דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצועת עזה

האביב העזתי / למרות ניסיונות הדיכוי האלימים של חמאס, "מחאת העניים" בעזה מתחזקת

"אם הם לא יכולים לשפר את מצב, עדיף שיתפטרו" צייץ אחד המפגינים, ומפגינה מבוגרת אחרת צולמה אומרת "יש לנו זכות לחיות" | בימים האחרונים בוצעו מעצרים וחקירות אלימות של עיתונאים ופעילים

אזרח פלסטיני ברפיח, רצועת עזה סוחב חבילת סיוע מהאו"ם. 3 במרץ 2019 (צילום: עבד ראחים כאתיב/ פלאש 90)
אזרח פלסטיני ברפיח, רצועת עזה סוחב חבילת סיוע מהאו"ם. 3 במרץ 2019 (צילום: עבד ראחים כאתיב/ פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

למרות ניסיונות הדיכוי האלים של חמאס, שזכו לגינוי מצד גורמים פלסטיניים ובינלאומיים, המפגינים ברצועת עזה הודיעו אתמול (שלישי) כי הם לא מתכוונים להפסיק את המחאה, והכריזו על הרחבת ההפגנות בימים הקרובים. תנועת "רוצים לחיות" שבמסגרתה מתארגנים המפגינים הודיעה כי תקיים שביתה במקביל להפגנות גדולות מחר ומחרתיים נגד המדיניות הכלכלית של חמאס.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=199856854306018&set=a.135855694039468&type=3&theater

ההודעה באה לאחר שחמאס ביצע גל נוסף של מעצרים במחנות הפליטים בהן התקיימו הפגנות בימים האחרונים. במקביל לניסיון לפזר את ההפגנות תוך שימוש באלימות רבה, חמאס ביצע הלילה מעצרים של כ-20 עיתונאים שסיקרו את ההפגנות, על פי הדיווחים תוך שימוש באלימות. על פי הטענות של פעילי פת"ח בעזה, חמאס אסר על הכנסת טלפונים ניידים עם מצלמות לבתי החולים, לטענתם כדי למנוע צילום של הפציעות שנגרמו למפגינים והעצורים.

קבוצה של ארגונים פלסטיניים, ביניהם החזית העממית לשחרור פלסטין, פרסמה בשעות הבוקר אתמול גינוי חריף של תגובת חמאס להפגנות, והביעה "תמיכה מלאה בתנועת המחאה של הנוער ודרישותיהם" וקראה לחמאס להפסיק את הדיכוי האלים של ההפגנות ולהתנצל באופו פומבי על האלימות שהופנתה כלפי המפגינים.

ילדים קונים בשוק אל-זאווייה בעזה, 20 בפברואר 2018. (Photo by Wissam Nassar/Flash90)
ילדים קונים בשוק אל-זאווייה בעזה, 20 בפברואר 2018. (Photo by Wissam Nassar/Flash90)

גם ארגון אמנסטי הביע ביקורת על האלימות הקשה של חמאס. "הפשיטה האלימה של כוחות הביטחון של חמאס בעזה לדיכוי אזרחים מפגינים בלתי אלימים, פעילים ועובדי ארגוני זכויות אדם – לרבות עובדת אמנסטי אינטרנשיונל – ועיתונאים מקומיים, חייבת להיפסק מיידית ולהיחקר". כך הודיעה תנועת אמנסטי אינטרנשיונל.

יועצת מחקר של אמנסטי אינטרנשיונל בעזה, הינד ח'ודארי, נעצרה ונחקרה שלשום (שני) על ידי כוחות הביטחון של משרד הפנים בשל עבודתה עם אמנסטי. חקירתה נמשכה שלוש שעות ובמהלכן סבלה מיחס בלתי הולם מארבעה חוקרים גברים. החוקרים התייחסו אליה בלשון מבזה ובקללות והזהירו אותה שלא תמשיך לבצע את מחקרה בתחום זכויות האדם ואיימו להגיש נגדה כתב אישום בגין ריגול ועבודה כסוכנת זרה.

חלוקת משכורות בעזה. 7 בנובמבר 2018. (Photo by Majdi Fathi/NurPhoto via Getty Images IL)
חלוקת משכורות בעזה. 7 בנובמבר 2018. (Photo by Majdi Fathi/NurPhoto via Getty Images IL)

בניסיון להשקיט את המפגינים, דווח בתקשורת הפלסטינית כי משרד החקלאות של שלטון חמאס הודיע כי יאסור על ייצוא ירקות מהרצועה לשבוע הקרוב, ובכך יגדל ההיצע וירדו המחירים. על פי משרד החקלאות של שלטון חמאס, מחיר קילו עגבניות כבר ירד היום מ-5 שקלים ל-3, וצפוי לרדת עוד במהלך השבוע. עם זאת, המפגינים טוענים כי מדובר בצעד קטן, שלא יביא לשינוי משמעותי בתנאי החיים ברצועה. המפגינים דורשים את ביטול המיסים שהוטלו לאחרונה על ידי שלטון חמאס, והשקעה בפיתוח התשתיות במחנות הפליטים על חשבון מה שהם קוראים לו "סגנון החיים המופרז של בכירי חמאס".

תושבי עזה קוראים לזה "מהפכת העניים". למעשה, מדובר בגל המחאה החריף ביותר נגד שלטון חמאס מאז השתלט על רצועת עזה בשנת 2007. מאז יום חמישי משתתפים כ-10,000 מפגינים, במספר מוקדים במחנות הפליטים שמסביב לעיר עזה בדרישה משלטון חמאס להקל את נטל המיסים ולהציג בהקדם האפשרי תכנית לשיפור המצב הכלכלי ברצועה שיכלול הסרת הסגר שמוטל על הרצועה מצד ישראל ומצרים. "אם הם לא יכולים לשפר את מצב, עדיף שיתפטרו" צייץ אחד המפגינים.

בסרטון שהופץ על ידי המפגינים נראית אישה מבוגרת באחת ההפגנות אומרת כי "כל עזה סובלת מאבטלה בגלל איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר. לבכירים האלו לא איכפת בכלל מהצרכים של האנשים העניים. יש לנו זכות לחיות"

עזה נמצאת בסגר מצד ממשלות ישראל ומצרים, שמגבילות מאד את מעבר הסחורות והעובדים מהם לתוך הרצועה. משמעות הדבר היא שאזרחי רצועת עזה כמעט ולא יכולים לעבוד מחוץ לרצועה. מצב שוק העבודה בעזה הוא גרוע מאד, ובשנת 2018 עמדה האבטלה על 52%. על פי נתוני האו"ם, מעל

למחצית מהמשפחות ברצועות עזה חיות מתחת בעוני, וכ-65% מתושבי הרצועה סובלים מחוסר ביטחון תזונתי. הצמצום בהיקף הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה בעקבות החלטת ארה"ב לקצץ בתקציב הסיוע החריף עוד יותר לאחרונה את מצבם הכלכלי של תושבי הרצועה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!