דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביה"ח שיבא

בריאות לכולם / פיילוט רחב היקף בשיבא: מטופלים יבחרו מנתח מבלי לשלם

המרכז הרפואי הגדול בארץ מנסה להגביר את האטרקטיביות של המערכת הציבורית הגוועת אל מול הפרטית, שבה משלמים על מנת לבחור מנתח | השאלה היא כיצד תשפיע היוזמה על רופאים עם פחות ניסיון או ותק

חדר ניתוח בבית חולים  (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
חדר ניתוח בבית חולים (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

בית החולים שיבא (תל השומר) מתחיל בימים אלה בפיילוט מהפכני שעשוי להשפיע רבות על מערכת הבריאות, בעיקר על זו הציבורית. במסגרת הפיילוט תינתן האפשרות למטופלים באגף לכירורגיה כללית בשיבא, המרכז הרפואי הגדול בארץ, האפשרות לבחור במנתח מבלי לשלם. אם הפיילוט יצליח, בבית החולים מתכוונים להרחיב את אפשרות הבחירה הזו גם לאגפים נוספים.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה מציע בית חולים ציבורי למטופלים לבחור במנתח ללא תשלום, דבר שנהוג בעיקר במערכת הבריאות הפרטית. באיכילוב למשל ניתנת האפשרות לבחור מצנתר, וברמב"ם ניתנת האפשרות לבחור מנתח במחלקת אף-אוזן-גרון, אך הפיילוט הנוכחי הוא נרחב הרבה יותר בהיקפו, ועשוי לסמן לבתי חולים ציבוריים נוספים להצטרף למגמה.

יצחק קרייס, בזמן כהונתו כמנכ"ל שיבא. ספטמבר 2016 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
יצחק קרייס, בזמן כהונתו כמנכ"ל שיבא. ספטמבר 2016 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

השינוי הנוכחי מגיע לא מעט בשל התערבות הרגולטור במערכת היחסים המורכבת בין שתי המערכות, הציבורית והפרטית. זו הציבורית גוועת בשנים האחרונות אל מול הפרטית, ומתאפיינת בתורים ארוכים, בשירות פחות טוב ומה לא. כמעט כל אחד שמבקר בה חש זאת על בשרו. זה קורה בגלל מדיניות מוכתבת מראש מצד האוצר שבמרכזה – החזקתה תחת גירעון תמידי ומבוקר, או כפי שאוהבים לקרוא לה – "מדיניות השמיכה הקצרה".

מנגד, לאור גוויעתה של המערכת הציבורית, מטופלים מעדיפים לשלם הרבה יותר ולקבל שירות טוב יותר במערכת הפרטית. בטח אלה שיכולים להרשות לעצמם, אך גם אלה שלא, שכן במקרים רבים לא ניצבת בפניהם ברירה אחרת. ההבדל עלול להיות קריטי במקרים מסוימים; תור של חודשים להליך דחוף בציבורי, אל מול תור "מהיום למחר" ברפואה הפרטית. העניין הוא שזה יקר, לעתים יקר מאוד.

הרגולטור, כלומר משרדי הבריאות והאוצר, מודעים לכך ומנסים לחפש פתרונות שונים שלא ידרשו בהכרח הוצאת תקציבים נוספים. לעתים זה עובד, לעתים זה לא, אך כך או אחרת ספק אם זה מספיק. שניים מהם שקודמו בתקופה האחרונה משפיעים על הפיילוט הנוכחי בשיבא. מדובר בשני מהלכים שעברו בחוק ההסדרים, האחד אוסר על רופאים המטפלים במערכת הציבורית להעביר את אותם מטופלים למערכת הפרטית, והשני מטיל על קופות החולים להעביר חלק ניכר מהניתוחים מהפרטי לציבורי. בסרטון: רופאי שיבא מסבירים על היוזמה החדשה:

העניין הוא שהמגמה לאפשר בחירת מנתח עלולה להשפיע מקצועית על הסגל הרפואי בבתי החולים. נטיית הלב של המטופלים, באופן מובן, היא לבחור רופא עם ניסיון וותק, מישהו שמוגדר "כוכב" בתחומו. כל אחד שניצב במצב שבו הוא או אחד מיקיריו נדרשו לעבור הליך רפואי סבוך מכיר זאת. נוברים בשמות, מחפשים את הטובים ביותר והולכים אליהם, ללא פשרות.

אלא שעל מנת להפוך לרופא עם ניסיון וותק יש לצבור, ובכן, ניסיון וותק. במצב שבו המטופלים יכולים לבחור מנתח, לא מן הנמנע שרופאים צעירים – מקצועיים וטובים ככל שיהיו – יוותרו מאחור ולא יתנסו בהליכים. תומכי היוזמה החדשה טוענים כי אורך התורים הוא הגורם שיווסת זאת. כלומר, אם יותר מטופלים יבחרו במנהל מחלקה או במנתח בכיר, התור להליכים שלו יהיה הרבה יותר ארוך, אל מול תורים קצרים יותר אצל רופאים עם פחות ניסיון. רק הזמן יראה אם מנגנון ויסות שכזה אכן יעבוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!