דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

המאבק בתאונות הבניין / המחוזי קבע: רשם הקבלנים רשאי לבטל זמנית רישיון חברה קבלנית בגין ליקויי בטיחות

החלטת הרשם להתלות את רישיונה של חברת א.ר יוסף הנדסה לשלוש שנים נותרה בעינה, לאחר שביהמ"ש המחוזי בת"א דחה את בקשת החברה לצו מניעה | השופט יהודה פרגו: "הוראות הבטיחות בעבודה הן בין הדרישות המקצועיות החשובות ביותר"

אתר בנייה. צילום: פלאש 90.
אתר בנייה. צילום: פלאש 90.
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רשם הקבלנים במשרד השיכון התלה (מלשון "תלוי", כלומר התניה המבטלת זמנית את תקפות הרישיון) את רישיונה של חברת הבניה א.ר. יוסף הנדסה בע"מ לשלוש שנים והטיל עליה קנס בגובה 39 אלף שקלים בעקבות המלצת מנהל הבטיחות במשרד העבודה, ועל רקע ליקויי בטיחות חוזרים ונשנים באתריה. בית המשפט המחוזי בתל אביב יפו דחה את בקשת החברה לצו מניעה כנגד הצעד הענישתי.

"למותר לציין, עד כמה מתחייב הדבר לשמור על הוראות הבטיחות בעבודה למען שלום הציבור ועובדי הקבלן", כתב השופט יהודה פרגו בהחלטתו וציין כי מדובר בהחלטה שהיא בסמכותו של רשם הקבלנים, בהתאם לחוק רישום קבלנים הקובע כי לרשם תהא הסמכות לשלול או להתלות את רישיונו של מי ש"נהג דרך קבע בניגוד לנוהל המקובל במקצועו כפי שהוגדר בתקנות".

החלטת בית המשפט המחוזי הינה רוח גבית למאבק בתאונות עבודה והעברת מסר ברור לקבלנים שהאינטרס הציבורי ושמירה על חיי אדם גוברים על האינטרס האישי והכלכלי שלהם

"'דרך קבע' אין משמעו מידי יום ביומו", חידד השופט את משמעות החוק. "די בהפרות חוזרות ונשנות בתקופה מסוימת כדי תחולתו של סעיף זה. עת נאמר כי על הקבלן למלא אחר 'הדרישות המקצועיות בו הוא רשום בפנקס', הוראות הבטיחות בעבודה הן בין הדרישות המקצועיות החשובות ביותר". מאז שנת 2017 יצאו כנגד אתרי החברה 12 צווי בטיחות, בהם צווים על עבודה בלא מינוי מנהל עבודה כחוק, אי-שימוש בציוד מגן אישי, שימוש בפיגומים שאינם תקינים, חוסרים בגידור ועוד.

השופט אף התייחס לטענת החברה כי במהלך התקופה הנידונה בהחלטה להתלות את רישיונה, הוצאו אלפי צווי בטיחות כנגד חברות קבלניות רבות נוספות, שלחלקן היסטוריה בטיחותיות חמורה אף יותר מזו של החברה, ונגדן לא ננקטו צעדי משמעת כה חמורים. "אם נכון הדבר", כתב השופט, "יש להצטער על כך ואין בכך כדי לבטל את צו ההתליה נגד המשיבה".

פועלי בניין באתר בנייה בעיר חריש. 28 בינואר 2018. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: ליאור מזרחי/פלאש90)
פועלי בניין באתר בנייה בעיר חריש. 28 בינואר 2018. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: ליאור מזרחי/פלאש90)

הבקשה הוגשה ימים ספורים טרם יציאת מערכת המשפט לפגרת הקיץ בתחילת השבוע. השופט ציין כי אין בהילות לדון בנושא זה במהלך הפגרה, אך הוסיף כי ככל ותגיש החברה ערר כנגד החלטת רשם הקבלנים במהלך ימי הפגרה, יימנו ימי הפגרה במניין הימים להגשת תשובה מצד המדינה, וכן קבע כבר כעת דיון בערר בתחילת ספטמבר, בסמוך לחזרת בתי המשפט לפעילות.

על-פי החלטת רשם הקבלנים, על אף התליית רישיונה תוכל לסיים החברה את העבודה בפרויקטים שכבר החלה בבנייתם. "החברה תוכל להגיש רשימת פרויקטים בביצוע להחרגה מההתליה, בכפוף לכך שמערך הבטיחות באתרים אלה שופר ותואם את כללי הבטיחות וזאת על-פי חוות דעת של מנהל הבטיחות במשרד העבודה", ציין.

פעילות אכיפה משולבת בשני אתרי בניה בנתיבות לאיתור ליקויי בטיחות. ארכיון (משרד המשפטים)
פעילות אכיפה משולבת בשני אתרי בניה בנתיבות לאיתור ליקויי בטיחות. ארכיון (משרד המשפטים)

החברה מצידה מחתה בכתב הבקשה וציינה כי הנזק שיגרם לה אינו בר תיקון שכן לא תוכל לקבל עבודות כלשהן מהחברה למשק ולכלכלה או מרשויות מקומיות שהתנאי לקבלתן הוא רישיון בר תוקף וסיווג בלתי מוגבל. "גם אם ההתליה אינה מתייחסת לפרויקטים קיימים, השתתפותה של המבקשת במכרזים הינה לאורך כל השנה ומשמעות ההתליה היא, כי באחת נגדע המשך פעילותה של החברה", נטען על-ידי החברה.

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של "הפורום למניעת תאונות עבודה" מסר כי "החלטת בית המשפט המחוזי הינה רוח גבית למאבק בתאונות עבודה והעברת מסר ברור לקבלנים שהאינטרס הציבורי ושמירה על חיי אדם גוברים על האינטרס האישי והכלכלי שלהם". אסל מוסיף עוד כי "עתה ברור כי בסמכות רשם הקבלנים במשרד השיכון לשלול רישיונות של קבלנים בגלל עבירות בטיחות חמורות לאחר ששנים רבות רשם הקבלנים לא נקף אצבע לשלול רישיונות קבלנים בגלל ליקויי בטיחות בטענה שאין לו סמכות לעשות זאת. כעת בית המשפט המחוזי נותן גושפנקא לרשם הקבלנים וקובע כי בסמכותו לבטל רישיונות קבלן שהפרו את הוראות הבטיחות בעבודה ובכך נפתח ערוץ נוסף להטלת סנקציות על קבלנים."

חברת א.ר. יוסף הנדסה בע"מ, עוסקת בייחוד בפרויקטים של עבודות בניה, עפר ופיתוח למוסדות, בתי ספר, גנים, מועדוני נוער ועוד וטרם הגיבו לפניית "דבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!