דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרד

טור אורח / "כולנו השכלנו להוציא את המיטב שבנו ולשדר האחד לשני אחווה ושייכות"

שגרירת ישראל בספרד בטור מיוחד ממדריד, המתמודדת עם משבר הקורונה "המציאות השתנתה לבלי הכר עבור כולנו ונדמה לי שאנחנו מגלים שהבידוד הפיסי אינו מגביל את היכולת שלנו לחבר אנשים ורעיונות ולהעביר מסרים"

מדריד בימי משבר הקורונה (צילום: רותם ריהן)
מדריד בימי משבר הקורונה (צילום: רותם ריהן)
ד"ר רודיקה רדיאן-גורדון,
ד"ר רודיקה רדיאן-גורדון,
שגרירת ישראל בספרד
צרו קשר עם המערכת:

רק חודש עבר מאז ביקרו אותנו מספר זוגות חברים מישראל. לקראת חזרתם ארצה, בתחילת חודש מרץ, הצעתי להם בבדיחות הדעת להשאר במדריד, כדי להמנע מהבידוד העצמי בן 14 הימים שהיה צפוי להם בהגיעם ארצה. צחוק הגורל – מספר ימים לא רב אחרי שהחברים חזרו ארצה נאלצנו, כל אנשי השגרירות הישראלית במדריד, לסגור את השגרירות ולהכנס לבידוד עצמי, משום ששלושה מאנשי השגרירות חלו והראו תסמינים המתאימים לוירוס הקורונה.

התאריך היה 12 במרץ. ב-14 במרץ ממשלת ספרד כבר הכריזה על מצב חירום בכל המדינה ובמחוזות מדריד וחבל הבסקים כבר נסגרו מוסדות ההשכלה, מוזיאונים ותיאטראות. סגר כללי הוכרז ב-15 במרץ. תרבות הרחוב המפורסמת של ספרד נעלמה כלא היתה. הרחובות ההומים תמיד התרוקנו ומספרי הנדבקים במחלה והנפטרים עלו ועלו.

מדריד בימי משבר הקורונה (צילום: רותם ריהן)
מדריד בימי משבר הקורונה (צילום: רותם ריהן)

במקביל, יותר ויותר אנשים מצוות השגרירות פיתחו תסמיני קורונה. עד ל-19 במרץ חלו כ-20 מתוך כ-50 אנשי השגרירות, כאשר שלושה מאיתנו אושפזו בבתי-חולים. במצב זה ניצבנו בפני אתגר כפול – מצד אחד, היה עלינו לשמור על אופטימיות, לסייע ולהקל על החולים, גם אם מרחוק, תוך שמירה על קשר יומיומי הדוק עם כולם ועם רופא האמון של השגרירות, שעבד סביב השעון; מצד שני, אלו מאיתנו שלא חלו המשכנו לעבוד מהבית, בקצב מוגבר.

העבודה מהבית הפכה לצו השעה בספרד, ממש כמו בהרבה מקומות אחרים. על פניו, ישנה סתירה בין העבודה הדיפלומטית כפי שאנחנו רגילים לחשוב עליה, שלב-ליבה הוא קשירת קשרים אישיים ובלתי-אמצעיים ורישות חברתי מקסימלי, לבין עבודה בתנאים של בידוד חברתי. אבל המציאות השתנתה לבלי הכר עבור כולנו ונדמה לי שאנחנו מגלים, יחד עם כל העולם, שהבידוד הפיסי אינו מגביל את היכולת שלנו לחבר אנשים ורעיונות ולהעביר מסרים. לראיה, אמנה רק חלק מהפעילויות של השגרירות במסגרת עבודתנו מהבית.

המאמצים של שירות החוץ הישראלי נושאים פירות בזכות הקשרים שהדיפלומטים שלנו טוו לאורך השנים

השגרירות, יחד עם גורמים בשלטון המקומי, יזמה מספר מחוות של הבעת סולידריות עם ספרד מיד לאחר ההכרזה על מצב החירום כאן. כך, עיריית ת"א האירה את בנין העירייה בצבעי דגל ספרד, בנוסף למכתב מרגש ששלח ראש העיר, רון חולדאי, לעיריית ברצלונה. גילויי סולידריות היו גם מצד עיריית טבריה ועיריית הרצליה עם הערים התאומות שלהן, טודלה ואליקנטה (בהתאמה).

זה המקום לציין את שיחת הטלפון שהתקיימה בין הנשיא ריבלין למלך ספרד, בה הביע הנשיא, בשם העם בישראל, את רגשי הסולידריות עם ספרד בתקופה הקשה העוברת על עליה. מחוותו של הנשיא ריבלין התקבלה בהערכה רבה מאד על-ידי כל גורמי השלטון בספרד.

מדריד (צילום: רותם ריהן)
מדריד (צילום: רותם ריהן)

בוודאי כולכם עקבתם אחרי העבודה מסביב לשעון שהשקיעו שגרירויות ישראל ברחבי העולם, מפרו ועד אוסטרליה, יחד עם מטה משה"ח בירושלים (האגף הקונסולרי) במאמצי החילוץ של ישראלים מהמקומות בהם "נתקעו" כדי להחזירם לישראל. גם השגרירות שלנו, בשת"פ עם עמיתינו הן במרחב האירופי והן במדינות אמריקה הלטינית, מסייעת לישראלים שמסלול טיסתם עבר דרך ספרד להגיע לישראל, כאשר בשבועיים האחרונים הדבר נעשה דרך תחנת ביניים אחת או שתיים נוספות באירופה. בהקשר זה ראוי לציין, שהמאמצים של שירות החוץ הישראלי נושאים פירות בזכות הקשרים שהדיפלומטים שלנו טוו לאורך השנים לא רק עם הממשלות אלא גם עם חברות התעופה, רשויות ההגירה, המשטרות המקומיות וכיוצא בזה.

"גם בימים טרופים אלו יש מקום לקידום התרבות הישראלית"

השגרירות נמצאת בקשר שוטף עם משרדי הממשלה והשלטון המקומי בספרד. אנו מסייעים ככל הניתן לקשר ולחבר בין מומחים וחברות ישראלים לבין עמיתיהם הספרדיים העוסקים בהיבטים שונים של המאבק בוירוס הקורונה. גם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שלח מכתב למקבילו במדריד, בו, בנוסף להבעת הסולידריות, יש הצעה קונקרטית לשת"פ במאבק בוירוס בין חברות סטארט-אפ ירושלמיות ומקומיות.

וכן, גם בימים טרופים אלו יש מקום לקידום התרבות הישראלית. הצוות שלנו פתח ערוץ מוסיקה ישראלית בספוטיפיי ומעביר ברשתות החברתיות ארועי תרבות מוקלטים מישראל.

רחוב במדריד בימי שמבר הקורונה (צילום: רותם ריהן)
רחוב במדריד בימי שמבר הקורונה (צילום: רותם ריהן)

עם החלמתם של חלק לא מבוטל מהחולים אנו חוזרים לפעול מהשגרירות, תוך הקפדה על ההתנהלות המומלצת כדי למנוע את התפשטות המגיפה. אבל, ללא תלות במקום הפעילות הפיסי שלנו, אנחנו מקפידים לשמור על קשר עם אנשי הקהילה הישראלית והקהילה היהודית של ספרד. הקהילה היהודית, בדומה לשאר האוכלוסיה, נפגעה גם היא מהקורונה. גם בה נמנו כבר מספר נפטרים. ועם זאת, ועדות הרפואה והשירותים החברתיים של הקהילה מנטרים את המצב הרפואי של כולם ועוזרים לכל הקשישים ולאלו הנמצאים בקבוצות סיכון להצטייד במצרכים ובתרופות. לקראת חג הפסח המתקרב, חברי הקהילה – כמו כולנו – יאלצו לעשות את ליל הסדר בנפרד, כל אחד בביתו, אך אספקת המצות והאוכל הכשר לא נפגעה.

"אאמין גם באדם, גם ברוחו, רוח עז"

בשעת כתיבת שורות אלו מצטייר הרושם, שספרד הצליחה למתן במקצת את קצב ההדבקה בוירוס. קצב התמותה, לצערנו, טרם התמתן במידה שווה וכעת מקרי המוות בספרד מהווים כ-20 אחוזים מכלל מקרי המוות מקורונה בעולם. אנחנו שומעים וקוראים בכל מקום על כך שהעולם שלאחר מגיפת הקורונה יהיה שונה מהעולם שהורגלנו לחיות בו עד היום. יתכן. הרי בהמשך הדרך רוב מדינות העולם, ובהן ספרד וישראל, נצטרך להתמודד עם תוצאות מדיניות הבידוד החברתי, כולל אבטלה גואה ומיתון כבד, שלא לדבר על ההתמודדות היומיומית עם המספרים הבלתי-נתפסים של המתים מהמחלה, ברובם הגדול אנשים בני הגיל השלישי. אבל אני רואה גם נקודות אור ונחמה.

המיקרו-קוסמוס של השגרירות הוכיח לי, שכולנו השכלנו להוציא את המיטב שבנו ולשדר האחד לשני אחווה ושייכות. זוהי תופעה שחוזרת על עצמה במופעים שונים בחברה כאן: במחווה היומית של דקת דומיה לזכר הנפטרים; במחווה היומית של תודה לצוותים הרפואיים ולצוותי ההצלה; וגם בתרבות המרפסות המתפתחת, שבה אנשים בשכונות שונות מתקשרים עם שכניהם לרחוב בשירה משותפת של השיר השכונתי או סתם בפטפוט. כמאמרו של המשורר שאול טשרניחובסקי: "אאמין גם באדם, גם ברוחו, רוח עז".

**

הכותבת היא היא דיפלומטית ישראלית. כיהנה כסמנכ"לית משרד החוץ לאירופה המערבית וכשגרירה ברומניה ומקסיקו, והחל מנובמבר 2019 כשגרירת ישראל בספרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!