דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות המורים

כלכלת הקורונה / אחרי העליהום בחדשות 12, יפה בן דוד, מזכ״לית הסתדרות המורים משיבה

״האוצר משתמש בכתבים, זורע את זרעי האלימות נגד עובדי ההוראה״; ״אני מציעה גם לפרופ' ברבש להתעסק בתחום שהוא מבין בו״; ״מי מהם תרם את משכורתו?״

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
גיל פלוטקין
דוד טברסקי
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

היה לא פשוט אתמול בחדשות, 3 נגד 1…
״אני לא צריכה להגיד לך מה האווירה כיום, כולם נגד התארגנויות עובדים״.

היתה חוויה קשה?
״אני יודעת שהאוצר משתמש בכתבים, שהוא מתדרך כל היום כתבים, וידעתי לאן אני מגיעה. אבל אלה השעות הקשות שבהן מנהיג צריך לעמוד מול הציבור ולומר את דבריו, גם אם הדברים קשים ולא נעימים לאוזן, גם אם מישהו חושב אחרת. לא נבחרתי להיות חביבת הקהל, שכל היום יעמדו וימחאו לי כפיים, אני משרתת את הציבור שלי. זה ציבור יקר, וציבור שבאמת כל הזמן חובטים בו. ועל מה? מה בסך הכול מרוויחים המורים? 6,000 שקלים בחודש? ואז מבקשים מהם לתרום עוד חודש? מי ייתן עוד חודש? אתה שמעת את שר החינוך, או מישהו מהשרים, בא ואומר אני אקצץ את שכרי? אני תורם? ציבור המורים נכנס תחת האלונקה ונתן 9 ימים מהחופש שלו. נתנו עוד 4 ימים מחופשת פסח״.

בסוף גם ברבש תקף את המורים.
״עם כל הכבוד, הוא איש רפואה. אני מציעה גם לפרופסור ברבש, וגם לכל אחד אחר, להתעסק בתחום שהוא מבין בו. אל תתעסקו בדברים שאתם לא מבינים. את החינוך תשאירו בידי אנשי השטח, בידי מנכ"ל משרד החינוך, הם מבינים בחינוך, ולא אף אחד אחר. שכל אחד יתעסק בחלקת האלוקים הקטנה שלו. האנשים האלה יטיפו מוסר לעובדי הוראה? ברבש שלוקח 2,000 שקל לבדיקה? מישהו תרם את משכורתו? מישהו מאותם כתבים או שדרנים בא ואמר ׳וואו, רגע, אנחנו ניתן את המשכורת שלנו וחודש נשדר חינם'?
״מהמורים שחלקם מקבלים משכורות כל כך זעומות רוצים לבוא ולגזול את כבשת הרש? להם אומרים תמשיכו לתרום? לא ראיתי שמאנשים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש ביקשו ׳בואו ותתרמו׳. הפסקנו להיות חלשים״.

אנשים חוששים שלא יוכלו לצאת לעבוד בחופש הגדול, דואגים למשק.
״אני מבינה גם את המורים וגם את ההורים. עד ה-9 ביולי אנחנו מלמדים. לאחר מכן, הפתרון הטוב ביותר הוא בית הספר של החופש הגדול. צריך לעשות את זה מגן הילדים ועד כיתה ו׳. חסרים כמה מאות מיליונים והאוצר צריך לשים את הכסף. זה לא מיליארדים״.

אבל ימצאו מספיק אנשי חינוך לזה?
״אני מאמינה שכן. בעבר, באו ואמרו ׳מי שרוצה לעבוד, נשלם לו איקס׳. אנשים רצו. אני מאמינה שגם עכשיו ירצו. גם עובדי הוראה. אבל אי אפשר לבוא ולקחת מה שיש להם, שהאוצר יכניס את היד לכיס וייתן״.

יש טענה שהתלמידים הפסידו חומר, וצריכים השלמה.
״אם מישהו חושב שבשלושה שבועות אפשר להשלים את הפערים הוא טועה. המורים עושים עבודה קשה בשבועות האלה, הם מטפלים גם בהיבט הרגשי, גם בהיבט הלימודי״.

איך זה בשאר המדינות?
״הלוואי עלינו היחס שציבור עובדי ההוראה מקבל בשאר המדינות. בשאר המדינות אנשי החינוך לא עושים קמצוץ ממה שאנחנו עושים, ומכבדים אותם ונותנים להם שכר מלא, ואומרים להם כל יום ׳תודה רבה על מה שאתם עושים׳. אצלנו חובטים בציבור עובדי ההוראה. אל תשכחו שאותה מורה או גננת יצטרכו לחזור ב-1 בספטמבר ללימודים, איך אתם רוצים שיחזרו?״

היחס הזה משפיע על המורים?
״האוצר זורע את זרעי האלימות נגד עובדי ההוראה. אחר כך הם יבואו לסקר, כל אותם כתבים, את מקרי האלימות שקורים בבתי הספר. למה יש אלימות? כי זה השיח. כי ככה מתנהגים לציבור המורים. צריך להבין שהמורים תרמו 4 מיליארד שקל במשבר. אנחנו הראשונים שבאנו וחתמנו ואמרנו אנחנו מוכנים לתת. הציבור שלי, אכל לי את הקרביים, אמרו לי מה את נותנת?! אנחנו עובדים קשה, אנחנו עובדים בלמידה מרחוק, אנחנו לא עובדים 100%, אנחנו עובדים 150%״.

"היום האוצר מפעיל גם את ההורים"

מה ראש הממשלה אומר?
״מי שהוביל את סגירת בתי הספר זה הסתדרות המורים. אף אחד לא חשב לסגור את בתי הספר. אבל כשהמורים אמרו 'אנחנו חוששים', פניתי לראש הממשלה, וראש הממשלה יאמר לזכותו, קיבל החלטה אמיצה ואמר 'אני סוגר'. המזל שנסגר בזמן, אלוהים יודע מה היה קורה אם לא היו סוגרים את בתי הספר בזמן.
״אחר כך באו ואמרו על הלמידה מרחוק ׳מי אתם, אתם לא יודעים מה אתם עושים׳, אמרנו ׳או קי, אנחנו לא יודעים׳, אז הפסקנו. ידעתי שנחטוף על זה, אבל אמרתי בסדר. פנינו לראש הממשלה ואמרנו: ׳תקשיב, תראה מי מנהל פה את העסק׳. ראש הממשלה החליט להתערב ואמר 'אני מחזיר את הלמידה מרחוק'.״

אז מי מנהל פה את העסק?
"האוצר בהובלתו של שי באב״ד. רואים את היחס המזלזל שלו בציבור עובדי ההוראה. הוא אומר לי: ׳אתם רוצים לקחת עוד, לסחוט עוד׳, על מה ולמה? מה מורים מרוויחים? מה אתם באים על האוכלוסייה החלשה הזו? אתם מרוויחים עשרות אלפי שקלים, תתרמו אתם, תכנסו תחת האלונקה גם אתם. ולכן אמרנו, יש גבול".

האוצר פועל נגד המורים?
"האוצר לא רק מתדרך כתבים, היום האוצר מפעיל גם את ההורים. אני מאמינה שהאוצר גם משלם כסף לכל מיני קמפיינים – ׳תלכו להם על הראש׳. תראו מה עושה באב״ד לבנקים. אין מה להשוות בינינו. הוא אומר למגזר הקמעונאי 'תשתלחו בהם. תשתלחו'. זה מה שהוא עושה. זו השיטה של שי. תשתלחו בבן דוד, תשתלחו בהסתדרות. גם בהסכם הקודם הוא אמר לי ׳את תראי, הציבור יגיד עליך׳. אמרתי לו: ׳אני לא עשויה ממרגרינה, שהציבור יגיד מה שהוא רוצה׳. אני מייצגת את ציבור עובדי ההוראה. אני נאמנה לציבור העובדים שלי, ששנים אתם חובטים בו. ואני אומרת לאוצר, ׳די נמאסתם׳. אתם לא יכולים לחבוט בנו יותר".

מה יקרה אם זה יימשך?
"בסופו של דבר הציבור הטוב הזה יקום וילך. יש לי כבר עכשיו מורים שרוצים לקום וללכת, אומרים 'אנחנו לא יכולים להישאר במערכת'. ומי אומר את זה? הטובים. אז מי יבוא? כמה אנשים אתם חושבים שעומדים בתור להיות מורים? מה עוד זלזול יביא למקצוע הזה? הרי יש מחסור ענק בעובדי הוראה ומנהלים".

"אני לא מפסיקה לקבל הודעות תמיכה"

המורים תומכים בך?
"חד משמעית. אתמול, מהשידור ועד היום, אני לא מפסיקה לקבל הודעות תמיכה. חבל על הזמן. אני כבר שלוש וקצת שנים בתפקיד, מעולם לא היתה תמיכה גורפת של ציבור עובדי ההוראה ככה. זה מחמם את הלב, זה מחזק, ואני אמשיך לחזק את ציבור עובדי ההוראה, אמשיך לשקף את האמת.
״לצערי השיח הזה פוגע לא רק בעובדי ההוראה אלא בכל מערכת החינוך. אם אנשים לא יתעשתו מהר, אנחנו נראה את קריסת מערכת החינוך לא פחות מקריסת מערכת הבריאות".

מנסים לטלטל אותך ברמה האישית?
"אני תודה לאל גדלתי בבית ערכי מאוד, אבי היה גם איש ציבור, עובד חקלאות. הוא רצה מאוד שאני אלך לתחום העסקי, אמר, 'יש לך ראש, אל תלכי לציבור, יאכלו לך את הקרביים'. ואמא שלי ז״ל שהיתה אישה מקסימה, דעתנית וחכמה, אמרה, 'תקשיב, אל תבחר בשבילה, אם אתה חושב שזו באמת עבודה קשה, תכין אותה, תחשל אותה'. גדלתי בבית ערכי, חינוכי, בית דתי.
״אני גם אישה מאמינה, אז יותר קל לי. אני יודעת שכל מה שקורה זה הקדוש ברוך הוא. הוא רואה את העבודה הקשה שאנשי החינוך עושים. אני מאמינה בצדקת הדרך, ובבית מקבלת תמיכה חמה מאוד. ישנתי טוב בלילה, אמשיך לשרת את הציבור ולהגיד את דעתי".

מה אנשים לא מבינים לגבי המורים?
"מי שלא חי את עולם החינוך קשה לו לשפוט. תראו מה קורה בבתים, אמא אומרת 'אני עם 2 ילדים', ומתמוטטת. תחשבו על המורים. הם מתמודדים עם 35 ילדים בכיתה כל יום. תעריכו אותם. זו עבודה קשה".

יש פיצול ביניכם לבין ההורים?
"הורים וגופים במשק אומרים לי ׳צריך להיאבק באוצר למען כולנו׳. הפילוג והשיסוי עוזרים רק לאוצר. המטרה של האוצר זה לשסות את כולם אחד נגד השני. אני מעולם, גם כשתקפו אותי במקומות אחרים, לאורך כל הדרך בתפקידי הציבוריים, לא השמצתי ולא דיברתי סרה. כל אחד שמייצג ציבור, צריך לעשות זאת בכבוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!