דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הרווחה

מחפשת בית / מדוע נאלצת נערה בת 15 לשהות במוסד פסיכיאטרי, שבעה חודשים לאחר שהטיפול בה הסתיים?

באפריל פנה בית החולים בו אושפזה הנערה החרדית למשרד הרווחה, בבקשה למצוא עבורה מסגרת מתאימה, מאחר שאינה יכולה לחזור לבית אמה | פקידת הסעד הציעה מעון שלטענת הנערה אינו מתאים לה, ודחתה כל הצעה חלופית | בבית החולים ניסו למנוע מהנערה בדיקה פסיכיאטרית נוספת, וטענו כי עשו זאת לבקשת פקידת הסעד

חדר בבית חולים פסיכיאטרי (צילום ארכיון: נועם מוסקוביץ/פלאש90)
חדר בבית חולים פסיכיאטרי (צילום ארכיון: נועם מוסקוביץ/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שבעה חודשים כבר חלפו מאז שהסתיים הטיפול בה בבית החולים הפסיכיאטרי בו היא נמצאת, אך היא עדיין לא יצאה ממנו, כי אין לה לאן ללכת. היא רק בת 15, צמאה למקום שיוכל להיות לה לבית ויכיל את מצבה הייחודי. אך נראה שמבחינת משרד הרווחה, שבעה חודשים אינם זמן מספיק למצוא מסגרת מתאימה לנערה שנאלצת לשהות במוסד פסיכיאטרי, ללא כל צורך או סיבה. במשרד התעקשו שהנערה תיכנס למקום שלטענתה אינו מתאים לה, וכשעורכת הדין שלה הצליחה למצוא פתרונות חלופיים, הם נתקלו בסירוב מצד המשרד ואף בהתנהלות לא תקינה, בלשון המעטה.

הנערה, כיום בת 15, גדלה בבית חרדי. אמה מתמודדת נפש, אביה חי בחוץ לארץ. כשהיתה ילדה אושפזה האם למשך ארבע שנים, במהלכן גרו היא ואחיה אצל משפחה אומנת שטיפלה בהם. לאחר מכן חזרה לגור אצל אמה.

לפני כמעט שנה, בדצמבר 2018, היא חוותה התקף פסיכוטי ואושפזה בבית החולים הפסיכיאטרי 'איתנים' בירושלים. 'איתנים' הוא בית חולים ממשלתי לבריאות הנפש המשרת את תושבי ירושלים והסביבה, ופועלת בו מחלקה לילדים ולנוער עד גיל 21.

לאחר ארבעה חודשי טיפול ב'איתנים' מצבה של הנערה השתפר. במקביל, מצבה של אמה הידרדר, והנערה לא יכלה לחזור לביתה. ב'איתנים' פנו למשרד הרווחה בבקשה להתחיל בתהליך השמה לנערה, במטרה למצוא מסגרת שתתאים לצרכיה.

הפנייה הראשונה של 'איתנים' למשרד הרווחה בבקשה להשמה בוצעה באפריל 2019. באוגוסט, ארבעה חודשים לאחר מכן, מצאה פקידת הסעד מקום: מעון של עמותת 'בתי דולב' לנערות בסיכון פוסט אשפוזי. לטענת עורכת הדין של הנערה, המקום אינו מתאים להליך השיקום שהיא צריכה לעבור עקב אורח חייה החרדי, וכן מאחר שנמצאות בו נערות שעסקו בזנות והשתמשו בסמים – פרופיל שונה ממצבה של הנערה.

עורכת הדין של הנערה איתרה עבורה מסגרת מתאימה יותר, אך פקידת הסעד סירבה לאפשר לה לעבור אליו. הפקידה אף שלחה למקום אבחון לפיו לילדה יש מוגבלות שכלית בכדי שלא יקבלו את הנערה אליו. לטענת עורכת הדין של הנערה, האבחון המדובר לא נעשה על ידי ועדת אבחונים של משרד העבודה והרווחה, שרק היא מוסמכת לקבוע מוגבלות שכלית. הנערה נבדקה על ידי הפסיכיאטר ד"ר אלן פליישמן, ששלל לחלוטין את הקביעה שלנערה יש מוגבלות שכלית. "הקטינה אינה סובלת משום ליקוי קוגניטיבי בסיסי", כתב בחוות הדעת שלו והוסיף כי "הקטינה לא יכולה להתאים לשום מסגרת שמטפלת בפיגור שכלי".

עצם קיום האבחון של ד"ר פליישמן לנערה נתקל בהתנגדות מצד בית החולים 'איתנים', שהוסברה בדיעבד כתוצאה מהתנגדות של פקידת הסעד לאבחון. כשד"ר פליישמן הגיע לבית החולים לבדוק את הנערה, מנהל בית החולים לא איפשר לו להיכנס. בתחילה נומק הסירוב בכך שהדבר מנוגד לנהלים, אך לאחר מכן חזר בו המנהל מהטענה ואמר שמי שהורה לו לא להכניס את הרופא היא פקידת הסעד.

גם המשפחה שהנערה שהתה בביתם במשך ארבע שנים בילדותה הציעה לקבל את הנערה אליהם. גם הנערה רצתה בכך. " הם מכירים אותי ודואגים לי", אמרה כשנשאלה על כך במפגש ועדה פסיכיאטרית שדנה בעניינה. פקידת הסעד מתנגדת גם לכך.

יום חולף, ועוד יום חולף. במשך שבעה חודשים נמצאת נערה בישראל במרכז לבריאות הנפש ללא כל צורך, רק כי משרד הרווחה לא מצא מקום מתאים עבורה, והפתרונות שהוצעו מטעמה נתקלו בסירוב.

משרד העבודה והרווחה: "הגורמים המקצועיים פועלים ברגישות תוך מאמץ להשמה מיטבית"

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "לא נוכל להתייחס לפרטי המקרה מפאת צנעת הפרט. ככלל, קביעת הפרופיל של המטופלים וההתאמה למסגרת שתיטיב עמם, נעשית על ידי הגורמים המקצועיים ברגישות תוך מאמץ להשמה מיטבית ובשיתוף משפחות המטופלים. ישנם מקרים שבהם נדרשת התערבות של בית המשפט וגורמי הרווחה פועלים על פי פסיקתו."

במשרד הבריאות לא הגיבו לפניית 'דבר' ביחס לנסיון למנוע מד"ר פליישמן לבדוק את הנערה בבית החולים 'איתנים'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!