דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

נגיף הקורונה / הרשות להגנת הצרכן: היזהרו מקניית תכשירים טבעיים נגד הקורונה

חברות ואנשים שייצרו או שיווקו תכשירים תחת ההבטחות "לזרז את ההחלמה" או "למנוע את ההידבקות" בנגיף, ללא בסיס מדעי ובניגוד לחוק, קיבלו הודעה על כוונת הרשות לקנוס אותם בסכומים שבין 30 אלף שקלים ל-108 אלף שקלים

פרסום מוטעה של טיפול לקורונה (צילום: Shutterstock)
פרסום מוטעה של טיפול לקורונה (צילום: Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

תרופה טבעית לקורונה? לא ממש. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה לקנוס חברות ויחידים שניצלו את בהלת הקורונה כדי לפרסם ולשווק תכשירים בעלי סגולות רפואיות, לכאורה, לטיפול וחיסון נגד הווירוס, זאת בניגוד לחוק וללא כל בסיס מדעי.

על פי החוק, ובהתאם לנהלי משרד הבריאות, ניתן לייחס סגולות ריפוי או מניעה רק לתכשירים רפואיים ותרופות, לאחר הוכחת יעילותם, בטיחותם ואיכותם. לפיכך, פרסומים לטיפול הומאופתי או נטורופתי, המבטיחים הגנה ומניעה מפני הנגיף – ללא כל בסיס מדעי, תוך הטעיית הציבור – מהווים פרסום מטעה.

המוזהרים והקנסות

ניקוזית, טהר, אזובית ההרים, משב ואורנית: 108 אלף שקלים
חברת 'עשבי קדם' הוזהרה כי תיקנס ב- 108 אלף שקלים בגין פרסומים על התכשירים 'ניקוזית', 'טהר', 'אזובית ההרים', 'משב' ו'אורנית', שכללו הפניות ל"מחקרים על צמחים שתוקפים נגיפי קורונה"; "הימנעות מקורונה, איך עושים את זה"; "צמחים שמסייעים בפעולות כנגד חיידק הקורונה"; וסרטון המסביר על "צמחים שמסייעים בפעילות נגד נגיף הקורונה".

עשבי קדם: "לא פרסמנו לציבור בישראל שום מוצר עם טענת ריפוי או חיסון נגד נגיף הקורונה, ואף סייגנו כך את פרסומנו אודות רכיבים צמחיים שלדעתנו עשויים לשבש מעטפת של וירוס הקורונה החדש. אנו פועלים להשיג רישיונות לשיווק, למדינות בחו"ל ולגורמים מוסדיים בארץ, תכשירים מכילי תימול ( Thymol) לצורך חיטוי משטחים ועוד. זאת, לאחר שהסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה  אישרה בחודשיים האחרונים התוויה של חיטוי משטחים מפני וירוס הקורונה החדש, באמצעות תמיסות המכילות תימול כחומר הפעיל".

"טיפות הומאופתיות להתמודדות בהדבקות בווירוס הקורונה": 90 אלף שקלים
אילן זמיר הוזהר כי ייקנס ב-90 אלף שקלים על שיווק טיפות הומאופתיות ל"חיזוק המערכת החיסונית למניעה והתמודדות בהדבקות בווירוס הקורונה". זמיר טען כי "ניתן להזמין טיפות הומאופתיות למניעת הדבקות ולטיפול יעיל בעז"ה בווירוס הקורונה", וכי "תחת רושם עז ובעקבות מה שקורה עם מגפת קורונה וירוס בעולם ממש עכשיו, בניתי מרשם המורכב מ-25 חיסונים הומאופתיים למניעה ואף לטיפול היחידי(!) שקיים, נכון להיום, במחלה".

אילן זמיר: "אני עוסק 40 שנה בהומאופתיה, שקיימת בעולם כבר 250 שנה. הומפאותיה עוסקת בחיזוק המערכת החיסונית, דרך החיזוק ניתן להגן על הגוף נגד כל המחלות המדבקות – בין אם וירוסים או חיידקים. אני יוצא מתוך הנחה שדרך זאת יכולה להיות גם הגנה נגד הווירוס, אבל לא מבטיח. אני לא מטעה את הציבור, ולציבור יש זכות לדעת שיש טיפול אלטרנטיבי. הרשות להגנת הצרכן פועלים בהנחיית משרד הבריאות שרודף אותי 40 שנה. אני מתנגד בתוקף לרדיפה לא מוצדקת בניגוד למציאות, לסחיטת כסף ולהטעיית הציבור, שנאסר עליי לפרסם דרך פעולה של הומאופתיה לטובתו. הוא ירצה – יקנה. אני שולח מרשם לבית מרקחת ואנשים יכולים לקנות. הצרכן יכול לבחור, ואני לא דורש על זה שום כסף

רילודד: 30 אלף שקלים
הרשות הודיע על כוונתה לקנוס את יוחאי לשם ב-30 אלף שקלים, על שיווק תכשיר בשם 'רילודד'. תחת הכותרת "מנצחים את הקורונה", נכתב בפרסומו – "אם אתה כבר חולה במחלה ויראלית, כולל קורונה, או אם אתם נשאים של וירוס הקורונה – רילודד מטפלת במהירות במחלה ומזרזת את ההחלמה".

יוחאי לשם: "לא טענו שזה מחסן, זה מחזק את מערכת החיסון כמו עוד הרבה תוספים".

סינרג'י: 30 אלף שקלים
הודעה על כוונה להטיל קנס של 30 אלף שקלים נשלחה לחיה אסתר גודלבסקי, ששיווקה תכשיר בשם 'סינרג'י', "למניעת הידבקות הקורונה"; וטענה ל"טיפולים לחיזוק המערכת החיסונית".

תגובת גודלבסקי לא התקבלה, נכון לשעה זו.

מקרנה: 30 אלף שקלים

דוד דייני הוזהר כי ייקנס ב-30 אלף שקלים בשל תכשיר בשם 'מקרנה', שעליו נכתב: "בעקבות מאות שיחות טלפון שקיבלתי בנושא המחלה, המגפה שמשתוללת בעולם, התבקשתי להכין משהו שייתן מענה למערכת החיסון".

תגובת דייני לא התקבלה, נכון לשעה זו.

ג'וס פלוס: 30 אלף שקלים
דוד שחר עלול להיקנס ב-30 אלף שקלים בגין פרסום קפסולת 'ג'וס פלוס'. בפרסומיו נכתב כי "נותנים לגוף את המשהו הזה שהוא יודע להתמודד כשמגיע איזשהו משבר. לא משנה אם המשבר הוא חיידק או וירוס קורונה".

תגובת שחר לא התקבלה, נכון לשעה זו.

"ייעוץ המאפשר הגנה כנגד מחלת הקורונה": 30 אלף שקלים
ליפה קליין נשלחה הודעה על כוונה להטיל עליה קנס בשיעור 30 אף שקלים, בעקבות פרסום שירותיה בתחום הנטורופתיה תחת הכותרת: "ייעוץ המאפשר הגנה כנגד מחלת הקורונה". בפרסומיה נכתב: "נכון! אין חיסון לקורונה אבל, הקורונה לא נתפסת בגוף מחוסן ובריא. אני מזמינה אתכם לבוא אלי וללמוד במהירות איך תוכלו להגן על עצמכם מנזקי הקורונה. זכרו! הקורונה לא משפיעה על אנשים בריאים שלווים ומחוסנים! אז רגע לפני שהפאניקה משתקת אתכם וגומרת את שאריות האדם שבכם פשוט תרימו אלי טלפון ותצאו מהתקופה הזו מחושלים ולא מחוסלים. מחכה לעזור לכם".

קליין בחרה שלא להגיב לדברים.

לעוסקים קיימת זכות טיעון הן כנגד הכוונה להטיל עליהם עיצום כספי והן לעניין הסכום.

"תופעה מכוערת של הטעייה"

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף חקירות ומודיעין: "מדובר בתופעה מכוערת של הטעיה חמורה ניצול הציבור דווקא בשעה קשה זו. ייחוס סגולות רפואיות למוצרים הנחזים ל'תרופות פלא' ו'חיסונים' לנגיף הקורונה הוא הטעיה חמורה שלעתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן, להחסיר ולמנוע ממנו טיפול רפואי מציל חיים. אנחנו ממשיכים כל העת בפעילות בשטח לאתר את מי שבחר לעשות כסף על חשבון מצוקת הציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!