דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי קבלן

חברה ועבודה / ראש העיר בת ים: נחליף את עובדי הניקיון בעובדים סינים "בעלות זולה"

לדברי ראש העיר, צביקה ברוט, כך יוכל להגדיל את מספר העובדים מבלי להגדיל את התקציב "ואף לחסוך מעט" | יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר טל: "הוא מבטל את ערכי כוח העבודה המקומי ומעדיף עובדים זולים כאילו לא היו בני אדם שווי זכויות"

עיריית בת ים (קרדיט: Bukvoed/ויקימדיה)
עיריית בת ים (קרדיט: Bukvoed/ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, בוחן את האפשרות להחליף את עובדי הניקיון בעיר בעובדים זרים מסין. על פי פרסום ידיעות אחרונות, נפגש ברוט בבייג'ינג לפני כשבועיים עם נציגי כמה חברות, והציע להן תקצוב ראשוני של כ-65 מיליון שקלים, המשולמים כיום לקבלנים הישראלים. "היתרון של העובדים הסינים הוא התמורה הגבוהה מול העלות המעט נמוכה יותר" הסביר לידיעות. "החריצות, היעילות, העבודה בכל תנאי מזג אוויר והעלות הזולה יותר מאפשרות להגדיל את מספר מנקי הרחובות בלי להגדיל את התקציב הקיים, ואף לחסוך מעט".

לתכנית איפה הכסף ברדיו 103 אמר ברוט: "אצלנו בעיר רוב עובדי הניקיון, התברואה והגינון הם עובדי קבלן. יש מיעוט של עובדי עירייה שבהם כמובן שלא ניגע". לדבריו, לאורך השנים הוחלפו הקבלנים מספר פעמים, אך העירייה לא הייתה שבעת רצון מאיכות העבודה. "אני חלילה לא בא ואומר שהישראלים פחות טובים. להיפך אני ישראלי גאה ואוהב את התוצרת הישראלית. אבל בסופו של דבר גם היום מי שמנקה את הרחובות ברובם – הם לא ישראלים וממילא באים מארצות אחרות". עוד הודה ראש העיר כי עובדי הקבלן המועסקים כיום בעיר משתכרים ברובם שכר מינימום או שכר קרוב לכך.

בת ים. ארכיון (צילום: יצחק הררי/ פלאש90)
בת ים. ארכיון (צילום: יצחק הררי/ פלאש90)

לדבריו של ברוט הגיב יו"ר הסתדרות המעו"ף, עו"ד גיל בר טל שאמר: "אני מזועזע. הוא מבטל את ערכי כוח העבודה המקומי ומעדיף עובדים זולים שיעבדו בכל תנאי מזג אוויר כאילו לא היו בני אדם שווי זכויות. גם על עובדים סינים החמסין והקור משפיעים". בר טל קרא לברוט לנקוט גישה חלופית וללמוד דווקא מהעיר השכנה תל אביב: "תל אביב החזירה אזורים מעבודת קבלן לעבודה של עובדי עירייה כי הניסיון הראה שהם יותר יעילים, מסורים ונחושים יותר".

"אם העבודה לא טובה זה אומר שהניהול לא יעיל, אבל זה לא אומר שצריך להחליף את העובדים" הוסיף ברטל. "במקום להכיר בעבודה הזו כעבודה מועדפת ולעודד עבודה מקומית, הוא מבקש להציף את השוק בעובדים זרים. הוא יגרום עוד בעיות הומניטריות, עוד עומס על הכלכלה, על התשתיות, על הרפואה".

התראיינתי הבוקר ב-103FM אצל ענת דוידוף והאמת, נדהמתי מדבריי המרואיין שאליו נתבקשתי להגיב:ייבוא פועלי ניקיון מסין ש"…

Posted by ‎הסתדרות המעו"ף‎ on Tuesday, August 20, 2019

ברוט הבהיר כי העירייה טרם הגישה בקשה רשמית לממשלה להבאת עובדים זרים מסין לביצוע עבודות הניקיון, וכי הוא מקווה להגיש בקשה שכזו רק לאחר הבחירות, ואף צופה כי יאלץ להיאבק על מנת לקבל אישור שכזה. יו"ר הסתדרות המעו"ף בר טל הבהיר כי הוא מקווה שהמדינה לא תאשר מהלך שכזה, וכי בכל מקרה ההסתדרות תתעקש לוודא שעלות העסקתו של עובד זר לא תיפול מעלות העסקתו של עובד ישראלי, וכי ככל שמהלך שכזה יצא לפועל, העובדים הזרים יועסקו על פי כל דין: שכר מינימום, זכויות סוציאליות וכו'. "זו בהחלט עילה לסכסוך עבודה", הבהיר.

עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף החדש (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
עו"ד גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף החדש (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

ברוט איננו לבד. ביום ראשון השבוע פרסם גל"צ הקלטה של מנכ"ל חברת התחבורה הציבורית קווים, אשר נשמע אומר: "יש בארץ חוסר של יותר מ-3,000 נהגים להערכתי. זה המספר שמדברים עליו ולדעתי הוא יותר גבוה. אני חושב שזה לא בושה לחשוב על פיתרון זמני, לייצר מצב של להתיר ייבוא של נהגים מחו"ל".

העסקת עובדים זרים בישראל מותרת בענפי הסיעוד, החקלאות והבניין, ורק באמצעות קבלני כוח אדם שקיבלו היתר מיוחד לכך על ידי שר הפנים. בסוף שנת 2017 היו בישראל כ-88 אלף עובדים זרים חוקיים – מתוכם כ-50.1 אלף בענף הסיעוד, כ-22.4 אלף בבניין, כ-10.1 אלף בחקלאות, וכ-5.4 אלף המוגדרים כ'עובדים מומחים' בתחומם. מלבדם כ-18 אלף עובדים זרים שאשרת העבודה שלהם פגה, כ-74 אלף תיירים שאשרת התייר שלהם הסתיימה וכ-37 אלף מסתננים שחצו את הגבול עם מצריים ושחלקם מבקשי מקלט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!