דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון העיתונאים

ביקורת מבית / יו"ר ארגון העיתונאים נגד "הורשת" תפקיד יו"ר ההסתדרות

"כדי לבחור יו"ר הסתדרות לשנה וחצי, כרבע מיליון חברים הלכו לקלפי - אבל את מחליפו שיכהן שלוש שנים וחצי יבחרו 171 אנשים", כתב יאיר טרצ'יצקי | ההסתדרות בתגובה: ההסדר התקנוני כבר עמד במבחן ביהמ"ש העליון

יאיר טרצ'יצקי. זאת כבר שיטה (צילום: תמר מצפי, ויקימדיה)
יאיר טרצ'יצקי. זאת כבר שיטה (צילום: תמר מצפי, ויקימדיה)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

יאיר טרצ'יצקי, יו"ר ארגון העיתונאים, הפועל תחת ההסתדרות ומאגד כ-3,500 עיתונאים, מותח ביקורת על אופן הבחירה הצפוי של ארנון בר דוד לראשות ההסתדרות, במקומו של אבי ניסנקורן שמתמודד לכנסת במסגרת "כחול לבן". טרצ'יצקי התייחס אתמול (שלישי) לכך שהמינוי של בר דוד צפוי להתקבל בבית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה), המורכב מנציגי הסיעות הפוליטיות בהסתדרות.

בסדרת ציוצים שפירסם בטוויטר כתב: "כדי לבחור יו"ר הסתדרות לקדנציה שנמשכה שנה וחצי, כרבע מיליון חברים הלכו לקלפי – אבל את מחליפו שיכהן שלוש שנים וחצי יבחרו 171 אנשים, עם התראה של שבועיים על מועד ההצבעה ושלושה ימים להגשת מועמדות. החברים בוחרים יו"ר אחד ומקבלים יו"ר אחר. אחרי ארבע פעמים ברציפות כבר אפשר לקרוא לזה שיטה".

יו"ר ההסתדרות היוצא אבי ניסנקורן, עם מחליפו המיועד ארנון בר דוד (צילום: אגף דוברות והסברה של ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות היוצא אבי ניסנקורן, עם מחליפו המיועד ארנון בר דוד (צילום: אגף דוברות והסברה של ההסתדרות)

טרצ'יצקי מתייחס לכל ראשי ההסתדרות מאז אמצע שנות ה-90, שנכנסו לראשונה לתפקיד בעקבות התפטרות הקודם להם. כך נכנס עמיר פרץ לתפקיד לאחר התפטרות חיים רמון ב-1995, שנה בלבד לאחר שרמון נבחר לתפקיד. בינואר 2006 הגיע תורו של פרץ לפרוש מהתפקיד, ולהעביר את הירושה לעופר עיני. בסוף 2013 הודיע עיני כי יפרוש מהתפקיד בפברואר 2014, אך עתירה של ח"כ איתן כבל לבג"ץ נגד בחירת המחליף ניסנקורן בבינ"ה עיכבה את פרישתו בשלושה חודשים.

בדיון בבג"ץ סבר השופט אליקים רובינשטיין שיש להחזיר את הבחירה ביו"ר ההסתדרות החדש לכל חברי הארגון, אך השופטים יצחק עמית וצבי זילברשטיין איפשרו זאת.

בהמשך כתב עוד טרצ'יצקי: "השיטה: במקום לפנות למאות אלפי החברים כדי שיבחרו את היו"ר המועדף (אחרי התמודדות שבה מועמדים יכולים להציג תפיסת עולם והישגים), הולכים לפורום מצומצם שמחויב למנגנון ולנצחון של היורש המיועד. אחרי קדנציה חלקית כיו"ר ההסתדרות – על הכוח והפרסום שנלווה לכך – יותר קל להתמודד בבחירות כלליות.

"מעבר לסוגיה העקרונית, זאת התנהלות שאולי משרתת קבוצה קטנה למעלה, אבל היא כולה פגיעה בהסתדרות. דווקא בתקופה שבה רוב המערכת הפוליטית מתהדרת בכוונה לקדם מהלכים שיפגעו בעבודה המאורגנת, ההסתדרות צריכה את הציבור איתה, והורשת תפקיד היו"ר בצורה הזאת מייצרת בדיוק את האפקט ההפוך. Sad!".

ההסתדרות: ההסדר ראוי ועומד בכל אמת מידה חוקתית

מההסתדרות נמסרה התגובה הבאה: "בית נבחרי ההסתדרות פעל בהתאם לפסק דינו של בית המשפט העליון, לאחר שנקבע הן על ידי שופטי בית המשפט העליון והן בבית המשפט המחוזי כי בחירת מחליף ליו"ר הסתדרות על ידי בית הנבחרים הינה חוקתית ועומדת בכל אמות המידה המשפטיות ודמוקרטיות.

חוקת ההסתדרות קובעת כי תיערכנה בחירות לכלל המוסדות הנבחרים של ההסתדרות אחת לחמש שנים. עוד קובעת חוקת ההסתדרות כי כאשר תפקיד יו"ר ההסתדרות מתפנה במהלך תקופת הכהונה, בית נבחרי ההסתדרות יבחר את המחליף עד לתום תקופת הכהונה.

מדובר בהסדר ראוי המתחשב במלוא השיקולים הרלבנטיים. הגוף הבוחר באמצע הקדנציה – בית נבחרי ההסתדרות – משקף בהרכבו הסיעתי את תוצאות הבחירות שהתקיימו בקרב כלל חברי ההסתדרות.

ביום 17/3/2019 התקיים בבית נבחרי ההסתדרות דיון בהצעה לקיים בחירות מיוחדות לתפקיד יו"ר ההסתדרות, ולאחר בחינת כל השיקולים הנדרשים, הוחלט לדחות אפשרות זו, בפרט לנוכח ה"שיתוק" שבחירות עשויות לכפות דווקא בתקופה שבה ההסתדרות אמורה להיות חזקה ונחושה מול ההתקפות הפוליטיות על העבודה המאורגנת. עוד הובאו בחשבון שיקולים כלכליים, לוגיסטיים ואחרים.

אנו חוזרים ומדגישים כי ההסדר התקנוני שבית נבחרי ההסתדרות פועל לפיו עמד לביקורת שיפוטית הן בבית המשפט המחוזי והן בבית המשפט העליון (לרבות במסגרת בקשה לדיון נוסף) והוא אושר תוך שנקבע כי ההסדר ראוי ועומד בכל אמת מידה חוקתית."


גילוי נאות: ההסתדרות היא הבעלים של "דבר ראשון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!