דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאת האפודים הצהובים / "לא גומרים את החודש": מאות בני אדם הפגינו בת"א נגד עליית המחירים

ההפגנה, על רקע גל עליות המחירים והצלחת המחאה בצרפת | מארגני ההפגנה: "ראינו איך בצרפת האזרחים עושים רעש עד שהממשלה מקשיבה להם. זה הזמן לגרום לזה לקרות גם בארץ" | המשטרה חסמה דרכים ראשיות בעיר | בירושלים הפגינו עשרות בני אדם

מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: דוברות המשטרה)
מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: דוברות המשטרה)

מחאת האפודים הצהובים יוצאה לדרך: בהשראת הצלחת המחאה בצרפת ועל רקע גל עליות המחירים, התקיימה היום (שישי) הפגנה בצומת עזריאלי בתל אביב בהשתתפות מאות בני אדם. המפגינים עמדו דקת דומיה לזכר החיילים שנרצחו אתמול בפיגוע בגבעת אסף. הפגנה נוספת, בהשתתפות עשרות אנשים, התקיימה בירושלים.

בעקבות המחאה בתל אביב, צומת עזריאלי נחסם לתנועת כלי רכב בכל הכיוונים ורחוב קפלן חסום לכיוון מזרח. בנוסף, נחסמו העליות מכביש 20 למחלף השלום מצפון ומדרום. בסיום ההפגנה נפתחו הדרכים לתנועה. מהמשטרה נמסר כי השוטרים "מאפשרים את קיום המחאה, למימוש זכות המוחים לחופש הביטוי, תוך הבטחת שלומם, ביטחונם ובטיחותם של המשתתפים. יחד עם זאת, לא תותר כל הפרת סדר ונפעל בנחישות נגד אירועי אלימות מכל סוג שהוא." בהמשך נמסר כי 10 מפגינים נעצרו, והעיתונאית טל שניידר דיווחה כי אחד מהם הוא הפעיל החברתי דוד מזרחי, ממובילי המחאה.

מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: רועי מימרן)
מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: רועי מימרן)
מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: אייל ויזל)
מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: אייל ויזל)

ממארגני ההפגנה נמסר כי "משפחות לא מצליחות לגמור את החודש, קשישים צריכים לבחור בין לחם או תרופות או חימום הבית, נכים חיים בעוני, והציבור נאבק מדי יום על ההישרדות שלו. ישראל היא מדינה עם יוקר מחיה גבוה ביחס לעולם המערבי, ואנחנו הישראלים לא פראיירים ולא ניתן לזה להימשך." עוד הציגו המארגנים את יעדי המחאה, כפי שהם רואים אותם: "בשלב ראשון, עצירה לאלתר של התייקרויות החשמל, המים והגלגול שלהן על מוצרי המזון. בשלב השני, פירוק המונופולים מכוחם והורדת יוקר המחיה גם מרמתו הנוכחית. שום ועדות." בנוסף, הדגישו כי הם דורשים משר האוצר ושר האנרגיה לחתום על צו פיקוח על מחיר הגז ולחתוך את המחיר ב-60-70 אחוזים. בנוסף, דורשים המארגנים את יישום עיקרי ההמלצות מרפורמת המזון שלדבריהם "נקברה", המתבטאת לדבריהם ב"שבירת קרטל חברות המזון". כמו כן, דורשים המארגנים "ליישם את הרפורמה לקידום תחרות בשוק ועידוד הקמת בנקים חדשים".

דוד מזרחי, ממובילי מחאת האפודים הצהובים: "אני בן לאמא נכה ומטפל בה ואיש חינוך שחי ממשכורת זעומה. בשבילי במאות שקלים תוספת במחירי האוכל החשמל והמים זה גזירה קשה וכואבת מאוד. מחאת האפודים הצהובים היא עממית של כלל אזרחי מדינת ישראל שנאנקים: צעירים, אמהות חד הוריות, משפחות ממעמד הביניים, ומשפחות קשות יום. אנחנו יוצאים לרחובות כדי לעצור את העלאת המחירים הקרובה".

למרות שהמארגנים ניסו לצייר למחאה המתגבשת תדמית לא פוליטית, הגיעו להפגנה גם פוליטיקאים. ח״כ איציק שמולי (המחנה הציוני), ממנהיגי מחאת 2011, הגיע להפגנה ואמר כי "המשמעות של כל הגזרות האלו ברורה. ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על הסיכוי של מעמד הביניים והשכבות החלשות להחזיק את הראש מעל למים. הציבור הישראלי לא אמור לשלם את המחיר של ממשלה כושלת בעלת מדיניות עקומה שהסכימה גם למתווה הגז המושחת, מה שהניע את גל עליות המחירים המטורף הזה. אנשים דורשים פתרונות- לא עוד ועדות״.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "יוקר המחייה העולה והמשכורות הנשחקות הם שני צדדים של אותה מדיניות ממשלתית שלא סופרת את רוב מי שחיים כאן. במקום לאפשר את ייקור הלחם, הארנונה, החשמל והמים, ובמקום לקצץ בשירותים החברתיים, צריך להעלות את השכר – כפי שהצלחנו להשיג בשכר המינימום – ולייצר פתרונות ציבוריים למשבר הדיור ולעוני".

חה"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר כי "הממשלה הזו מחביאה את הלב שלה ומסתתרת מאחורי פקידים. עליית מחירי החשמל רגע לפני שיאו של החורף, זו אטימות. קשישים יחשבו פעמיים לפני שידליקו את התנור. סל הקניות בסופר, מרסק משקי בית והאוצר מקים וועדה. לאזרחי ישראל אין יכולת להמתין שבעה חודשים למסקנות של וועדה. הכל עולה ומצבם הכלכלי של אזרחי ישראל, יורד".

מחאה נוספת התקיימה ברחוב דיזנגוף בעיר תל אביב. במחאה הקוראת להשקיע בשבילי אופניים בעיר השתתפו עשרות רוכבי אופניים שהושפעו אף הם מהמחאה המתעוררת נגד יוקר המחיה ולבשו אפודים צהובים:

התאחדות הסטודנטים הארצית הודיעה אתמול כי בכוונתה להצטרף למאבק כנגד יוקר המחיה בישראל. מחר, תצטרף ההתאחדות להפגנה על יוקר המחיה בת"א.
"הפגנה בודדת לא תעזור, צריך לשנות את השיטה" נמסר מההתאחדות. "על כן, כבר במוצ"ש הבא, 22.12, ההתאחדות קוראת לכל הארגונים והאזרחים לקיים הפגנת ענק בת"א, בדרישה מהממשלה לבלום מידית את עליית המחירים שנובעת ממדיניות הממשלה ומהחלטות מכוונות של השוק העסקי."

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "אנחנו חוזרים לרחובות כי אנחנו לא יכולים לשתוק יותר. המחירים עולים, ואנחנו מושיטים את הלחי השנייה לעוד סטירה, ועוד גזירה כלכלית. למרות שיהיה מי שינסה לסווג זאת כך, זה לא עניין של שמאל או ימין. יוקר המחייה משפיע ופוגע בכל אזרח ואזרחית במדינה, מדרום עד צפון. זה הזמן שלנו לשים את הקו האדום ולהגיד – עד כאן. אנו דורשים מהממשלה התערבות מידית, תחזרו בכם מעליית המחירים, אם לא, השטח יבער. אני קורא לכל הסטודנטים והסטודנטיות, לכל הצעירים בישראל – בואו מחר להפגין על העתיד שלכם".

מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: רועי מימרן)
מחאת האפודים הצהובים בעזריאלי (צילום: רועי מימרן)

גל ההתייקרויות של השבועות האחרונים במחירי המזון, הירקות והפירות ומוצרי החלב, צפוי להתרחב בחודש הקרוב כששורה של חברות מרכזיות במשק הודיעו שבכוונתן להעלות את מחירי המוצרים שלהן. בנוסף על כך הודיעה רשות החשמל כי מחירי החשמל צפויים להתייקר ב-5-8%, כבר בינואר הקרוב. שר האוצר, משה כחלון ושר הכלכלה, אלי כהן, כבר הודיעו על הקמת ועדה לבחינת התייקרות המחירים במשק בראשות פרופ' ירון זליכה.

מארגני המחאה שואבים השראה מהצלחתה של מחאת הווסטים הצהובים בצרפת. לאחר שבועות ארוכים של הפגנות אלימות בפריז וברחבי צרפת שהחלו בין השאר על רקע הכוונה לעלות מסים על הדלק, הבטיח הנשיא עמנואל מקרון בשבוע שעבר לעלות את שכר המינימום ולוותר על העלאות מסים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!