דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עלייה וקליטה

ציונות במאבק / "פרק מפואר בהיסטוריה": אירוע הוקרה ללוחמי העלייה לאורך השנים

במשך עשורים נאבקו יהודים על זכותם לעלות לארץ ובחלק מהמקרים אף לקיים מצוות | כעת הם זוכים להוקרה בערב הצדעה שיתקיים בתיאטרון ירושלים

סילבה זלמנסון בהפגנה של סטודנטים בתל אביב, למען שיחרורם של מארק נשפיץ ובוריס צלינוק, אסירי ציון בברית המועצות (צילום: יעקב סער / לע"מ).
סילבה זלמנסון בהפגנה של סטודנטים בתל אביב, למען שיחרורם של מארק נשפיץ ובוריס צלינוק, אסירי ציון בברית המועצות (צילום: יעקב סער / לע"מ).
דוד טברסקי

אירוע לאומי שיצדיע ללוחמי העלייה מארצות בריה”מ ומזרח אירופה יתקיים לראשונה בישראל לכבודם של אסירי ציון, מסורבי עלייה, פעילי התנועה הציונית-מחתרתית במדינות אלה ועוד. את האירוע, שנערך אמש (חמישי), ארגן ארגון 'נתיב' שיושב במשרד ראש הממשלה, והיה אחראי במשך מספר עשורים על הקשר בין פעילי העלייה לישראל והמערב ובין היתר היה אמון על שליחת פעילים, יהודים ולא יהודים, לתוך בריה”מ ליצירת קשר עם לוחמי העלייה.

"לוחמי עליה אלה פעלו בחשאי משני צדי מסך הברזל כשסכנת מאסר, ואף מוות, מרחפת מעל ראשיהם בשל הניסיונות לקיים קשר עם מדינת ישראל והעם היהודי", נכתב בהודעה מיוחדת לקראת האירוע שיצאה מטעם הארגון. "גם משפחותיהם וסביבתם הקרובה שילמו מחיר כבד, בגוף ובנפש. אירוע ההצדעה נועד להוקיר את פועלם של לוחמי העלייה הללו ולספר את סיפורם הבלתי ידוע, שכל כולו ציונות וגבורה".

זה פרק מאוד מפואר בהיסטוריה המודרנית של עם ישראל. הדור הולך ופוחת והדור הצעיר שהיום בן 30 כבר לא יודעים כל כך במי מדובר

האירוע התקיים בתאטרון ירושלים במעמד יו"ר הכנסת, חבר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, פעיל עלייה ואסיר ציון בעצמו; השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת, זאב אלקין; שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, חברת הכנסת סופה לנדבר, ראשי נתיב לאורך השנים ולוחמי עלייה.

"אני שמח מאוד על קיום האירוע מכיוון שהמאבק של יהודי בריה"מ למען העלייה והמאבק למען העלייה זה פרק מאוד מפואר בהיסטוריה המודרנית של עם ישראל", אמר אדלשטיין ל'דבר ראשון' והוסיף כי "הדור הולך ופוחת והדור הצעיר שהיום בן 30 כבר לא יודעים כל כך במי מדובר". אדלשטיין התייחס לכך שמדובר באירוע ייחודי בסדר הגודל שלו ובחשיבותו, וכי הוא נוצר "בשביל שניתן יהיה לתת את הכבוד הראוי ללוחמיי העלייה ולספר את סיפורם הלאה לדורות".

קבלת הפנים ל"אסיר ציון" יולי אדלשטיין בנמל התעופה בן גוריון. מימין לשמאל: יולי אדלשטיין, רעייתו טטניה, בתו יוליה, וראש מחלקת עלייה בסוכנות היהודית חיים אהרון (נתי הרניק / לע"מ)
קבלת הפנים ל"אסיר ציון" יולי אדלשטיין בנמל התעופה בן גוריון. מימין לשמאל: יולי אדלשטיין, רעייתו טטניה, בתו יוליה, וראש מחלקת עלייה בסוכנות היהודית חיים אהרון (נתי הרניק / לע"מ)

"למרות שכל הזמן מנסים להכניס את זה למערכת החינוך כחלק מתוכנית הלימודים – זה לא מצליח", אמר אדלשטיין. "פה ושם מתקיימים אירועים אבל הם מקומיים וספורדיים, אני מקווה שמהאירוע הזה יוכל לצאת שינוי כי הארכיונים הטובים ביותר מהמאבק הזה נמצאים בוודאות בנתיב. למרות שנתיב מטבע הדברים היה גוף עם סיווג בטחוני מאוד כבד, אז היום הדברים האלו פחות רלוונטיים ולאט לאט אפשר יהיה לשחרר את החומרים.

"החשש שלי שיכול לקרות פה משהו, להבדיל אלפיי הבדלות כמובן, כמו שקרה עם ניצולי השואה. כאשר כל מי ששרד והיו בחיים, בגיל שיכלו לספר את הכל ואת הדברים הקשים שעברו, אז כשהתחיל המאמץ לאסוף אלו היו בעיקר בני 80 שהיו בני 5 בשואה. אני חושש מאוד מדבר דומה פה, הלכתי בשנים האחרונות ללא מעט לוויות של שותפים שלי למאבקים – ואני הייתי הצעיר שבהם". אדלשטיין החל את פעילותו הציונית במוסקבה בתחילת שנות ה-80, נעצר ונידון לעבודות פרך בגולאג בגין פעילותו הציונית, ריצה את מאסרו בין 1984 ל-1987, אז עלה לארץ בגיל 29.

"זה שונה מאנשים שהתחילו את מאבקם בשנות ה-70 בגילאי 30 ומעלה והגיעו לארץ בשנות ה-50 שלהם, ומטבע הדברים וכדרכו של עולם, כיוון שחלק מאתנו חיו שם חיים לא קלים, חלק מהשמות הגדולים של המאבק כבר לא אתנו", אמר אדלשטיין. "משמעותו של האירוע שמגיע לאנשים שישבו בעולם שיעלו זיכרונות, יספרו את סיפורם בשביל שאנשים צעירים ידעו שכשעם ישראל מתאחד הוא יכול לעשות דברים גדולים. המאבק הזה איחד כוחות בתוך ומחוץ לבריה”מ, בישראל ובעולם. יהודים ולא יהודים – זה סיפור הצלחה מטורף".

אנחנו מצדיעים לעובדי נתיב, חברי קהילת המודיעין שפעלו בסתר בין הצללים. בין היתר אלו האנשים שהגיעו לבריה"מ תחת זהות של תיירים, העבירו לפעילים חומרים וספרים והוציאו אינפורמציה החוצה ובכך סיכנו את חייהם

"זהו ערב הצדעה ללוחמי העלייה שלחמו ליציאה מאזור מזרח אירופה ובריה”מ לשעבר למדינת ישראל" אמרה ל'דבר ראשון' נטע בריסקין-פלג, יו"ר 'נתיב' כיום. "לוחמי העלייה האלו הם אסירי ציון, מסורבי עלייה שביקשו שוב ושוב לעלות לארץ ואסרו עליהם ופעילי עליה שלמדו עברית, חגגו את החגים, יצרו פעילות תרבותית חינוכית לילדים בסתר ועוד.

"בנוסף אליהם אנחנו מצדיעים לעובדי נתיב, חברי קהילת המודיעין שפעלו בסתר בין הצללים", הוסיפה בריסקין-פלג. "בין היתר אלו האנשים שהגיעו לבריה"מ תחת זהות של תיירים, העבירו לפעילים חומרים וספרים והוציאו אינפורמציה החוצה ובכך סיכנו את חייהם. במאבק סביב שחרורם של אסירי ציון הצטופף כל העולם; היו הפגנות בארה"ב, באוסטרליה, באנגליה ועוד – זה מאבק שהתאחד תחת הסיסמא 'שלח את עמי!'.

אנחנו חייבים להמשיך לספר את מורשת לוחמי העלייה, שהיא מבחינה חינוכית-ערכית כמעט ולא ידועה בקרב צעירים במדינת ישראל. ומדובר בפרק עשיר מאוד בהיסטוריה שלנו

"חלק ממסורת נתיב היא תיעוד כל ההיסטוריה הקשורה בלוחמי העלייה, ששינתה לא רק את פני ההיסטוריה בעולם אלא את פני מדינת ישראל, רק בעקבות מאבק הפעילים לעלייה ונפילת מסך הברזל עלו לארץ מעל מיליון יהודים. זה מהלך שלא קרה ביום אלא כמהלך שכל הזמן נבנה בעקבות הפשרה שאפשרה ליהודים שהיו מסורביי עלייה ואסירי ציון לעלות לארץ", סיכמה בריסקין-פלג והתייחסה גם היא למצב העגום שמעטים מאוד בארץ מכירים את פועלם של לוחמי העלייה. "אנחנו חייבים להמשיך לספר את מורשת לוחמי העלייה, שהיא מבחינה חינוכית-ערכית כמעט ולא ידועה בקרב צעירים במדינת ישראל. ומדובר בפרק עשיר מאוד בהיסטוריה שלנו".

בין המשתתפים באירוע יהיה גם אדוארד קוזניצוב, ממתכנני "מבצע חתונה", שם הקוד שניתן לניסיון חטיפתו של מטוס אזרחי ריק ביוני 1970 בעיר לנינגרד (כיום סנט פטרבורג) על-ידי קבוצת יהודים מסורבי עלייה, שכל רצונם היה להגיע לישראל ולהסב את תשומת לבה של הקהילה הבינלאומית למצוקתם של יהודי ברית-המועצות המבקשים לעלות. קוזניצוב נידון לעונש מוות, אך בעקבות לחץ בינלאומי הומר עונשו ל-15 שנות מאסר.

"אני מעריכה מאוד את המאמץ שנתיב עושים על מנת לזכור את לוחמי העליה מבריה"מ, חבל רק שלטקסים מגיעים אלה שכבר שיודעים על החלק הזה בהיסטוריה", מסרה ל'דבר ראשון' ענת זלמנסון-קוזניצוב, בתם של קוזניצוב וסילבה זלמנסון, שהייתה גם היא ממובילות המבצע ונידונה לתקופת מאסר ממושכת. לפני שנתיים יצרה זלמנסון-קוזניצוב סרט על המבצע.

"לדעתי הכי חשוב זה להעביר את סיפורי הגבורה המרתקים של לוחמי העלייה מבריה"מ לדור הבא ולכלל הציבור בישראל. הדרך לעשות זאת בעיני, היא בעיקר דרך החינוך בבתי ספר ובתנועות נוער. לכן הכנתי פרוייקט בשיתוף עם מחנכים אמריקאים מבר אילן Refusenik project, שזה אתר המיועד למחנכים ושם יש 28 שיעורים מוכנים לגילאים שונים בנושא של מאבק יהדות בריה"מ. כרגע זה באנגלית ואנחנו מחפשים ארגון שיוכל לתרגם לעברית ולרוסית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!