דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

הקרב על החומה / טראמפ הכריז על 'מצב חירום' כדי לבנות את החומה; המאבק המשפטי כבר החל

לאחר שנכשל באישור תקציב בקונגרס, הכריז הנשיא על מצב חירום כדי לנסות להעביר תקציבים לבניית החומה בגבול מקסיקו | הצהרה זו צפויה להיתקל במכשולים משפטיים, ביניהם מילותיו שלו בנאום ההכרזה על מצב החירום

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ינואר 2019 (Carlos Barria/Pool Photo via AP)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. ינואר 2019 (Carlos Barria/Pool Photo via AP)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז אמש (שישי) על 'מצב חירום לאומי' בגבול ארה"ב מקסיקו, לאחר תבוסה בניסיון לאשר תקציב לבניית חומה בגבול. באמצעות מצב החירום ופרשנות מורחבת לסמכויותיו כנשיא, מנסה טראמפ להבטיח סכומי כסף נוספים לבניית החומה, זאת לאחר שאישור התקציב אותו ביקש מהקונגרס נתקע. עם זאת, ניסיון זה צפוי לעמוד באתגרים משפטיים קשים, וכמה ארגונים עתרו נגדו.

בנאום בו הכריז על מצב החירום הציג טראמפ את הגבול כ"נקודת כניסה לפושעים, חברי כנופיות וסמים לא חוקיים", וכי המצב שם מאיים על "האינטרסים הביטחוניים היסודיים של האומה שלנו". באמצעות ההכרזה מקווה טראמפ לעקוף את הקונגרס האמריקני ובעיקר את בית הנבחרים (הבית התחתון בקונגרס), בו רוב דמוקרטי תקע את התקציב שביקש להקמת החומה.

בנאומו אמר טראמפ כי ככל הנראה יצטרך להגן על עמדתו בבית המשפט העליון,  וכבר בשעות לאחר מכן הוגשו מספר עתירות נגד ההצהרה. המאבק המשפטי יעסוק ככל הנראה בשני נושאים: האם יכול הנשיא להכריז על מצב חירום לאומי לבניית חומת גבול נוכח סירובו של הקונגרס להעניק לו את כל הכסף שרצה, והשני – האם תחת החוק הפדרלי לו כפופה הצהרתו של טראמפ, יכול משרד הגנה האמריקני (הפנטגון) להעביר כסף מפרויקטים אחרים שאושרו על ידי הקונגרס כדי לבנות את החומה?

טראמפ מסתמך על חוק החירום הלאומי הקיים בארה"ב, חוק עמום למדי המאפשר לנשיא להכריז על מצב חירום תוך יידוע הקונגרס ודיווח על התפתחותו מידי חצי שנה. החוק לא מגדיר מה הנסיבות המצדיקות מצב חירום לאומי, או מה הגבולות שלו.

עם זאת, במידה ויגיע הדיון על מצב החירום לבית המשפט העליון, צפוי טראמפ לעמוד בפני כמה טענות כבדות משקל. על פי נתוני הממשל האמריקני מספר המהגרים הלא חוקיים שחוצים את הגבול דווקא נמצא בירידה בעשור האחרון. בנוסף, יצטרך טראמפ להסביר מדוע דחה בשנה הסכמה פוליטית שייצרה סכום של 1.4 מיליארד דולר לבניית החומה, סכום שאושר רק לאחרונה.

יש הטוענים שגם מילותיו של טראמפ עצמו מעידות על כך שאין מצב חירום גבול. בנאום ההכרזה אמש אמר טראמפ: "יכולתי לבנות את החומה על פני תקופת זמן ארוכה. לא הייתי חייב לעשות את זה, אבל אני מעדיף לעשות את זה מהר יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!