דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ציקלון

גשר צר מאוד / בעקבות פגיעת סופת הציקלון 'אידאי': חשש לחייהם של אלפים במוזמביק

מימדי ההרס שזרעה סופת הציקלון 'אידאי' מיום חמישי מתבררים לאיטם | בשלב זה מגיעות ההערכות לכמה אלפי הרוגים | הסופה אמנם הסתיימה, אך ממשיכה לזרוע הרס - סכרים נפרצו ומאגרי מזון נהרסו

אדם עומד על גשר שהורחב בעקבות פגיעת הציקלון 'אידאי' בזימבבואה. 18 במרץ 2019 (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
אדם עומד על גשר שהורחב בעקבות פגיעת הציקלון 'אידאי' בזימבבואה. 18 במרץ 2019 (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות בני אדם נהרגו בסופת הציקלון 'אידאי' שפגעה בחופי מוזמביק ביום חמישי שעבר, וגורלם של חצי מיליון מתושבי העיר ביירה ש-90% משטחה נחרב, אינו ברור. ממדי הסופה הטרופית, שהכתה ברוחות של 175 קמ"ש את מוזמביק שלחופי האוקיאנוס ההודי בדרום מזרח אפריקה, מתבהרים בימים האחרונים לאחר שאזורים שלמים היו מנותקים בעקבות הסופה, עקב תשתיות לקויות.

מספר ההרוגים הרשמי נכון לכעת עומד על 84 איש בלבד, אולם המספר צפוי להאמיר כאשר יתבהרו ממדי האסון במלואם. ההערכות מדברות על מאות הרוגים אם לא אלפים נוספים. בפנייה לאומה ברדיו הממלכתי, אמר אמש (שני) נשיא מוזמביק פליפה ניוסי כי ראה גופות רבות צפות, בעת שטס במסוק מעל האזורים המוצפים.

"הכל מצביע על כך שעלולים להיות מעל ל-1,000 הרוגים", אמר הנשיא וציין שבכך תהיה הסופה אסון הטבע שגבה את מספר הקורבנות הגבוה באזור דרום אפריקה. "זהו אסון הטבע הגדול ביותר שמוזמביק התמודדה איתו אי פעם. העדיפות כעת היא להציל חיי אדם", אמר שר הסביבה של מוזמביק, סלסו קוראייה.

דובר הצלב האדום ג'יימי לסור אמר כי "המצב איום ונורא. ממדי ההרס הם עצומים, נראה כי 90% מהאזור נחרב. אנחנו מקבלים דיווחים כי המצב מחוץ לעיר עוד עלול להיות קשה אף יותר" הרחיב לסור. "הדרכים הראשיות המובילות לביירה מנותקות, בניינים שלמים שקועים במים ונפגעו קשות, והעסקים מושבתים". בצלב האדום הוסיפו כי "כלל הפעילות הרפואית בבית החולים בביירה, במרפאות מקומיות, ובקהילות הושבתה לחלוטין". ארגון רופאים ללא גבולות דיווחו כי אספקת החשמל באזור הופסקה לחלוטין עקב הסופה וכמעט כל מערכות התקשורת מנותקות.

לסופה הטרופית שכאמור פגעה בחופי מוזמביק ביום חמישי האחרון קדמו שבועיים של גשמים כבדים, שבצירוף הסופה הובילו להצפות קשות ברחבי ביירה. ביום ראשון השבוע התמוטט סכר סמוך לעיר, וחסם את הדרך היחידה שנותרה פתוחה, דבר שהחמיר את ממדי האסון. באו"ם הזהירו כי החורבן בפאתי העיר עלול לפגוע באספקת המזון והביטחון התזונתי באזור, "הנזק מתרחש ממש לפני עונת הקציר המרכזית וזה עלול להחריף את המשבר בביטחון התזונתי באזור" אמרה סוכנות הומניטרית של האו"ם הפועלת במדינה.

מלבד מוזמביק, פגעה הסופה הטרופית 'אידאי' גם במדינות מלוואי וזימבבואה השכנות אליה בפנים היבשת. לפי גורמים רשמיים הסופה הרגה 89 בני אדם בזימבבואה ו-56 נוספים במלוואי, ובסך הכל השפיעה הסופה על 1.5 מיליון בני אדם בשלושתם המדינות שנפגעו ממנה.

מוזמביק, מדינת צרה לחופי האוקיאנוס ההודי, שהשתחררה מהקולוניאליזם הפורטוגלי רק ב-1975 והייתה נתונה במלחמת אזרחים שנים רבות, היא מוקד ידועה לסופות טרופית בתקופה זו של השנה. בשנת 2000 התרחש אסון טבע דומה, של גשמים כבדים והצפות וסופה טרופית שהגיעה לאחר מכן. באותו אסון נהרגו מעל ל-700 בני אדם וכ-650,000 נותרו מחוסרי בתים.

על פי הערכות מדעני האקלים, אסונות טבע דוגמת סופות טרופיות צפויים להחמיר בעוצמתם ותדירותם בשל שינוי האקלים הנגרמים כתוצאה מהתחממות הגלובלית. אוכלוסיות במדינות נחשלות דוגמת מוזמביק פגיעים הרבה יותר בפני אותם אסונות שכן כאמור המוכנות ורמת התשתיות אינה עומדת אל עוצמת הרוחות. להעידר התשתיות ישנה גם השפעה מתמשכת גם הרבה אחרי שהרוחות גוועו. בפוארטו ריקו למשל שנפגעה מההוריקן 'מריה' בשנת 2017  עמד מספר הקורבנות על כ-64 בלבד בימים שלאחר ההוריקן. אולם מספר ההרוגי הסופי נאמד ביותר מ-4,645, כך על פי מחקר של אוניברסיטת הרווארד, כשאלפים מתו לא כתוצאה מהסופה עצמה אלא מקריסת רשת החשמל והתשתיות החיוניות לאחר מכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!