספר הפגנות ברחבי הארץ, ובימים הקרובים צפויות להתקיים הפגנות ואירועים נוספים בהובלת ארגוני נשים שונים.

בעקבות רצח שתי הנערות וכמחאה על כך שהממשלה אינה מתקצבת את התוכנית הלאומית למניעת אלימות נגד נשים התארגנו במהלך אתמול (שלישי) כמה הפגנות במוקדים שונים ברחבי הארץ.

"היום נמצאו גופותיהן של שתי נשים נוספות. נשים? נערות, בנות 12 ו-16" נמסר מקבוצת פעילות פמיניסטיות המכנות את עצמן 'היחידה למאבק בטרור מגדרי' (לוט״ם) ביום בו התפרסמה ההודעה על רצח הנערות. "24 נשים נרצחו השנה – אין מילים חזקות מספיק כדי לתאר את הכאב. רק בראשון צעדנו מאות נשים ואנשים כנגד התנערות הממשלה מהאחריות שלה למצב, אותה הממשלה שהצביעה נגד נשים, נגד ביטחון ונגד תקווה". הפעילות קראו לכל המוחות והמוחים שיתכנסו במוקדי ההפגנה השונים ללבוש שחור לאות אבל וזיכרון הנרצחות ובשם המשך המאבק.

במהלך אותו הבוקר, לאחר קריאה לפעולה ברשתות החברתיות, התכנסו מחוץ לכנסת כמה עשרות פעילות פמיניסטיות, נשכבו על המדרכה בצמוד לכנסת וכיסו את עצמן בגואש אדום כאות מחאה כנגד חוסר התערבותה של הממשלה במיגור הרציחות.

מאוחר יותר באותו היום התקיימה הפגנת זעם ומחאה בכיכר ציון בירושלים. "זוהי שעת חירום! אנחנו נרצחות בזו אחר זו! מה זה אם לא טרור? מה זה אם לא מלחמה? הגופות מתרבות מיום ליום, נמצאות בפחי זבל, נמצאות עם סימני אונס ואלימות קשים, האלימות הגברית שוחטת אותנו והממשלה מילאה פיה מים", קראו המפגינות והזכירו כי למרות שהוגשו המלצות הוועדה הבין משרדית למיגור אלימות במשפחה ונכתבה תוכנית לאומית, היא איננה מתוקצת ואיננה מייושמת – דבר שעמד במרכז ההפגנות שהתקיימו במהלך יום המאבק באלימות נגד נשים.

"אנחנו דורשות את תקצובן ויישומן המיידי והדחוף של המלצות הועדה הבין משרדית למיגור אלימות במשפחה, המלצות שכבר תומחרו ותוקצבו, בעוד שהכסף ממאן להגיע", נמסר מלוט"ם. "אנחנו דורשות הקמת רשות לאומית לטיפול ומניעה של אלימות מגדרית, הרחבה מיידית של תקציבי המקלטים לנשים, תדרוך חירום מחייב לכלל כוחות המשטרה בנוגע לטיפול בתלונות של נשים על אלימות מבני זוגן, לצד רפורמה חריפה בנהלי המשטרה, קידום חוק האזיקונים באופן מיידי. השעון מתקתק ובינתיים נקווית עוד שלולית דם, נכרה עוד קבר, מונפת עוד מצבה. תתחילו לפעול".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, ארגון שלקח חלק מרכזי בהפגנותה, אמרה השבוע: "השבוע קברנו את יארא איוב, נערה בת 16, ואת סילבנה צגאיי, רק בת 13. 24 נשים נרצחו מתחילת השנה. מדובר במצב חירום, והגיע הזמן שהממשלה תספור אותנו. אנחנו קוראות לשים סוף לעובדה שתמיד יש נושאים בוערים יותר לכנסת ולממשלה מהביטחון האישי של נשים ושוויון מגדרי. אנחנו חצי מהאוכלוסייה ודורשות לקבל מקום שווה בסדר העדיפויות הלאומי”.

אתמול (שלישי) התקיימה ביוזמת נעמת הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים בהובלתה של יו"ר נעמת גליה וולוך. "אנחנו לא רוצות ועדות יותר", אמרה וולוך, "קצנו במסקנות, הגיע הזמן להתחיל ליישם את המסקנות של כל הוועדות. אני קוראת לממשלת ישראל, תכניסו את היד לכיס ותתחילו להקצות את המשאבים הדרושים כדי למגר את התופעה המכוערת הזאת של אלימות במשפחה. הגיע הזמן לסיים את התופעה הזאת".

במהלך היום (רביעי) נרשמו מספר הפגנות במוקדים שונים בכל רחבי הארץ.  באוניברסיטת ת"א הפגינו בשעות הצהריים סטודנטים וסטודנטיות וכך גם באוניברסיטת חיפה. בנוסף, באוניברסיטה העברית בירושלים קיימו פעילות הארגון "ירושלמיות" מעמד "יזכור" לזכר הנרצחות.

גם היום אנחנו זוכרות את הנרצחות וכואבות את מותן בטרם עת.בואו להדליק נר תזכור לזכרן(מסדרון חברה,על יד הפורום)

Posted by ‎ירושלמיות قُدسيّات – תא לקידום נשים ושוויון מגדרי‎ on Wednesday, November 28, 2018

הערב בשעה 17:00 התקיימה מחאה מול משטרת יפו. בשנה האחרונה נרצחו 24 נשים, כאשר חמש מהן היו יפואיות. "אנו קוראות וקוראים לממשלה להעביר את התקציבים לתכנית למניעת אלימות כלפי נשים באופן דחוף", קראו המפגינות בהזמנה להפגנה. "מדובר במצב חירום, דמינו אינו הפקר!"

ההפגנות והמחאות הגיעו גם לאזור הצפון: בקרית שמונה התקיימה היום אחר הצהריים מחאה בצומת רסקו בארגון התא לשוויון מגדרי – פמיניזם בתל חי, ובסכנין התקיימה היום אחר הצהריים הפגנה בכיכר השהידים.

הבוקר בסכנין – גברים ונשים, בני ובנות נוער, מפגינים נגד אלימות כלפי נשים. כל הארץ מתעוררת, מה עם הממשלה?גלעד ארדן | Gilad Erdan Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו

Posted by ‎לוטם היחידה ללוחמה בטרור המגדרי وحدة مكافحة الإرهاب الجندري‎ on Wednesday, November 28, 2018

בית ספר התיכון ״הגליל״ בנצרת, תלמידים ותלמידות גינו את רצח הנערה יארא איוב, וכתבו בגופם את שמה בערבית: يارا.

בבאר שבע התקיימה הפגנה תחת הכותרת "סטודנטים וסטודנטיות נגד רצח נשים, עצרת מחאה של הסטודנטית הפלסטיניות". כמו כן, מחר תתקיים בעיר מחאה נוספת ברחבת העירייה בשעה 16:00 ביוזמתה של אורה סלומון בת 37, תושבת העיר, שאחותה שרה סלומון נרצחה על ידי בן זוגה לפני שמונה שנים כשהיתה בת 37. "רצח אכזרי, מזעזע, לעיני הילדים", סיפרה סלומון. "היא הותירה לי שלושה ילדים לתפארת. שנים הייתי עסוקה בגידולם, וברוך ה׳ אני ואחותי גידלנו אותם יחד! פשוט כך! היא חיה איתנו למרות הכל.

"אתמול יזמתי מפגש מול האוניברסיטה, לא יכולתי לשתוק אחרי רצח שתי נערות השבוע! התגייסו נשים ונפגשנו מול האוניברסיטה, הצעקה היתה שקטה, הלב היה כואב.
חשוב לי שכולם ידעו שלא רק האישה נרצחת, כל המשפחה יחד איתה נרצחת. פשוט כך. אני אישיות מאוד אופטימית ומלאה בשמחה וזה מה שהעברתי לילדים וכך הצלחנו יחד לגדול. למדנו לחיות לצד האבל ולא אותו. למדנו להעריך את החיים ולהגיד תודה על כל יום. מי כמונו יודע שהכל יכול להשתנות ביום אחד".

בנוסף, יוזמה תחת הכותרת "אני אישה אני שובתת" קוראת לנשים ברחבי המדינה לשבות מעבודה ביום שלישי בשבוע הבא (4.12) וזאת במחאה על האלימות ועל כך שהממשלה, לדברי המארגנות "מסרבת לקחת אחריות ולשנות את המצב. פעם אחר פעם קוברים תכניות, מתעלמים מהקורבנות ומשאירים חצי מהאוכלוסיה לא בטוחות". המארגנות הוסיפו כי "רצח זו נקודת הקיצון של העובדה שאני מוטרדת ברחוב, בעבודה או בבית – זה קצה הקרחון של פערי השכר, של הערות פוגעניות, של חפצון, של הסללת נשים למקצועות בשכר נמוך, של נשים בזנות, של חינוך מגדרי בבתי ספר. זו תוצאה של אלימות ואפליה מגדרית שכולנו מרגישות בכל יום ובכל מרחב", וקראו לציבור לתמוך במאבק – "אם את אישה – את בפנים. אם אתה גבר – תצטרף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!