דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

על הפסים / רכבת ישראל עתרה לבית הדין לעבודה בטענה להמשך העיצומים של העובדים

לטענת ההנהלה, בחברה מופעלים למעלה מ-30 עיצומים שונים שעלולים לפגוע בשירות ואף בבטיחות | רק ביום ב' דחה ביה"ד את טענות הוועד פעם נוספת | ועד העובדים: "צר לנו על הניסיון השיטתי של ההנהלה להתנער מאחריות על כשליה הניהוליים"

מסילת רכבת (צילום: אורן פלס / ויקיפיקי).
מסילת רכבת (צילום: אורן פלס / ויקיפיקי).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברת רכבת ישראל עתרה אתמול (שלישי) לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה כנגד צעדים ארגוניים של הוועד. זאת, יום בלבד אחרי שביה"ד לעבודה דחה פעם נוספת את טענות הוועד ואישר את סידור העבודה החדש שקבעה ההנהלה עבור הנהגים.

בהנהלה מאשימים את העובדים בריבוי התקלות ובפגיעה בפיתוח הרכבת, זאת לצד טענה כי העובדים נוקטים גם עיצומים לא חוקיים כגון דיווח תכוף על עייפות מצד נהגים ואף אובדן מפתחות של קטרים. בוועד, מנגד, טוענים כי הנהלת החברה דוחה את הצעות הפשרה של שהעלו. יש לציין כי דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר תלה את ריבוי התקלות והאיחורים ברכבת בכשלים תכנוניים שאינם קשורים ליחסי העבודה, אולם בשבועות האחרונים נוצרו עיכובים בעקבות צעדים ארגוניים מפורשים – חלקם באמצעות "התחלות" של עובדים וחלקם באמצעות הוראות רשמיות של הוועד.

בהנהלה טוענים כי ביחידות השונות של הרכבת מופעלים למעלה מ-30 הוראות ארגוניות שונות, שלדבריהם עשויים לפגוע בשירות, ואף בבטיחות. בין היתר ביטול עבודות תשתית ותחזוקה, וכן ביטול נידויים שמטרתם להחזיר את השירות המלא לרכבות הקו לצפון אשר נפגע לאור הפתיחה המוקדמת של הקו לירושלים, וביטול של קורסים.

הרכבת החדשה בתחנת יצחק נבון בירושלים 20 בספטמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
הרכבת החדשה בתחנת יצחק נבון בירושלים 20 בספטמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)

כך, לדוגמה, טוענת ההנהלה כי בשל הוראה ארגונית שאוסרת על הוצאת כלים הנדסיים וביצוע סגירות של מקטעי מסילה לצורך עבודות תשתית, לא מבוצעות במשך כשבועיים עבודות העשויות לגרום לפגיעה בשירות ובבטיחות המסילה. כמו כן נטען כי הוועד הורה על הפסקת הצבתם של טכנאים מלווים לרכבות האמורים לתת מענה מיידי במקרה של תקלה – ולצמצם את משך הזמן הנחוץ לתיקונה.

"ריבוי התקלות הוא פועל יוצא של ניהול כושל"

מוועד עובדי הרכבת נמסר כי "צר לנו על הניסיון השיטתי של הנהלת הרכבת להתנער מאחריות על כשליה הניהוליים, כפי שקבע באופן ברור מבקר המדינה בדוח הנוכחי, ובמקום לטייב לשפר ולהפיק לקחים, מנסה הנהלת הרכבת לעשות ספינים תקשורתיים ולייצר דמוניזציה של עובדיה, אל מול הציבור.

"ריבוי התקלות ברכבת הוא פועל יוצא של ניהול כושל ולא של עיצומי העובדים. דוגמה מצוינת לכך היא התקלות בקו החשמלי ירושלים-נתב"ג. לא רק שההנהלה רכשה קטרים שאינם מתאימים, היא פועלת בניגוד מוחלט להוראות היצרן ואת זמן ההרצה של הקרונות הללו עד היום עושה על גב ציבור הנוסעים – אבל גם כאן, ההנהלה ממשיכה להאשים את העובדים.

האמת היא הפוכה והיא שהוועד חוזר ופונה להנהלת הרכבת בהצעות פשרה והדברות והנהלת הרכבת מסרבת לדון עם עובדיה וכפי שהודיעה לביה"ד לעבודה, מטרתה אחת – לא שיפור הליקויים, לא שיפור השירות לנוסעים, לא זמני הרכבות וגם לא טיוב יחסי העבודה, אלא להפך – מטרתה לשבור את העובדים ולייצר יחסי עבודה בהם הכוח הוא השולט. המטרה היא עובדים רמוסים ופגועי זכויות".

בוועד טוענים עוד כי כי דווקא סידור העבודה החדש של נהגי הקטרים, אותו מיישמת החברה באופן חד-צדדי אך קיבל את אישור בית הדין לעבודה, הוא הפוגע בבטיחותם של הנוסעים. "אבסורד להאשים את העובדים בפגיעה בבטיחות בעוד אנו אלה שמנהלים מאבק על שמירתה" מסרו, "האם תמוה שנהג, שלא מקבל הפסקה סבירה במהלך היום ויש לו אחריות על 1,200 נוסעים ברכבת, מעדכן את מנהליו שהוא עייף? הנהגים אכן מרגישים כך. האם הדרך לטפל בכך היא להמשיך להכפיש אותם? הרבה יותר תמוהה בעינינו העובדה שההנהלה ממשיכה להפעיל את סידור העובדה המסוכן הזה תוך התעלמות מוחלטת מכל הטענות שלנו ותוך סיכון ציבור הנוסעים".

בוועד מדגישים כי בעוד שסידור העבודה החדש הטיל עומס רב על חלק מהנהגים – הוא ייתר את חלקם האחר, שאיננו משובץ לנסיעות: "עשרות נהגים פנויים מעבודה ומבקשים לחלוק בנטל עם חבריהם. הנהלת הרכבת מסרבת ללא נימוק אחד לרפואה. מדובר במסע נקמה מסוכן של הנהלה כוחנית כנגד עובדיה".

עוד טענו בוועד העובדים כי ההנהלה נוקטת שביתת מגן בחטיבת המטענים הגורמת לנזקים כלכליים גדולים לחברה – בעוד העיצומים שהועד נוקט הם מידתיים, חוקיים, ונובעים מהודעת ההנהלה כי בכוונתה לבצע פיטורים בחטיבה.

אחת מטענות ההנהלה, מתייחסת להשבתתם של שלושה מתוך ארבעת העובדים האחראיים על סידור העבודה ברכבת, שלדבריהם מסכנת את הפעלת לו"ז הרכבות החדש החל מה-29 במרץ. בדיון שהתקיים ביום ראשון, הסכימו הועד וההסתדרות להשבתם של עובדים אלו לעבודה, במסגרת הצעת פשרה המתייחסת לסידור העבודה הנוכחי בחברה לשבועיים הקרובים – אך הנהלת הרכבת דחתה הצעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!