דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / בשל החום הכבד: צפויים נזקים בשווי של 30 מיליון ש"ח לחקלאים

בקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות מדווחים על עשרות הודעות של חקלאים בעקבות נזקים לגידולים השונים | בין הגידולים שנפגעו: עגבניות, פלפלים, הדרים, אבוקדו ואבטיחים. חשש מפני שריפות שיפגעו בחיטה

שדה אבטיחים בעמק יזרעאל. (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
שדה אבטיחים בעמק יזרעאל. (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

נזקים בשווי של 30 מיליון ש"ח לחקלאים, בשל החום הכבד המתחולל השבוע ברחבי הארץ. כך על-פי הערכה ראשונית של הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות (קנ"ט). משעות הבוקר התקבלו בקנ"ט עשרות הודעות על נזקי מזג האוויר ועומס החום הכבד לגידולים השונים. לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנ"ט: "בשנים האחרונות, כתוצאה מההתחממות הגלובלית, אנו עדים לאירועי מזג אוויר עוצמתיים מאוד, הגורמים לנזקים כבדים בזמן קצר. מדובר באירועי קיצון שלחקלאים כמעט ואין איך להתמודד מולם, כאשר הביטוח מעניק להם את הפיצוי הכספי המונע את קריסתם".

לפי קנ"ט, מרבית הנזקים לענפי המטעים והירקות הינם בגין פגיעות חום, הפוגעות בפריחה ובחנטה (שלב טרם היווצרות הפרי) וגורמות לירידה משמעותית בהיקף היבולים העתידיים. בין הגידולים שנפגעו: עגבניות, פלפלים, הדרים, אבוקדו ואבטיחים. גם בגידול החיטה ישנו חשש מפני שריפות כתוצאה מגלי החום והרוחות הצפויות.

נזקים בשווי של 30 מיליון ש"ח לחקלאים, בשל החום הכבד (צילום: משה שי/פלאש90)
נזקים בשווי של 30 מיליון ש"ח לחקלאים, בשל החום הכבד (צילום: משה שי/פלאש90)

בקנ"ט מדגישים כי הנזקים שהתקבלו עד כה הם מכל אזורי הארץ: דרום רמת הגולן והגליל העליון, מרכז הארץ ובעיקר אזור עמק חפר וכן ממשקים חקלאיים בנגב הדרומי. בקנ"ט הוסיפו כי הם תגברו פעילות המעריכים שיוצאים לשדות על מנת לקבוע בהקדם את היקפי הנזקים ושהקרן תוכל לפצות את החקלאים בהתאם.

"את עצמתם המלאה של הנזקים ניתן יהיה לאמוד רק בעוד מספר חודשים" אומר תורג'מן ומוסיף כי בגל חום דומה שהתרחש בדיוק לפני כשנה, במאי 2019, שילמה הקרן למגדלים השונים פיצויים בגובה של כ-25 מיליון ש"ח. "יחד עם זאת" הוא אומר "הפעם מדובר בגל חום של כשבוע כאשר בנוסף לטמפרטורות הגבוהות הנמדדות במשך היום, גם בשעות הלילה נהיה עדים לחום חריג. מבחינת החקלאות מדובר בשילוב בעייתי ואנו צופים כי היקף הנזקים הסופי יהיה גבוה מאוד ויעמוד על עשרות מיליוני שקלים".

הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, קרן בבעלות המדינה וארגוני החקלאים, הוקמה כדי לספק ביטוח לחקלאים מפני נזקי מזג אוויר. בשנת 2019 טיפלו מעריכי הנזקים של קנ"ט במעל ל-10,500 דיווחים על נזקים לגידולים חקלאיים, גידול של 5% משנת 2018, כאשר ממוצע הנזקים השנתי בחמש השנים האחרונות עומד על כ-310 מיליון ש"ח בשנה, עלייה חדה מחמש השנים שלפניהן, בהן עמד הממוצע על כ-213 מיליון ש"ח. את הזינוק החד מייחסים בקנ"ט, בין היתר לשינויי האקלים הנגרמים בשל התחממות הגלובלית הגורמים לעלייה בתכיפות של אירועי מזג אוויר קיצוניים.​

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!