דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

עיגלו פינות / שטייניץ: מתקני התפלה זייפו נתונים, נפעל במישור הפלילי והאכיפתי

ועדת בדיקה של משרד האנרגיה גילתה הטעיות בנתונים בשני מתקני התפלה של מפעילים פרטיים: "משחקים" עם מליחות המים במתקן בשורק, וזיוף תוצאות מעבדה במתקן פלמ"חים | ממסקנות הוועדה: המדינה סמכה מדי על המתקנים ולא הצליבה נתונים בזמן אמת

מתקן ההתפלה שורק (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
מתקן ההתפלה שורק (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"אני רואה בחומרה רבה ניסיונות להטעות את המדינה ולזייף נתונים. הממצאים חמורים ביותר, וביקשתי לבדוק את כל חמשת מתקני ההתפלת המים. בשני מתקנים התגלו ממצאים חמורים ואנחנו נטפל בהם באמצעות אכיפה מנהלית חריפה ואף באכיפה פלילית, בתיאום עם הפרקליטות", כך אמר הבוקר (שלישי) שר האנרגיה יובל שטייניץ במסיבת עיתונאים שבה פורסמו ממצאי "ועדת אדירי" שבחנה את איכות המים במתקני ההתפלה.

המתקן הבעייתי ביותר, שהוועדה מצאה ששינה את איכות המים בשעות שבהן אין בדיקת מעבדה הוא מתקן שורק, בבעלות דן קפיטל, לשעבר בבעלות האצ'יסון וחברת IDE. על פי הממצאים, במתקן נתפסו חריגות ברמת המליחות של מאות אחוזים מערכי הסכם ההפעלה. במתקן פלמחים , בבעלות קרן תש"י, נתפסו 200 דיווחים מזוייפים של בדיקות מעבדה, כאשר ב-34 מתוכן תוצאות האמת הראו על חריגות קלות מרמת המליחות על פי הסכם ההפעלה. בשני המתקנים לא התגלה ממצא שמקרב את המים לחריגה שיש בה בעיה בריאותית. זו בדיוק הסיבה, שהחריגות התגלו באיחור ולא במהירות. לפי הוועדה, במתקן שורק, פעולה בשיטה זו, של התפלה מלאה רק בשעות הבדיקות, אפשרה למפעילים לחסוך, בהערכה, כ-12 מיליון שקלים בשנתיים.

שר האנרגיה שטייניץ ומנכ"ל המשרד אורי אדירי במסיבת עיתונאים בנושא מתקן ההתפלה שורק (צילום: ארז רביב)
שר האנרגיה שטייניץ ומנכ"ל המשרד אורי אדירי במסיבת עיתונאים בנושא מתקן ההתפלה שורק (צילום: ארז רביב)

במקביל גילתה הועדה כשלים בפיקוח מטעם המדינה, שנטתה לסמוך על דיווחי המתקנים לגבי איכות המים, ולא הצליבה בין נתוני המתקנים, הכפופים להסכם ההפעלה, לבין נתוני מקורות במים שמתקבלים, שמדווחים למשרד הבריאות. על פי הממצאים "המדינה לא השתמשה בכלים העומדים לרשותה כרגולטור וכאחראית על ההתנהלות השוטפת מול מתקן ההתפלה, כגון ביצוע דגימות אקראיות לאיכות המים המסופקים על ידי המתקן או בקרה נרחבת יותר. גורמי המדינה סמכו, מעבר לנדרש, על הדיווחים המגיעים ממתקני ההתפלה, ולא הטילו ספק בהתנהלותם. גורמי המדינה הניחו, כי הנתונים שסופקו בקשר לאיכות המים הינם נכונים ואמינים, בלי לבצע אחריהם מעקב ולפעול לזיהוי דפוסים חריגים בזמן אמת. המדינה אף  לא השכילה להצליב בין מקורות מידע שונים, המתקבלים מגורמים שונים במשק המים".

מתוך דו"ח ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, אוגוסט 2019, משרד האנרגיה
מתוך דו"ח ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, אוגוסט 2019, משרד האנרגיה

"אנחנו רואים שתרבות הישראבלוף לא נעלמה עדיין" אמר שטייניץ, "נעשה הכל כדי להרתיע. אני בטוח שהצעדים שננקוט במישור הפלילי והאכיפתי וגם בשיפור הפיקוח על ידנו ירתיעו בפני תופעות כאלה בעתיד. אנחנו נעקור מהשורש את תרבות הישראבלוף. אין לה מקום בישראל בכלל ובוודאי לא במשק המים שלנו. למרות שלא נגרמה פגיעה בבריאות הציבור, צרי לעקור מקרים כאלה כשהם עוד קטנים, כדי לוודא שאמון הציבור במערכת יוּשב."

ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, הוקמה ב-1 במאי אחרי שתלונות בנושא, ממקור לא ברור, הגיעו לחברת מקורות וזו דיווחה למשרד על מליחות חריגה במים המותפלים. בראשה עמד מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, וחברים בה סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד, יחזקאל ליפשיץ, מנהלת אגף ההתפלה ברשות המים, הילה גיל, ומנהל יחידת תשתיות באגף החשכ"ל במשרד האוצר, איציק מרמלשטיין, הגישה היום את מסקנותיה לשר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ בליווי מצגת מסכמת.

"לא חשבנו שמישהו ינסה לזייף בדיקות מעבדה"

אודי אדירי, מנכ"ל המשרד, סיפר במסיבת העיתונאים על איתור הדפוס החשוד במתקן שורק. לדבריו, "נתוני המליחות הם יומיים אבל אנחנו מקבלים נתוני מוליכות חשמל כל כמה שניות. שם התגלה דפוס תואם. בזמני בדיקות המעבדה רמות המוליכות יורדת ל-200, לעומת 500-400 בשגרה (הסף הוא 600). מתי זה לא קרה?  בשישי ובשבת, כשאין בדיקות מעבדה."

מתוך דו"ח ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, אוגוסט 2019, משרד האנרגיה
מתוך דו"ח ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, אוגוסט 2019, משרד האנרגיה

לפי החשד, במפעל התפילו את המים באופן חלקי, למעט בזמן בדיקות המעבדה ובכך חסכו לעצמם הוצאות חשמל, הפחתה ברכש כימיקלים והאריכו את זמני החלפת הפילטרים. פעילות זו חסכה למתקן כ-12 מליון שקלים, על פי הערכה ראשונית. סכום תיאורטי של קנסות, כנגזרת של הסכם ההפעלה, על מליחות בהיקף שהתקבל עומד על לפחות 46 מליון שקלים. מרגע שהדיווחים על מליחות הופנו להנהלת המתקן, הוא חזר לספק מים באיכות תקינה, כך שמדובר בשטת "מצליח". אדירי אמר כי "ברור שצריכה להיות אכיפה שתדאג שההפרה הזו לא תשתלם".

בעקבות הוועדה יוקם צוות אכיפה מיוחד, בתיאום עם הפרקליטות, בכדי לשקול את החלופות המנהליות והפליליות שיש להפעיל. על פי הממצאים עד כה, לא נודעה על מעורבות של דירקטורים בהפרות, או אף שבכלל ידעו על כך. נתון זה עשוי להיות בעל חשיבות, ביחס להשתתפות במכרזים אחרים של הפעלת מתקני תשתית בעבור המדינה.

במתקן פלמחים נמצאו חריגות מליחות הרבה יותר קטנות באופן יחסי, בין השאר, בשל סף גובה יותר של 80 מג"ל, לפי הסכם ההפעלה. עם זאת, הסתבר שהמשרד לא קיבל דיווחים מקוריים מהמעבדות שבודקות את איכות המים, אלא דיווח של המתקן עצמו על בדיקות המעבדה. השוואה מול רישומי המעבדה עצמה העלתה 200 מקרים של רישום מזוייף, מתוך 800 בדיקות. מסיבה זו סבורה הועדה, שמבחינה הסכמית אין כאן משמעות גדולה, והליך האכיפה העיקרי יהיה חקירת משטרה.

מתוך דו"ח ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, אוגוסט 2019, משרד האנרגיה
מתוך דו"ח ועדת הבדיקה לאירועים במתקן ההתפלה שורק, אוגוסט 2019, משרד האנרגיה

"לא חשבנו שמשהו יטעה אותנו באופן מכוון" הוסיף אדירי, "לא הנחנו שמישהו יזייף את בדיקות המעבדה. גם לא השתמשנו בכל הכלים שלנו לבדוק את איכות המים, ואנחנו נפיק לקחים מכך."

איציק מרמלשטיין, ממשרד החשב הכללי אמר כי "לא את כל ההמלצות אפשר ליישם מיד. כדי להצליב נתונים מגורמים שונים ולזהות דפוסים בעייתיים צריך להקים מערכת מחשוב מתאימה". הועדה סיירה במתקנים השונים, וראיינה לחוד את הבעלים, הדירקטורים, ההנהלות ועובדי המתקנים. "גם אם היה תיאום ביניהם, אנחנו מצאנו גם סתירות. היו מנהלים שהתריעו והיו אנשי מקצוע שהוזזו הצידה". אף על פי כן, לפי שעה, אין כוונה במשרד להטיל את האחריות על בעלי המתקנים, באופן שימנע מהם לגשת למכרזים אחרים, למשל מתקן שורק 2, בו משתתפת קבוצת IDE, הבעלים הקודמים של מתקן שורק הפעיל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!