דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשרד להגנת הסביבה

אנרגיה וסביבה / "נתתם צ'ק פתוח ליזמים": תושבים מבקרים את היתר פליטת המזהמים של לוויתן

פיקוח בעייתי, חוסר בנקודות בקרה ומידע - אלו חלק מהטענות שנשמעו במפגש מיוחד בין תושבים לנציגי המשרד להגנ"ס, שהגיעו מוכנים עם טיעונים על הפחתת הזיהום ובדיקות מעמיקות | ואילו שאלות לא קיבלו מענה?

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור, ינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביקורת קשה כנגד טיוטת היתר הפליטה של מאגר לוויתן שכתב המשרד להגנת הסביבה, הושמעה בשימוע ציבורי בנושא שהתקיים אתמול (שלישי) בחדרה, במשרדי איגוד הערים להגנת הסביבה שרון-כרמל, המאגד 18 רשויות מקומיות. נציגי התושבים וארגוני הסביבה טענו כי בהיתר, המאשר את כמות המזהמים שרשאית לפלוט אסדת לוויתן, יש חורים רבים, אין שלבי בקרה ואופן הפיקוח עליו בעייתי. מנגד, הדגישו במשרד להגנת הסביבה את הירידה בכמות פליטת המזהמים שתיגרם בזכות הפעלת המאגר. נושא שלא קיבע מענה ועלול להתגלות כקריטי בעתיד הוא האכיפה – מה יקרה אם אסדת לוויתן לא יעמוד במשטר הפליטות שקובע ההיתר ?

" ברגע שנתתם צ'ק פתוח לפליטות בזמני תחזוקה, הדלקה וכיבוי רוקנתם מתוכן את ההיתר ואת חוק אוויר נקי", אמר עו"ד יונתן ברמן מטעם המועצה המקומית זיכרון יעקוב. ברמן הדגיש כי ההיתר מבוסס על חישובים תיאורטים, והוא ביקש שלא להעניק היתר ארוך טווח.

דוקטור צור גלין ראש אגף איכות אוויר המשרד להגנת הסביבה בשימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)
דוקטור צור גלין ראש אגף איכות אוויר המשרד להגנת הסביבה בשימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)

ד"ר צור גלין, ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, התייחס באופן חיובי לפרויקט לוויתן כשאמר "מ-2012 עד היום השימוש בגז עלה מ20% במשק החשמל ל70%. במקביל, הפליטות פחתו ב60-80 אחוז. חיבור לוויתן יאפשר יתירות, ובזכותו אנו מקווים שנוכל לסגור במהרה את יחידות 1-4 במתחם אורות רבין, שהן היחידות הפחמיות המזהמות ביותר. הפחתת הזיהום מתחנות הכוח היא חיובית מאוד, מדובר באחד הפרויקטים הסביבתיים הגדולים ביותר בשנים האחרונות".

גלין הציג את מקורות הפליטה באסדה, שאמורות להסתכם בהיקף נמוך יחסית של 157 ק"ג בנזן לשנה, ו-30 טון חומרים אורגניים נדיפים (VOC). אחד ממוקדי הפליטות באסדה הוא מדחסים שכלל לא יפעלו בשלב ראשון, ואולי יופעלו כאשר האסדה תפותח לתפוקה גבוהה יותר בעתיד.

עו"ד תומר מירז  דיבר מטעם מ.א. חוף הכרמל התנגד לאופי ההיתר: "התנאים פה הם לא רק לשלב א' אלא גם לשלב ב' של האסדה ופה הבעיה – צריך לעשות היתר לשנה שנה וחצי, שמתאים לשלב א'. אולי הוא יהיה יותר מחמיר, כל רגולטור יכול לתת החמרה מנומקת. אנחנו מוכנים ללכת על זה לבג"ץ. תראו לי חוות דעת משפטית אחרת. אסור להעניק מייד היתר ל-7 שנים כי רגולטורים והמשרד לומדים את זה. זה יכול להיות בשלבים. מי שפולט ובטוח שלא יהיו פליטות חריגות לא צריך להיות מודאג מדבר כזה".

זיו דשא, ראש מועצת זכרון יעקב, דרש שלא מפעילת האסדה, נובל אנרג'י, תהיה זו שמפקחת על היקף הפליטות מהאסדה, ושהיא תממן את שכרם של מפקחים מטעם איגוד הערים "כמו שמסעדה לא בודקת את הכשרות של עצמה, אלא מממנת משגיח".

ביקורת נוספת היא שבהיתר עצמו מצויינות חובות שצריך למלא רק לאחר הפעלת האסדה ולא מראש.

מנכ"ל איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל ניר סהר אמר בדיון," אנו דורשים שותפות  בפיקוח וניטור רציף על אסדת לוויתן". סהר דרש להחמיר את ההיתר כך שפליטות בעת תקלה לא יוחרגו. עוד דרש סהר שהסמכות לאשרר את מדידות הפליטות, הכוללות פסילות של נתונים שיש ספק לגביהם, תעבור לידי האיגוד.

"שומרי הבית" עולים למאבק

האולם היה מלא מקצה לקצה, ובו נציגי רשויות ותושבים מאיזור חוף הכרמל, זכרון יעקב, עתלית ויישובים נוספים באיזור צפון מישור החוף. לאולם הגדוש של איגוד הערים הגיעו כ-25 פעילים מארגון שומרי הבית, שלא חדלו מלקרוא קריאות ביניים לכלל הדוברים – מאיגוד הערים, משרד האנרגיה הרשויות המקומיות והגנת הסביבה. כמעט לא הייתה אמירה או טענה שלא זכתה למטר צעקות. אף על פי כן, נציגי הארגון השתתפו בשימוע והתייחסו לטיוטת ההיתר עצמו.

שימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)
שימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)

עו"ד מתן גרפינקל, דיבר בשם הארגון ומחה על כך שאין דגימה מלאה של הרכב הקונדנסט שיופק מהמאגר, ולכן, לטענתו, אי אפשר להעניק את ההיתר עד להשלמת הנתונים. רעות רבי, הממונה על ההיתר מטעם המשרד להגנת הסביבה, טענה כי "כל הנתונים לגבי הרכב הקונדנסט הנדרשים לצורך קביעת רגולציה נמצאים בידינו". היא גם התייחסה ל'מערכת סגורה' שאמורה לפעול באסדה ולוכדת גזים שעמדו לדלוף ומנתבת אותם לטובת ייצור אנרגיה באסדה עצמה ובכך מפחיתה פליטות לאוויר. דרור בוימל מהארגון סיפר על דיאלוג ממושך עם המשרד להגנת הסביבה ותבע ניטור רצוף על גדר האסדה שלא כלול כעת בטיוטה, דרישה שעלתה גם מאיגוד ערים שרון כרמל.

ארגון "שומרי הבית" פנה בכתב למשרד בשני מסרים משלימים – האחד מבקש למנוע את מתן ההיתר בשל התבססות על מידע חסר, והשני מבקש להחמיר אותו במספר סעיפים.

עופר מזכרון יעקוב ביטא חוסר אמון ברגולטורים ובמפעילה נובל אנרג'י: "יש לה רקורד שלילי מאוד בתמר, ואנחנו לא מאמינים להם. אין לי אמון גם במשרד האנרגיה, הם קירבו את האסדה על בסיס דו"ח בטחוני שלא נראה עד היום. הם הבטיחו מיליארדי דולרים של דולרים שאנחנו יודעים שלא מגיעים למדינה".

שלמה כץ ראש מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה בשימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)
שלמה כץ ראש מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה בשימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)

שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, אמר כי הוא מלא הערכת לפעילות הארגון, וניסה, בקושי רב, לנהל את הדיון באופן מסודר. " אני מלווה מאבקים סביבתיים 30 שנה ולא ראיתי מאבק כזה", אמר. כץ הסביר כי פינוי הקונדנסט, בשלב ראשון, במכיליות כביש, עשה שימוש במערכת יעודית (VRU) למניעת פליטות בעת מילוי המיכלית. הוא הסביר כי גם הצנרת תעבור בדיקות תקופתיות.

עמדת המשרד להגנת הסביבה

את טיוטת ההיתר עצמו, כתבה הגברת רעות רבי והיא הגיבה לחלק מהדרישות שעלו בשימוע. לטענתה, גם במודל פיזור מזהמים שלקח בחשבון 180 טון VOC, ולא 30 – כפי שכתוב בהיתר, ההשפעה באיזור החוף לא תגיע אף ל-0.1 אחוז מהריכוז המותר, ומכאן שהדאגה בנושא הזה מוגזמת לחלוטין. בתחום פליטות הבנזן, היא הציגה את אסדת לוויתן במדרג יחסי, בו היא תפלוט 157 ק"ג בשנה של החומר, לא מעל 1,400 ק"ג כפי שנפלט בבז"ן, וזאת בסמיכות גבוהה בהרבה לאוכלוסייה.

בנושא פליטות לא מוקדיות, הדגישה רבי כי המשרד דחה לחלוטין את הבקשה הראשונה שהגישה נובל אנרג'י להיתר פליטה, הסבירה את חומרת הדרישות שהמשרד מציג לגבי פליטות לא מוקדיות: "כל רכיבי הציוד הם מסוג מיעוט פליטות. המחברים מתאימם לדליפות מינימליות עד אפסיות – אנו דורשים אחת לרבעון בדיקה מחברה יעודית (LDAR), והיא עוברת מחבר מחבר, וכל ברז נבדק באמצעות דוגם דליפה מכל רכיב. החברה מדווחת על כמות הפליטות ואז נעשות פעולות תיקון. כל 8,000 הרכיבים שעשויים לפלוט ייבדקו 4 פעמים בשנה. דרשנו שהאסדה תצויד במצלמה תרמית, כך שדליפות יוכלו להתגלות עוד יותר מהר".

נציגי חברת נובל אנרג'י בשימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)
נציגי חברת נובל אנרג'י בשימוע ציבורי להיתר הפליטה של אסדת לוויתן במשרדי איגוד ערים להגנת הסביבה שרון כרמל. 20 באוגוסט 2019. (צילום: ארז רביב)

ואם האסדה תחרוג ?

כאשר שר האנרגיה יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו התמודדו עם הביקורת על הצפי להשפעה סביבתית שלילית של האסדה הקרובה לחוף, הם אמרו כמה פעמים שהאסדה תפעל בהתאם לתנאים שיציב המשרד להגנת הסביבה ואם היא לא תעמוד בכך היא לא תפעל. במשרד להגנת הסביבה לא מיישרים קו עם האמירה הזו ומוסרים כי "היתר הפליטה יטופל בהתאם לחוק, בדומה לכל מפעל אחר המחויב בהיתר פליטה". אסדת לוויתן איננה דומה לכל מפעל אחר בישראל, משום שרוב הגז שיופק ממנה, לפי החוזים הקיימים, אמור להיות מיוצא לירדן ולמצרים, כאשר החוזה עם חברת החשמל הירדנית נחתם בערבות אמריקאית. כלומר, החלטה בדמות השבתת האסדה או הפחתת היקף הגז שמזוקק בה עלולה לפגוע באינטרסים אזוריים של ישראל, וכן לפגוע באינטרס האמריקאי, להגן את פעולתה של המפעילה, נובל אנרג'י. במקביל, היתירות שמספקת האסדה, היא חלק מהתנאים שהציב משרד האנרגיה להשבתת תחנות כח מיושנות בפחם. לכן, מרגע שתתחיל לפעול – לא יהיה קל להשפיע על משטר ההפעלה שלה.

במה ההיתר לא מטפל ?

היתר הפליטה, עוסק בפליטת חומרים מזהמים לאוויר, אך לא עוסק בגזי חממה כמו פחמן דו חמצני ומתאן, בהקשר של התרומה להתחממות כדור הארץ ומשבר האקלים. ככלל, הפעלת אסדת לוויתן עשויה לשפר את הרקורד הסביבתי של ישראל, בזכות תרומתה להאצת הגמילה של ישראל מהפקת חשמל מפחם, חומר שמזהם הרבה יותר. אמנם הגז מזהם פחות מפחם, אך שריפתו פלטת לאוויר פחמן דו חמצני, ופליטה של גז לא שרוף – מתאן – היא פליטה של חומר שתורם לאפקט החממה פי כמה וכמה מפחמן דו חמצני. בשונה מעמדות משרד האנרגיה, במשרד להגנת הסביבה לא הציגו את הגז כ'דלק נקי', אלא כחלופה עדיפה מבחינה סביבתית לדלקים פוסיליים אחרים. "לא חזרנו למערות ולסוס וכרכרה", אמרה רבי בדיון, ו"אי אפשר לקפוץ בבת אחת למשק מאופס פליטות".

אסדת לוויתן אמורה להתחיל את שלב ההרצה בחודש נובמבר הקרוב, ולהתחיל לספק גז באופן מסחרי בחודש דצמבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!