דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / גנץ לאיראנים: "אתם מכירים אותי היטב, ולא בגלל הטלפון שלי"

יו"ר כחול לבן פתח את נאומו באייפא"ק במתקפה על חמאס: "השנאה היא עילת הקיום שלהם" | הוא עבר דרך כל התחנות המוכרות, שזיכו אותו פעם אחר פעם במחיאות כפיים רמות: שירותו הצבאי, מוסר הנביאים, שואה ותקומה, חשיבות השלום והאחדות בעם, ואיום ביד קשה על האויבים | "הכותל ארוך מספיק לכולם", הוסיף

גנץ נואם בוועידת אייפאק (צילום: AIPAC)
גנץ נואם בוועידת אייפאק (צילום: AIPAC)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

מעט לפני השעה ארבע אחר הצהריים בישראל ועשר בבוקר בחוף המזרחי של ארצות הברית, החל יו"ר "כחול לבן" בני גנץ את נאומו בוושינגטון, בפני משתתפי ועידת השדולה הפרו ישראלית אייפא"ק. זמן קצר קודם לנאום פגש את ראשת ממשלת רומניה, ויוריקה דנצ'ילה ואת ראש עיריית ניו יורק ביל דה בלזיו.

הנאום נפתח בהתייחסות לאירועי היום: "המחשבות והתפילות שלנו עם המשפחה שביתה הותקף ברקטה הבוקר בישראל. ההתקפה היא תזכורת לשנאה של אויבינו וחוסר הנכונות שלהם לשינוי. השנאה הזאת, המתדלקת סכסוך בן 100 שנה, היא הדבר היחיד שאויבינו מקדמים. השנאה הזאת היא עילת הקיום העיקרית שלהם. העם שלנו חי בשביל תקווה.

אלה שמבקשים חיים תמיד חזקים יותר מאלה שמבקשים מוות, ואני אומר לכם מנהיגי חמאס: לא תשנו את זה

"אנחנו חיים בשביל ההבטחה לעתיד שאנחנו בונים ללא הפסקה. אלה שמבקשים חיים תמיד חזקים יותר מאלה שמבקשים מוות, ואני אומר לכם מנהיגי חמאס: לא תשנו את זה. ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה נכון בכך שחזר לישראל", הוסיף גנץ, וזכה שוב למחיאות כפיים. "גם אני אחזור היום לישראל, כדי לעמוד ואם צריך להילחם להגנת העם שלנו. דבר אחד אני יודע בוודאות: ישראל, פעם נוספת, וכמו תמיד, תנצח.

"כן, חברים. אני חייל, זה מי שאני, זה מה שאני עושה. לחמתי בקרבות שעליהם שמעתם, ובמבצעים שעליהם לא תשמעו לעולם. פיקדתי על מבצעים צבאיים מורכבים, ומלחמות כואבות. הובלתי יחידות קומנדו לשטחי אויב, והייתי החייל הישראלי האחרון שעזב את לבנון במאי 2000, לאחר ששירתתי שם כמעט 22 שנה". לאורך כל אזכוריו של גנץ את הרקורד הצבאי מחא לו הקהל כפיים.

אם אנחנו רוצים תקווה אנחנו חייבים להיות מאוחדים, אם אנחנו רוצים ביטחון, אנחנו חייבים אחדות; לאורך ההיסטוריה, ניצחנו רק באמצעות אחדות. היא העבר שלנו והיא חייבת להיות העתיד שלנו.

"איבדתי חברים, אני נושא אותם עמי בכל זמן ולכל מקום. הקדשתי את חיי למדינת ישראל ולעם היהודי, והיום, כיו"ר מפלגת 'כחול לבן' זהו כבוד יוצא דופן בשבילי לעמוד פה מולכם היום". בנקודה זאת בירך גנץ את ראשי הכינוס והשדולה בשמותיהם הפרטיים. "כולכם גם חיילים. למרות שיש לנו את הצבא הטוב ביותר, את חיל האוויר הטוב בעולם ואת הטייסים הטובים ביקום – גם עם כל זה, אנחנו צריכים לזכור שאם אנחנו רוצים תקווה אנחנו חייבים להיות מאוחדים. אם אנחנו רוצים ביטחון, אנחנו חייבים אחדות, ולאורך ההיסטוריה, הדרך היחידה שבה ניצחנו היתה באמצעות אחדות. אחדות היא העבר שלנו ואחדות חייבת להיות העתיד שלנו.

"המשימה הראשונה שלי כחייל לוחם היתה ללוות ולאבטח את נשיא מצרים אנואר סאדאת בביקורו ההיסטורי לישראל. בדיוק 40 שנה אחורה, ורק 200 מטר מכאן, בבית הלבן, נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר, ראש ממשלת ישראל מנחם בגין, ונשיא מצרים סאדאץ, חתמו על ההסכם ההיסטורי, ולימדו אותנו שמנהיגות אמיצה וגדולה יכולה לשנות את ההיסטוריה.

אך אחד מאיתנו אינו חייל רגיל. אנחנו חיילים יהודים. פקודות הקרב שלנו כוללות הוראות פתיחה באש ואת עשרת הדיברות. את קוד המחשב של ה-F-35 ואת הקוד המוסרי של נביאי ישראל.

"מאז ועד היום הייתי חייל במשימת הבטחת ביטחונה של ישראל. אבל אני לא כמו כל חייל אחר. אך אחד מאיתנו אינו חייל רגיל. אנחנו חיילים יהודים. פקודות הקרב שלנו כוללות הוראות פתיחה באש ואת עשרת הדיברות. את קוד המחשב של ה-F-35 ואת הקוד המוסרי של נביאי ישראל. וזהו הקוד המוסרי של העם שלנו, שהוביל אותנו במשימה סודית לפני 28 שנים. כקצין צעיר הובלתי חיילים לסודן, מדינת אויב, ושם, בלב המדבר, פגשנו יהודים מאתיופיה שנמלטו מרדיפות ומרצח.

"יחד, במטוסי מטען צבאיים, חזרנו יחד הביתה. לבית שהם לא ראו עד אז אבל חלמו עליו כל חייהם. ארץ ישראל. בין העולים מאתיופיה היתה ילדה קטנה, רק בת שלוש. היא נישאה על זרועות דודתה כאשר הן חצו את המדבר, משאירות חצי ממשפחתן מאחור. הילדה הזאת נמצאת כאן היום, חברת הכנסת פנינה תמנו-שטה. מועמדת ברשימת כחול לבן". בשלב זה ביקש גנץ מתמנו-שטה לעמוד והיא זכתה למחיאות כפיים רמות.

"פנינה, אני כל כך גאה שאת איתי במפלגה וכאן איתי באולם היום. נשלחנו למשימה הזאת מכיוון שלמדינת ישראל היתה ותמיד תהיה החובה המוסרית להבטיח את ביטחונו של כל יהודי בעולם. כל עוד יש יהודי בסכנה באיזשהו מקום בעולם, המשימה לא הושלמה. באתי היום כדי לומר לכם שהמשימה עדיין לא הושלמה.

"אני יודע זאת משום שמוקדם יותר השנה, כשבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג הותקף, אני כמו רבים מכם, התיישבתי בוהה בטלוויזיה. מכיוון שאנחנו יהודים איננו יכולים לעמוד חסרי מעש. לא נקבל גזענות, לא נסבול אנטישמיות.

"אני נושא בארנקי תמונה בשחור לבן של אמי, מיום השחרור של מחנה ברגן-בלזן, עדיין בפיג'מת הפסים של מחנה הריכוז. לפני שנים ספורות הוספתי תמונה לארנק, הפעם בצבע. זוהי תמונת בני נדב במדי צה"ל. היא צולמה ביום סיום המסלול שלו בצנחנים, עומד מול המפקד שלו, שנראה מבוגר ממנו גם במדים – אני, רמטכ"ל צה"ל.

"תנו לי לספר לכם בדיחה קטנה כאן. הוא שירת באותו גדוד שעליו פיקדתי ושבו אישתי שירתה כמשקית ת"ש. שאלו אותו בראיון למה הוא רוצה לשרת בגדוד, והוא ענה שבגלל אמא שלו. הוא שכח אותי. ילד טוב…

במשמרת שלי, איראן לא תהפוך למעצמה אזורית. לא אהסס להפעיל כוח אם יידרש. אני יודע שהילדים של טהרן והילדים של ירושלים נולדו חופשיים משנאה.

"בין שתי התמונות האלה נמצא הסיפור של ישראל. שלושה דורות ושלושה סמלים: ברגן-בלזן הנורא, הכותל המערבי והתקווה של ישראל הצעירה והחזקה. שלוש התמונות האלה מלמדות אותנו דבר נוסף: שעוצמה וכוח חייבים לבוא עם נורמות מוסריות.

"הן מלמדות אותנו שנסים לא קורים מעצמם, עלינו להגן עליהם. לכן אני פונה מכאן ואומר למשטר האיראני: לעולם לא עוד. לא נרשה לכם להתבסס בסוריה. לא ניתן לכם לפתח נשק גרעיני. אתם מכירים אותי היטב – ולא בגלל הטלפון שלי…

"במשמרת שלי, איראן לא תהפוך למעצמה אזורית. לא אהסס להפעיל כוח אם יידרש. אני יודע שהילדים של טהרן והילדים של ירושלים נולדו חופשיים משנאה. אני יודע שהעם האיראני מצפה לשחר חדש – כזה שאני מקווה שנראה כולנו בימי חיינו.

המציאות בדרום, כשילדים ישראלים מבלים את הלילות במקלטים בזמן שראשי חמאס חוגגים – חייבת להיפסק עכשיו, והיא תיפסק. ראשי החמאס שכחו מה קרה לאחמד ג'עברי, המפקד שלהם. הם יקבלו תזכורת אישית

"חיזבאללה, חמאס, אל קאעדה ודאע"ש צריכים לדעת – נפגשנו בעבר בשדה הקרב ואתם יודעים את התוצאות. המציאות בדרום, כפי שראינו היום למרבה הצער, כשילדים ישראלים מבלים את הלילות במקלטים בזמן שראשי חמאס חוגגים – חייבת להיפסק עכשיו, והיא תיפסק. ראשי החמאס שכחו מה קרה לאחמד ג'עברי, המפקד שלהם. הם יקבלו תזכורת אישית אם ימשיכו לטווח את האוכלוסיה בישראל, כמו כל טרוריסט.

"נשמר את היתרון הצבאי והביטחוני שלנו, באוויר, ביבשה, בים ומתחת לפני הים. לאלה שירצו לפתוח דף חדש נושיט את ידנו לשלום, נפעל להשיג שלום עם כל מנהיג ערבי שירצה בכך. בכל הסכם עתידי לא נתפשר על הדברים הבאים: ירושלים היא ותמיד היתה הבירה הנצחית והמאוחדת של ישראל, בקעת הירדן תישאר תמיד גבול הביטחון המזרחי של ישראל, והאחריות לביטחון בכל השטח תישאר תמיד בידי צה"ל – לעולם לא נבקש מאף אחד ללחום עבורנו. לעולם לא ניסוג מרמת הגולן.

"עם זאת, כרמטכ"ל לשעבר וכמנהיג ישראל בעתיד, אני יודע שסוד הכוח שלנו נעוץ ביכולתנו לעמוד מאוחדים. זהו הנשק הסודי של העם היהודי והוא אינו מובן מאליו. בברגן-בלזן איש לא שאל מי כאן רפורמי ומי קונסרבטיבי; מי אורתודוקסי ומי חילוני. אף פעם לא בדקתי לפני היציאה לקרב למי יש כיפה מתחת לקסדה. השיח המפלג הקורע את העם החזק שלנו אולי משרת מטרות פוליטיות, אך הוא מחליש את הרקמה שמחזיקה את כולנו יחד.

"כבעלים גאה של הכומתה האדומה, שחבשו משחררי הכותל, אני יכול לומר לכם שהכותל ארוך מספיק כדי להכיל את כולם. לא ניתן לקיצוניים למשול בנו; לא ניתן לכהניסטים לנהל את המדינה שלנו

"כבעלים גאה של הכומתה האדומה, שחבשו משחררי הכותל, אני יכול לומר לכם שהכותל ארוך מספיק כדי להכיל את כולם. כולם". האמירה הזאת, המגלמת את הסובלנות הדתית היהודית-אמריקאית, גרמה לקהל להיעמד על רגליו ולמחוא כפיים בהתלהבות.

"לא ניתן לקיצונים משני עברי המפה הפוליטית למשול בנו; לא ניתן לכהניסטים לנהל את המדינה שלנו; לא ניתן לגזענים להנהיג את מוסדות המדינה; לא ניתן לשחיתות להוביל את דרכנו, על כל צורותיה". גם דברים אלה התקבלו בהתלהבות רבה. "האינטרס היחיד שמנחה את מנהיגי ישראל חייב להיות טובתה של מדינת ישראל ועמה".

"חברים, כולנו יודעים שאזרחי ישראל חזקים מכל זה, אבל אנחנו לא יכולים לעשות זאת לבד. זה הזמן להכיר בבת-בריתנו החזקה ביותר, ארצות הברית. אתם, העם האמריקני, יהודים ולא-יהודים. ארצות הברית היתה המדינה הראשונה שהכירה ב-1948 בהולדתה המחודשת וההיסטורית של מדינת ישראל, 11 דקות בלבד לאחר הקמתה.

"הנשיא טראמפ, שותף אמיתי ובן-ברית של ישראל. תודה על שהכרת בירושלים כבירתו הנצחית של העם היהודי, ושהעברת אליה את השגרירות שלך. ותודה על שהכרת בריבונותה של ישראל על רמת הגולן. אנו אסירי תודה על השותפות האסטרטגית עימך, ואנחנו רוצים שאמריקה כולה, רפובליקנים ודמוקרטים, ימשיכו ללכת עמנו יד ביד, ברוח ההסכמה הבין-מפלגתית האמיתית ששירתה אותנו כל כך טוב בעבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!