דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המלחמה הלא מסוקרת / הערכות חדשות: מספר הקרבנות במלחמה בתימן גבוה בהרבה ממה ששוער

מלחמת האזרחים בתימן, המתקיימת בין ארבעה גורמים וכוללת מעורבות בינלאומית ניכרת, גבתה כבר כ-200 אלף קרבנות | מספרים חדשים חושפים את גודל הזוועה | רעב, פיגועים, קרבות והפגזות: מעל מחצית הקרבנות אינם לוחמים

אנשים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן. (AP Photo/Hani Mohammed, File)
אנשים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן. (AP Photo/Hani Mohammed, File)
אוריאל לוי

לפחות 60 אלף נפשות נהרגו בתימן בשלוש השנים האחרונות, כך מסר אתמול (חמישי) ארגון בינלאומי העוקב אחרי המלחמה. הודעה זו נמסרה על רקע שיחות השלום הנערכות בשבדיה בין נציגי הממשלה הנתמכת על ידי הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה, לבין נציגי המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן. מספר הקרבנות החדש עולה בהרבה על ההערכות הקודמות לפיהן נהרגו בתימן כ-40 אלף בני אדם מאז סתיו 2014.

אמא וילדה המצוי בתת תזונה בעקבות מלחמת האזרחים. אוקטובר 2018 (AP Photo/Hani Mohammed, File)
אמא וילדה המצוי בתת תזונה בעקבות מלחמת האזרחים. אוקטובר 2018 (AP Photo/Hani Mohammed, File)

הארגון – Armed Conflict Location & Event Data Project – אמר כי יותר מ-28 אלף איש נהרגו ב-11 החודשים הראשונים של השנה, עלייה של 68% בהשוואה לשנה שעברה. יותר מ-3,000 בני אדם, לוחמים ואזרחים, נהרגו בחודש נובמבר לבדו, הקטלני ביותר מאז שהארגון החל לאסוף את הנתונים. האו"ם פרסם גם הוא נתונים חדשים בנוגע למספר הקרבנות לפיהם מאז תחילת אוגוסט נהרגו לפחות 1,500 אזרחים. עוד עולה מנתוני האו"ם כי בתקופה זו נהרגו ונפצעו 123 אזרחים בכל שבוע בממוצע, ומאז תחילת המלחמה נהרגו לפחות 16,000 אזרחים.

לפני כשבועיים הודיע הארגון 'הצילו את הילדים' כי מספר הילדים עד גיל חמש שככל הנראה מתו מרעב במלחמת בזמן המלחמה בתימן עומד על 85,000.

בשכלול סך הנתונים הידועים לנו ממחקרים שונים עולה כי מספר קרבנות המלחמה בתימן, כולל קרבנות הרעב והמגפות שנוצרו בשל המלחמה, עולה על 150 אלף ועשוי להגיע ל-200 אלף בני אדם – לפחות מחציתם אזרחים בלתי חמושים וילדים. כל אלה נהרגו או מתו בארבע שנות מלחמה שסוקרה מעט מאוד בתקשורת העולמית. במלחמה בסוריה לעומת זאת, אשר זכתה לכיסוי תקשורתי נרחב יותר, נהרגו כ-500 אלף בני אדם במהלך קרוב לשמונה שנים, ושיעור האזרחים מביניהם לא עולה על שליש ועשוי אף להיות רק כחמישית מבין סך ההרוגים. בנוסף לכך למעלה משלושה מיליון אזרחים נעקרו מבתיהם בתימן בעקבות המלחמה וכ-19 מיליון בני אדם (כ-80% מאוכלוסיית תימן) נזקקים לסיוע הומניטרי. על פי הערכות האו"ם כמחצית מתושבי תימן סובלים מרעב.

מורדים חות'ים בתימן, אוקטובר 2018 (Photo by Mohammed Hamoud/Getty Images IL)
מורדים חות'ים בתימן, אוקטובר 2018 (Photo by Mohammed Hamoud/Getty Images IL)

המלחמה בתימן עלתה לאחרונה לכותרות בעקבות רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, וזאת מפאת הביקורת הגוברת בארה"ב, בריטניה וצרפת כנגד התמיכה שממשלותיהן מעניקות לממשלת סעודיה. תמיכה זאת מתבטאת במכירת נשק רב ובגיבוי דיפלומטי. הסנאט האמריקאי דן השבוע בנושא וברוב קולות החליט לפתוח מחדש את השאלה אודות מכירת נשק לסעודיה אם זו תמשיך להפציץ בתימן. השחקנית אליסה מילאנו התגייסה להשמיע את קולם של ילדי תימן.

גם המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מינאי התבטא השבוע בנושא כשמתח ביקורת על סעודיה וטען כי בניגוד לציפיותיהם הסעודים כשלו מלכבוש את תימן.

הנתונים החדשים שפורסמו על ידי הארגון – Armed Conflict Location & Event Data Project, מתבססים על דיווחים בכלי התקשורת על כל תקרית בזמן המלחמה, והם כוללים הרוגים משורות הצדדים הלוחמים וכן מקרבנות אזרחיים. לפי דוח של הארגון, נרשמו יותר מ-3,000 תקיפות נגד אזרחים, שבהן נהרגו כ-6,000 איש – אולם הארגון לא הצליח להשיג מידע אודות אזרחים שנהרגו במהלך קרבות קרקעיים בין הצדדים השונים. הנתונים לא כוללים את החודשים האחרונים של 2014, אז השתלט ארגון צבאי של אזרחי תימן החות'ים, בגיבוי איראן, על צנעא ועל מרבית צפון תימן, והכריז על הקמת ממשלה חדשה בראשות עלי סלאח שהיה נשיא המדינה עד פרוץ מהומות "האביב הערבי". הנתונים אינם כוללים גם את שנת 2015 שבמהלכה התרחבה למעשה מלחמת האזרחים לסכסוך אזורי, כשבחודש מרץ החלה הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה להפציץ מטרות בלב אוכלוסייה אזרחית באזורי השליטה החות'ית במטרה להחזיר את השלטון לידי הממשלה הגולה הסונית. מאז מתחוללת בתימן מלחמה בין ארבעה צדדים: החות'ים בגיבוי איראן, השולטים במערב המדינה; השבטים הסונים, הנאמנים לממשלה הגולה ונתמכים על ידי קואליציה בינלאומית בראשות סעודיה; אל-קאעידה בחצי האי-ערב; ודאעש (פורשי אל-קאעידה). הקרבות הארוכים ביותר עד כה נערכו בערי הנמל עדן וחודיידה, ערים בעלות חשיבות אסטרטגית עבור סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!