דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמותות

מחיר הקורונה / "עמותות כבר מתחילות להיסגר, זו תהיה בכייה לדורות"

באוצר הבטיחו כי הפעימה השלישית של הסיוע לעסקים תעניק סיוע גם לעמותות, אלא שלדברי ליאור פינקל פרל, מנכ"לית ארגון הגג של המגזר השלישי, אין להן יכולת טכנית להגיש את הבקשה | במכתב ששלחה לרה"מ כתבה: "אין הבנה של הבהילות והדחיפות"

ליאור פינקל פרל. "אם בתקופה הזאת התשתיות המרכזיות של הארגון קורסות, לא יהיה לאן לחזור" (באדיבות המצולמת)
ליאור פינקל פרל. "אם בתקופה הזאת התשתיות המרכזיות של הארגון קורסות, לא יהיה לאן לחזור" (באדיבות המצולמת)
יונתן קירשנבאום

העמותות נאבקות על קיומן: ארגון הגג של המגזר השלישי, "מנהיגות אזרחית", הגיש ביום חמישי שעבר מכתב למשרד ראש הממשלה בדרישה לזרז את הסיוע שהובטח להם והזהיר מפני "קריסה של רשת הביטחון החברתית בישראל" אם לא יעשו צעדים כדי לסייע לעמותות.

"האוצר יוצא בהצהרות שהם מספקים את התשתית ואת רשת הביטחון לעמותות", אומרת ליאור פינקל פרל, מנכ"לית "מנהיגות אזרחית", "אבל בפועל אין תשתית ואין רשת ביטחון. עדיין אין סיוע, אין הבנה של הבהילות והדחיפות ועדיין לא יצא אפילו שקל אחד".

"מחאת המסיכות": מאות מנכ"לי עמותות במסר לראש הממשלה: "החלשים נמחקים". "האוצר יוצא בהצהרות שהם מספקים את התשתית ואת רשת הביטחון לעמותות, אבל בפועל אין תשתית ואין רשת ביטחון"
"מחאת המסיכות": מאות מנכ"לי עמותות במסר לראש הממשלה: "החלשים נמחקים". "האוצר יוצא בהצהרות שהם מספקים את התשתית ואת רשת הביטחון לעמותות, אבל בפועל אין תשתית ואין רשת ביטחון"

לאחר מאבק של חודשיים הסכימו במשרד האוצר להעניק סיוע מוגבל לעמותות בפעימה השלישית של הסיוע לעסקים שנכנס לתוקף בשבוע שעבר, אלא שעד כה לא קיבלה אף עמותה כל סיוע. על אף שהאוצר הבטיח לכלול קרן של 200 מיליון שקלים בפעימה השלישית של הסיוע לעסקים, לא נעשה כל מאמץ להתאים את תהליך הגשת הבקשה לסיוע למגזר השלישי, ועמותות רבות גילו בשבוע שעבר לתדהמתן כי על אף שהפעימה השלישית יצאה לדרך, אין להן יכולת טכנית להגיש את הבקשה לסיוע.

"בגלל שהאוצר הכניס את הסיוע לעמותות לתוך הסיוע לעסקים המנגנונים לא היו מותאמים לעמותות. ביום שלישי, אחרי שהיה אפשר לקבל סוף סוף סיוע, הבנו שלמעשה עמותה לא יכולה להגיש את הבקשה שלה, כי כל המערכת מותאמת לחברות פרטיות. אתה נדרש להקליד מספר ח"פ – שזה חברה פרטית, וחובה לדו"ח מע"מ, שלעמותות אין. המחזור של עמותות הוא שנתי, אז אנחנו לא ממש יכולים לגזור חודשיים בלבד, אלא עם שירות של רואה חשבון. למי שבנה את המנגנון אין הבנה של איך עובד מלכ"ר", אומרת פינקל.

הכסף לא התחיל לצאת ואנחנו נתחיל לחזות בקרוב בקריסה איטית של התשתית החברתית בישראל"

מאז שהגיש הארגון את התלונה תיקנו ברשות המסים את המערכת, כך שיתאפשר גם לעמותות להגיש בקשה לסיוע, אך פינקל מסבירה שעדיין קיים פער גדול בין הצרכים של העמותות לסיוע שהן מקבלות בפועל. עיקר הסיוע שמציע האוצר ניתן דרך קרן מס רכוש, לעמותות עם מחזור שנתי של עד 20 מיליון שקלים, כששליש ממחזור זה צריך להתבסס על הכנסות עצמיות ולא על תמיכות. לדבריה, האוצר הבטיח להקים קרן נוספת לסיוע לעמותות שלא נכללות בקטגוריה, אבל הקריטריונים לקבלת הסיוע עוד לא פורסמו.

"עברו חודשיים מאז תחילת המשבר, לקח להם זמן עד שהם בנו את הקריטריונים. ייקח עוד זמן עד שהם יבחנו את הבקשות של מי שהגיש היום. בינתיים העמותות נחנקות. הכסף לא התחיל לצאת ואנחנו נתחיל לחזות בקרוב בקריסה איטית של התשתית החברתית בישראל. עמותות כבר מתחילות להיסגר. פעילויות מתחילות להיסגר ולהצטמצם, וזו תהיה בכייה לדורות".

פגיעה מתמשכת

על פי סקר שערך הארגון, כמחצית מהעמותות בישראל ענו שקיימת סבירות "בינונית עד גבוהה" שיקרסו בעקבות משבר הקורונה. מדובר בעמותות שמפעילות שירותים חברתיים חיוניים ממעונות יום לילדים אוטיסטים ונוער בסיכון ועד למקלטים לנשים שסובלות מאלימות במשפחה.

עמותת שעובדות עם המדינה כבר ספגו קיצוצים והפסקה של תקציבים מהממשלה, ומהצד השני משבר הקורונה פגש את העמותות באופן כזה שהפעילות הופסקה"

לדבריה של פינקל, מדובר במצוקה מתמשכת שהתחילה כבר בתחילת השנה, עם הכניסה לתקציב המשכי. התקציב ההמשכי גרר קיצוצים בהוצאות משרדי הממשלה, מה שפגע בעמותות רבות המסתכמות על פעילות משותפת עם המדינה.

"העמותות היו כבר חבוטות למדי על רקע של שנה ללא תקציב", אומרת פינקל. "עמותת שעובדות עם המדינה כבר ספגו קיצוצים והפסקה של תקציבים מהממשלה, ומהצד השני משבר הקורונה פגש את העמותות באופן כזה שהפעילות הופסקה. אז גם עמותות שלא מסתמכות רק על תמיכות ויש להן הכנסות עצמיות מצאו את עצמן בבת אחת בלי הכנסות. יש תקציבים ממשלתיים שהולכים ומפסיקים גם ככה, ובגלל הקורונה הפעילות מפסיקה לגמרי אז אין יותר הכנסות עצמיות".

כבר בתחילת משבר הקורונה הציעה "מנהיגות אזרחית" להקים קרן סיוע מיוחדת של כמיליארד שקלים כדי למנוע פגיעה בפעילותן, אבל חלפו חודשיים עד שבאוצר נענו לבקשה והקצו לקרן הסיוע סכום נמוך בהרבה. עם זאת, חודשיים וחצי לתוך המשבר, עוד לא חולק אפילו שקל אחד לעמותות.

"הרעיון היה לא תשלום על פעילות אלא תשלום על תשתיות, המשך הפעלת העמותה. בגלל החודשיים שבהם העמותה הפסיקה לפעול, יש סכנה גדולה של קריסה. גם אם אחר כך חוזרים, אם בתקופה הזאת התשתיות המרכזיות של הארגון קורסות, לא יהיה לאן לחזור".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!