דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות כלפי נשים

מאבק באלימות כלפי נשים / 11 נשים נרצחו מתחילת השנה, אך יישום התכנית למניעת אלימות מתעכב

ההפגנות שנערכו אתמול ברחבי הארץ ממשיכות מאבק רחב שנמשך כבר מספר שנים, ובראשו דרישה מוגדרת: יישום מלא של התכנית שאושרה כבר ב-2017, אך תוקצבה באופן חלקי בלבד

הפגנה נגד אלימות נגד נשים בכיכר הבימה, 18 במאי 2020 (צילום תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה נגד אלימות נגד נשים בכיכר הבימה, 18 במאי 2020 (צילום תומר נויברג/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

רצח מאיה וישניאק מרמת גן על ידי בן זוגה במוצאי שבת הוא עדות נוספת למצב חירום חברתי מתמשך, שהתעצם בעקבות משבר הקורונה: הפקרת נשים הסובלות מאלימות במשפחה, עד כדי סכנה ממשית לחייהן. מתחילת השנה נרצחו 11 נשים בידי בני זוגן או קרוביהן, שש מתוכן נרצחו מאז תחילת משבר הקורונה. ההפגנות שנערכו אתמול ברחבי הארץ ממשיכות מאבק רחב שנמשך כבר מספר שנים, ובראשו דרישה מוגדרת: יישום מלא התכנית הממשלתית למאבק באלימות כלפי נשים, שאושרה בממשלה כבר בשנת 2017, ויושמה באופן חלקי בלבד.

בתוך שלוש שנים, רק שליש מהתקציב הועבר

התכנית קבעה כי במשך חמש שנים יתווספו לתקציב משרדי הממשלה 50 מיליון ש"ח שייועדו למאבק באלימות כלפי נשים, עד לתוספת קבועה של 250 מיליון ש"ח החל משנת 2021. הסכומים ייועדו לתוספת תקנים לעובדים סוציאליים, הקמת מרכזי חירום ועוד. בפועל, מאז אישורה התכנית תוקצבה בחוסר, ותקציבים רבים שאושרו לא הגיעו ליעדם. על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2017 הועבר סכום של שמונה מיליון ש"ח, בשנת 2018 הועברו 12 מיליון ש"ח ובשנת 2019 הועברו 30 מיליון ש"ח נוספים, כך שסך התקציב שהועבר ליישום התכנית בשנת 2019 עומד על כ-50 מיליון ש"ח בבסיס תקציב התכנית, במקום 150 מיליון ש"ח.

ללא תקציב מדינה מאושר, גם ההתקדמות ב-2020 נתקעה

מכיוון שהסכומים שהועברו בפועל היו נמוכים מהסכומים הנדרשים ליישום מלא של תכניות העבודה המקוריות, נוצר פער מצטבר בבסיס התקציב של התכנית. בעקבות זאת עודכנו שלבי היישום שלה בכל אחת מהשנים הבאות, ופריסת יישום התכנית הוארכה עד לשנת 2024. מכיוון ששנת 2020 החלה ללא תקציב מדינה מאושר והממשלה פועלת על בסיס תקציב 2019, לא ברור כיצד התכנית תתוקצב השנה, מכיוון שחלק מהתקציבים שלה אינם נכללים נכלל בבסיס התקציב של המשרד.

התכנון המעודכן לשנת 2020 כלל פתיחת מרכזי חירום למתן שירות רציף של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, לנפגעי אלימות במשפחה. במהלך תקופת הקורונה נפתח מקלט אחד, שמופעל על ידי ויצו. עוד תוכננה הקצאת 60 תקנים של עובדים סוציאליים לתכלול נושא האלימות במשפחה ברשויות המקומיות, אך ברשויות חסרים כרגע כ-700 עובדים סוציאליים, והן מתקשות לגייס עובדים חדשים בגלל תנאי העבודה הירודים בהן.

בנוסף תוכנן פיתוח מענים לנערות ונשים הנמצאות בסכנת חיים וטעונות הגנה, ביצוע סקר לאומי לבדיקת היקף תופעת האלימות כלפי נשים וטיבה, וקביעת מדדי הצלחה לבדיקת התוצאה ויעילות התכנית הבין-משרדית ותוצאותיה. כרגע לא ברור מה מבין היעדים הללו ייושם בגלל התקציב ההמשכי. למרות שהושבעה ממשלה השבוע, אישור תקציב מדינה 2020 צפוי לארוך מספר חודשים.

גם החוק לאיזוק אלקטרוני לגברים אלימים לא קודם

את המחסור במענים לנשים נפגעות אלימות שנמצאות בסכנת חיים שכרגע האופציה היחידה שלהן היא לצאת למקלט ניסו לפתור על ידי תכנית האזיק האלקטרוני לפיקוח על תנועתם של גברים אלימים. המהלך התחיל מהצעת חוק פרטית של חברת הכנסת לשעבר עליזה לביא, והמשיך כאחת מתכניות הדגל של הממשלה הקודמת שהובילו השר לבטחון פנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד. בסוף 2018 הוגשה הצעת חוק ממשלתית בנושא, אך מאז הנושא תקוע ולא קודם. על פי תכנון התקצוב המקורי של התכנית, הסעיף העוסק בהרחבת סל אמצעי ההגנה הפיזיים למאוימים, היה אמור להיות מתוקצב בסך של 5 מיליון ₪ בשנת 2019 אולם בשל העדר תקציב, לא תוקצב בפועל.​

11 נשים נרצחו מתחילת השנה

זמזם מחאמיד, בת 19, נרצחה באום אל פאחם ב-18 במרץ. נורתה על ידי אלמוני שנמלט ברכב. א.ב, בת 40 נרצחה ב-5 באפריל. הוכתה באכזריות. מירוות דסוקי, בת 48 נרצחה בלוד ב-17 באפריל. רעול פנים ירה בה מטווח קצר בביתה. מאסטוול אלאזה, בת 31, נרצחה ב-28 באפריל. בעלה דקר אותה, ובנה בן ה-14 הזעיק אמבולנס. טטיאנה חייקין, בת 50, נרצחה ב-4 במאי, על פי החשד בדקירות על ידי בן זוגה. פלונית אלמונית, בת 56 מבאר יעקב, נרצחה ב-14 למרץ. על פי החשד, נורתה למוות בידי בעלה. פלונית אלמונית בת עשרה חודשים מהוד השרון, נרצחה ב-6 במרץ. היא נדקרה למוות ע"י אביה. במהלך מסע הרצח נדקרו ונפצעו באורח אנוש אחותה בת ה-3 ואימה בת ה-36. נסרין עבד אל-חפיד ג'בארה, בת 36 במותה. נורתה למוות ב-1 במרץ על ידי מתנקש בעת שישבה ברכבה. ילנה יצחקבייב, בת 57 במותה, מפתח תקווה. נמצאה ללא רוח חיים על ידי בנה ב-17 בינואר, לאחר שנרצחה בירי על ידי בן זוגה ששם קץ לחייו. שאדיה אבו סריחאן מכפר ביר אל משאש, בת 33 במותה. על פי החשד נחנקה למוות ב-14 בינואר על ידי ארבעה מאחייניה. הרקע למעשה כעסם של בני המשפחה משיעורי הנהיגה בהם לקחה חלק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!