דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / בארגוני החקלאים מגיבים למשבר הקורונה ומחפשים איך ישראל תצמח ממנו

בכנס בנושא משבר הקורונה והמזון דווח כי לא צפוי מחסור במזון טרי לקראת פסח ויום העצמאות, אך ראשי הארגונים הדגישו את התפקיד הקריטי של החקלאות הישראלית במשבר גלובלי | יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי: "ביטחון תזונתי של מזון טרי במדינת ישראל חייב להיות מושתת על הייצור המקומי"

חקלאות בגליל (צילום: קובי גדעון  פלאש 90)
חקלאות בגליל (צילום: קובי גדעון פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"התוצרת החקלאית בישראל עונה כרגע על כמות הצריכה, לא יחסרו ביצים, לא עוף, לא בקר ולא חלב. יחד עם זאת, עלינו לפעול כדי לצמצם את התלות בייבוא מזון טרי״ אמר אתמול (רביעי) יו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' בכנס בנושא החקלאות ומשבר הקורונה. בכנס שערכו מרכז המועצות האזוריות וארגוני החקלאים, בהשתתפות שר החקלאות צחי הנגבי, דווח כי לא צפוי מחסור במזון טרי בישראל בתקופה הקרובה, אך ראשי הארגונים מתחו ביקורת קשה על מדיניות הממשלה, שלטענתם החמירה את יכולת העמידה של המשק הישראלי לספק ביטחון תזונתי לישראל.

מגיפת הקורונה פגעה קשות בשרשרת האספקה הגלובלית ושל ישראל בעקבות ביטול אלפי טיסות. הפגיעה בתעבורה הובילה לחשש מפני פגיעה בביטחון התזונתי של ישראל ומחוסר של צרכי מזון וגידולים חקלאיים שבעבר יוצרו בישראל, וכיום הם מיובאים בשל מדיניות הממשלה. ארגוני החקלאים קוראים להפוך את המשבר להזדמנות ולהשקיע בחקלאות הישראלית.

שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים (ללא קרדיט)
שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים (ללא קרדיט)

בכנס הוצגו נתונים שאספו משרד החקלאות והארגונים החקלאיים, לפיהם עד חג הפסח לא צפוי מחסור או עליית מחירים חדה של מוצרי מזון. בענף העוף לא צפוי מחסור, בענף הביצים מיועד להגיע משלוח של 65 מיליון ביצים מספרד להשלים את התוצרת הישראלית, בענף הדגים ישנה אפשרות למחסור בדגים טריים אחרי חג הפסח. עוד על פי הנתונים ענף הבקר ערוך לספק את התצרוכת הישראלית בחצי שנה הקרובה. ייתכן מחסור לאחר מכן אם לא יהיה ייבוא, ובענף החלב לא צפוי מחסור שכן כל התוצרת מיוצרת בארץ, הרפתנים אף מבקשים להגדיל את מכסות החלב ולייצר יותר.

"החקלאים יכולים להגדיל את התפוקה המקומית ולצמצם את התלות בייבוא. נבנה יחד מדיניות תוצרת חקלאית שתבטיח את ביטחון המזון הטרי בישראל מהיום והלאה", אמר חג'ג' והוסיף כי "מהמשבר הזה נצמח. ישראל צריכה להגדיל את אמצעי הייצור המקומי כדי להבטיח את ביטחון המזון. מדינת ישראל צריכה לצמצם את התלות בייבוא. המשבר הזה שבעיצומו אנחנו נמצאים, רק מוכיח עד כמה צדקנו".

אחרי דברי הפתיחה של חג'ג' ניצלו ראשי ארגוני החקלאים השונים את אוזנו הקשובה של שר החקלאות צחי הנגבי (הליכוד) שהגיע לכינוס לשמוע את צורכיהם של החקלאים במשבר. יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי שמשמש גם כיו"ר המגזר העסקי בפועל אמר: "המשק הישראלי מצוי תחת משבר ואצלנו בענף זה בא לידי ביטוי בעיקר בכח העבודה, במידה ויוחלט להטיל סגר בעקבות הנגיף". הוא הוסיף: "הבטחון התזונתי של מזון טרי במדינת ישראל חייב להיות מושתת על הייצור המקומי. עצמאות איננה סוגיה ביטחונית בלבד, אלא היכולת של מדינה להיות כמה שפחות תלויה בגורמי חוץ".

נשיא התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים דובי אמיתי (מתוך ויקימדיה)
נשיא התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים דובי אמיתי (מתוך ויקימדיה)

"המגזר העסקי עומד מול משרד ראש הממשלה, יחד עם ההסתדרות. אנחנו חושבים שצריך לטפל במגזר העסקי אחרת ממה שהובטח עד היום. אנחנו לא מאמינים להלוואות, עכשיו צריך לתת כלים למגזר העסקי ובין היתר לענפי החקלאות" סיכם אמיתי.

"החקלאות הישראלית היא חלק מרכזי מהביטחון הלאומי של ישראל. תפקידה של מדינה הוא לספק בראש ובראשונה בטחון לאזרחיה", אמר אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. "בלי חקלאות אין בטחון. לצערנו כבר שנים נוקטות ממשלות ישראל במדיניות הרסנית כלפי החקלאות ושוכחות כי החקלאים הם שומרי הגבולות ומיצרי התוצרת שמספקת בטחון מזון לאזרחי המדינה". אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל אמר: "משבר הקורונה מחייב את מדינת ישראל לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לתלות שלה ביבוא".

כינוס חירום בחקלאות: משבר הקורונה והמזון בישראל (צילום: מור הופרט)
כינוס חירום בחקלאות: משבר הקורונה והמזון בישראל (צילום: מור הופרט)

אחד הדוברים התקיפים ביותר היה יעקב בכר יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים שאמר "הפקידות הניאו-ליברלית אין לה גבולות, היא איבדה רסן. משרד האוצר השתלט על משרד החקלאות. במשך עשור, אם לא יותר, החקלאות הישראלית הוכתה שוק על ירך. הפכו אותנו בעל כורחנו לאויבים" אמר בכר שמאגד תחתיו עשרות משקים חקלאיים והוסיף "חקלאים הם מרתוניסטים, זה לא ספרינט, אי אפשר לשנות מסלול ולמכור תוצרת אחרת".

עו"ד עמית יפרח מזכ״ל תנועת המושבים התייחס לותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה) שנועדה לקדם הליכי בנייה בשל משבר הדיור, אך פוגעת קשות בחקלאים שאת האדמות של חלקם היא תופסת בתור עתודות קרקע לבנייה. "משרד האוצר חושב עכשיו שהכל מתנהל ב-1/12 בחודש. בוא נראה אותם אוכלים 1/12 תפוח בחודש" אמר ל'דבר' אחד מראשי הארגונים בתום הכינוס, והתייחס בכך לתקציב ההמשכי שמכיל מדיניות של קיצוץ וצמצום תקציבי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!