דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קיצבת הנכות

קיצבת הנכות / הלב מחסיר פעימה: בניגוד לחוק, הממשלה לא הציגה מתווה להמשך העלאת קצבאות הנכות

בחוק נקבע כי משרדי האוצר והרווחה יגישו את המתווה לממשלה עד סוף 2019, אך הצוות הבינמשרדי טרם הגיש את המלצותיו | מאות אלפי נכים נותרו באי-ודאות, ונערכים לחידוש המחאה | ארגון 'הנכים הופכים לפנתרים': "ממשלת ישראל מתנהגת כמו פושעת כלפי ציבור הנכים והקשישים"

הפגנת נכים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת נכים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עליית קצבאות הנכים תקועה: הממשלה עוברת על החוק שהיא עצמה חוקקה, ולא הציגה מתווה להמשך העלאת קצבאות הנכים ל-3,700-4,500 ש"ח בשנתיים הקרובות. על פי תיקון החוק שעבר בתחילת 2018, אמורים שרי האוצר והרווחה להביא לדיון בממשלה על המתווה לפעימות השלישית והרביעית עד סוף 2019, כלומר עד היום (שלישי). הוועדה הבינמשרדית של משרדי האוצר והרווחה שאמורה הייתה להגיש את המלצותיה לא פרסמה דבר, ומשרדי האוצר והרווחה מסרבים לענות לשאלות: האם יש המלצות של הוועדה, ואם עדיין לא, מה מצב העבודה עליהן ומה צפי ההתקדמות.

החוק שנחקק בפברואר 2018 עיגן חלק מהמתווה שהוסכם בין ארגוני הנכים, ההסתדרות והממשלה, לפיו יועלו קצבאות הנכות לגובה 3,700-4,500 ש"ח עד שנת 2021. החוק עיגן רק את שתי הפעימות הראשונות במתווה, שאוחדו לפעימה אחת: מ-2,500 עד 2,800 ש"ח בחודש ל-3,272 ש"ח, פעימה שבוצעה החל ממרץ 2018. עקב ההגבלות שקבע 'חוק הנומרטור' על הוצאות עתידיות בתקציב המדינה, החוק לא הגדיר באופן מפורש איך יבוצעו הפעימות הנוספות לשנים 2020 ו-2021, וקבע שתתכנס ועדה בינמשרדית שתמליץ לשרים על גובה ואופן חלוקת המשך הפעימות, והמלצות אלו יובאו לדיון בממשלה.

ארגוני הנכים מתריעים כבר מספר חודשים על כך שקצבת הנכות לא תתעדכן כפי שהיא אמורה בגלל המצב הפוליטי. החוק לא קבע מועד מחייב ליתר הפעימות ולהיקפן, והזכיר רק את היעד הסופי –  העלאת הקצבאות לרמה של לפחות 3,700 שקלים – כיעד רצוי שעל שרי האוצר והרווחה "לבחון" את הדרכים ליישומו.

כביש 2 יקום מדרום לצפון חסום לתנועה על ידי נכים המפגינים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, 1 בספטמבר 2019 (צילום: נאור לביא)
כביש 2 יקום מדרום לצפון חסום לתנועה על ידי נכים המפגינים בדרישה להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, 1 בספטמבר 2019 (צילום: נאור לביא)

רק בסוף אוקטובר, חודשיים לפני תאריך היעד (סוף 2019), הודיעו משרדי הרווחה והאוצר על הקמת הצוות הבינמשרדי. בסוף נובמבר התקיים שימוע ציבורי בו הציגו ארגוני הנכים השונים את עמדותיהם ביחס להמשך ביצוע המתווה. אך בניגוד לקבוע בחוק, המלצות הצוות לא הוצגו לשרים.

רטרואקטיבי מאוחר מדי

המצב הפוליטי, בנוסף לכך שח"כ חיים כץ התפטר מתפקידו כשר הרווחה לא עוזרים לנכים לקדם את המגיע להם בחוק. לפני כשלושה שבועות התקיים בכנסת כנס חירום בנושא עדכון הקצבה, בו אמרו נציגי האוצר שבכדי לעדכן את הקצבה צריך למצוא מקור תקציבי לכך ושבמצב הפוליטי הנוכחי קשה לראות את זה קורה. אולם, למרות טענות פקידי האוצר, ועדת הכספים מעבירה כספים ממשרד למשרד בשבועות האחרונים, למשל חצי מיליון שקלים שהועברו לתוספת לסל התרופות.

אחת מהאופציות שעלתה היא שהעדכון לקצבה ישולם רטרואקטיבית מתחילת 2020. אפשרות זו לא לוקחת בחשבון שקצבת נכות ניתנת עבור מי שאינו יכול לעבוד, הכסף של הקצבה אמור לשלם עבור תרופות, אוכל ומחיה בסיסית. למי שאין יכולת לשלם עבור מוצרי בסיס אלו, הרטרואקטיביות עלולה להגיע מאוחר מדי.

מפגינים חוסמים את הכניסה לכנסת בזמן הדיון לקראת קריאה שניה ושלישת של החוק להעלאת קצבאות הנכות. (צילום: ארגון ה-נכים)
מפגינים חוסמים את הכניסה לכנסת בזמן הדיון לקראת קריאה שניה ושלישת של החוק להעלאת קצבאות הנכות. (צילום: ארגון ה-נכים)

אלכס פרידמן מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם" אמר ל'דבר' כי "פנינו בימים האחרונים מספר פעמים לנציגי משרד האוצר, אך הם מתעלמים מהפניות, ככל הנראה בכוונה כדי למשוך את הזמן ולא להשאיר ליישום הפעימה הבאה שום סיכוי. ועדת הכספים מעבירה מדי ישיבה מילארדי שקלים, אבל לנכים לא בתירוץ ממשלת מעבר. עצוב לי מאוד שהמחאה מתחדשת, עצוב לי שלא רואים את הנכים".

ארגון 'הנכים הופכים לפנתרים' מסר כי, "לאור הסחבת של משרד האוצר למתן הפעימה השלישית שהובטחה לציבור הנכים שתכנס כבר בחודש ינואר 2020 ועכשיו אנחנו בטוחים שלא תכנס החליטו ארגוני הנכים לחדש את המאבק בכל הכח ובכל העוצמה. ממשלת ישראל מתנהגת כמו פושעת כלפי ציבור הנכים והקשישים, חוק שהיא בעצמה חוקקה ולא עומדת בהתחייבויותיה, ולכן החלטנו על פעולות יזומות בשטח שיורגשו בזמן הקרוב. בשנת 2018 שר האוצר וראש הממשלה יצאו בהצהרות שהנכים קיבלו 4.3 מליארד דבר שהוא לא נכון והכל בכדי להטעות את ציבור הנכים וכלל הציבור בעם דבר שאין לו שום גב ושום כוונות לשלם במועד את הסכום שהוקצה".

עוד נמסר כי "הנכים אומנם נכים אבל רמת האינטליגנציה שלהם לא נפגעה, וכל יום אנו עדים להעברות של מליארדי  שקלים למימון בחירות ומפלגות ולמטוס העתידי של ראש הממשלה, דבר שהוא פסול מהיסוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!