דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תעשייה

תעשייה במשבר / משרד הכלכלה יעניק לתעשיינים מענק במטרה לעודד הטמעת טכנולוגיות חדשות במפעלים

המענק יפחית את הסיכון שנוטלים תעשיינים ויסבסד השקעה בטכנולוגיות ייחודיות במטרה להגביר את כושר הפריון של המפעלים | "אם שרדת את המשבר אתה חייב להתייעל כדי להתחרות", אומר נתנאל היימן מהתאחדות התעשיינים, אך מדגיש כי נדרשת עזרה נוספת מצד המדינה

פס ייצור במפעל ישראלי. "בטכנולוגיות חדשות יש רמת סיכון גבוהה" (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90)
פס ייצור במפעל ישראלי. "בטכנולוגיות חדשות יש רמת סיכון גבוהה" (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90)
יונתן קירשנבאום

משרד הכלכלה הודיע היום (ראשון) על פתיחת מסלול מענקים בהיקף של 100 מיליון שקלים, במטרה לעודד התחדשות והטמעת טכנולוגיות חדשות בפסי הייצור התעשייתיים בישראל. המענקים אמורים להיות מחולקים עד סוף שנת 2020, ולסבסד 20% עד 15% מההשקעה בטכנולוגיות חדשות וייחודיות לפסי הייצור של המפעלים הישראליים, שמטרתן להגביר את כושר הייצור והפריון של מפעלים ישראליים.

"אנחנו מברכים את שר הכלכלה ואת משרד האוצר על המסלול הזה", אומר נתנאל היימן, מנהל אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים. "גם אם לא היה קורונה, לפני שנה היה חשוב למפעל לעבור לייצור מתקדם. מפעל שלא עושה את זה לא יתייעל ולא יהיה תחרותי. זה אותו היגיון גם עכשיו, רק שהוא מוגבר בגלל המשבר. אם שרדת את המשבר אתה חייב להתייעל כדי להתחרות, והמענקים האלה יקלו על התעשייה לעשות את זה ולחזור לפעילות כמה שיותר רחבה".

נתנאל היימן (התמונה באדיבות התאחדות התעשיינים)
נתנאל היימן (התמונה באדיבות התאחדות התעשיינים)

התעשייה הישראלית אמנם סבלה ממעט מגבלות בזמן הקורונה, אבל את השלכות המשבר עוד מרגישים שם. 8% מעובדי הענף עדיין נמצאים בחל"ת, ועל פי ההערכות בבנק הפועלים, הסיכון בענף מזכיר את זה ששרר בתעשייה אחרי משבר 2008. מסלול המענקים אמנם לא הומצא במיוחד להתמודדות עם משבר הקורונה והופיע כבר בעבר בגלגולים שונים במסגרת תכנית נטו תעשייה, אבל על פי התאחדות התעשיינים מדובר בצעד חשוב לסיוע לענף התעשייה הישראלית במשבר הקורונה.

מטרת המענקים היא להפחית את הסיכון שנוטלים תעשיינים בהשקעה בשדרוג פס הייצור שלהם, מתוך הניסיון לעודד ייעול טכנולוגי ולהגביר את התפוקה של המפעל. "יש בעולם טרנד של ייצור מתקדם", אומר היימן. "זה אומר לשלב טכנולוגיות מהעולם הדיגיטלי בפסי הייצור. זה ממחשב בקרה פשוט ועד זה שכל המפעל הוא ממוחשב. בהרבה מקומות בעולם התחילו עם זה לפני עשר שנים פחות או יותר. בישראל זיהינו את הטרנד הזה לפני כמה שנים, ולפני שנתיים שלוש התחלנו לעניין את המפעלים בארץ בדבר הזה".

לדברי היימן, שדרוג פסי הייצור הוא מהלך קריטי כדי לשמור על תחרותיות המפעלים הישראליים, אבל משבר הקורונה דורש סיוע ממשלתי כדי לעודד בעלי מפעלים לבצע השקעות דווקא בזמן של חוסר וודאות. "המטרה היא להגדיל את הפריון, וככה לעזור למפעל להגביר את התחרותיות שלו לעומת מפעלים אחרים בעולם. הבעיה היא שבזמן המשבר הזה השקעה גדולה זה לא בדיוק הדבר שבו התעשיינים מתעסקים. הם מתעסקים ביום יום באיך לשרוד את המשבר הזה. בגלל זה הסיוע הוא קריטי כל כך".

המענקים יחולקו למפעלים שירצו להשקיע בטכנולוגיות חדשות, שמותאמות באופן ספציפי לפס הייצור שלהם. הבעיה עם השקעות מהסוג הזה היא שמדובר פעמים רבות בהשקעה יקרה, עם תוצאות שאינן ידועות מראש. "זה לא כמו לקנות מכונה שהשתמשו בה כבר במקומות אחרים ואתה יודע מה קצב התפוקה שלה ויכול להעריך בדיוק בכמה היא תגדיל את התפוקה. כאן אלו טכנולוגיות חדשות, ויש בזה רמה גבוהה של סיכון. בגלל זה, דווקא בזמן כזה, מסלול מענקים מהמדינה יכול לעזור מאד לתעשיינים לבחור לקחת את הסיכון הזה".

אלא שמדובר למעשה בסיוע היחיד שלו זוכים רבים מהתעשיינים בישראל בעקבות משבר הקורונה. אמנם המפעלים הגדולים יותר יזכו לסיוע במסגרת התכנית לעידוד התעסוקה, אך חלק ניכר מהמפעלים בישראל אינם זכאים לסיוע בתשלום שכר העובדים. על פי היימן, מסלול המענקים הוא צעד אחד חשוב, אבל חלקי בעזרה של המדינה לענף התעשייה.

בהתאחדות התעשיינים קוראים למדינה להרחיב את הסיוע גם ל"מענקי פריון" – מענקים שניתנים לתעשיינים במטרה לעודד השקעה בחידוש פס הייצור. כאן מדובר בסיוע בהשקעה לחידוש ציוד בלוי או רכישת מכונות חדשות, שדגמים דומים להם כבר נמצאים על פס הייצור. בנוסף קוראים בהתאחדות תעשיינים לבצע את תכניות עידוד ההכשרות המקצועיות, שאמורות לסבסד הכשרה מקצועית לעובדים שיקלטו במפעלים תעשייתים.

"יש הרבה אנשים שנמצאים היום בבית, ואני מקווה שבקרוב נראה גל של קליטת עובדים חדשים למפעלים", אומר היימן. "כדי לעשות את זה משתלם למעסיק ולעודד כמה שיותר תעסוקה, צריך גם סיוע בהכשרות המקצועיות. יש הרבה אנשים שנמצאים בבית ללא עבודה והכישורים שלהם לא בהכרח מתאימים למי שכן רוצה להגדיל את ההעסקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!