דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

מאבק קצבאות הנכות / פרסום ראשון: בג"צ ידון בעתירה להעלאת קצבאות הנכות

העותרים דורשים שהממשלה תקבע מתווה להעלאת הקצבאות ל-3,700 שקלים בחודש, כפי שנקבע בחוק | השופט אלכס שטיין לא קיבל את בקשת המדינה למחוק את העתירות, שנומקה בהתחייבות שרי הרווחה והאוצר להעלאת הקצבאות בתקציב הקרוב

הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין הודיע כי בג"צ ידון בעתירות להעלאת קצבאות הנכות. שטיין דחה את בקשת המדינה למחוק את העתירות, בנימוק שהקצבה אמורה להתעדכן ברגע שיעבור תקציב. מועד הדיון טרם נקבע.

שתי העתירות הוגשו בפברואר השנה. עתירה אחת הוגשה על ידי חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון, שיזם את החוק להעלאת קצבאות הנכות, באמצעות עורך הדין גלעד ברנע. והשנייה על ידי ארגון 'נכה לא חצי בנאדם', באמצעות עו"ד חני דקל-אלבז. העותרים דרשו להציג ולממש את המתווה להעלאת קצבאות הנכות, על פי החוק שעבר בפברואר 2018, לפיו עד סוף 2019 יוצג לממשלה מתווה להעלאת הקצבאות עד לסכום של 3,700 ש"ח בחודש.

המדינה בתגובה ביקשה למחוק את העתירה, לאחר הצהרות של שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הרווחה איציק שמולי, על כך שעדכון קצבאות הנכות ייכלל בתקציב המדינה הקרוב שיעבור. בעבר טענו גורמים שונים באוצר כי הקצבאות לא מתעדכנות מכיוון שאין לכך מקור תקציבי. עקב מערכות הבחירות הרציפות ישראל החלה את שנת 2020 ללא תקציב מדינה מאושר, וככל שהעברת תקציב המדינה תידחה הקצבאות לא יעודכנו, אלא אם בית המשפט יפסוק אחרת.

הרקע לעתירה הוא חוק שאישרה הכנסת בפברואר 2018, שקבע כי קצבאות הנכות יוגדלו בסכום כולל של כ-4.3 מיליארד שקל בארבע פעימות, לאחר 15 שנה בהן הקצבה לא עלתה. שתי הפעימות הראשונות בסך כולל של כ-2 מיליארד שקל אוחדו ויצאו לפועל במרץ 2018, והעלו את גובה הקצבה לכ-3,300 ש״ח.

עוד נקבע בחוק, שעד סוף שנת 2019 יציגו שרי האוצר והעבודה והרווחה לממשלה המלצות לגבי אופן החלוקה של כ-2.3 מיליארד הנוספים הנותרים, בשתי פעימות בשנים 2020 ו-2021 כאשר הקצבה תגיע עד לסוף שנת 2021 לגובה של 3,700 ש״ח לפחות. עד כה, שרי האוצר והרווחה לא הציגו עד כה לממשלה את המתווה להמשך העלאת הקצבה בכפי שנקבע בחוק, כאשר הוועדה הבינמשרדית שהתכנסה לצורך גיבוש המתווה טרם סיימה עבודתה.

אלכס פרידמן, מייסד ארגון 'נכה לא חצי בן אדם', בירך על ההחלטה: "שמחים מאוד שבג"ץ קיבל את עמדתנו, דחה את בקשת המדינה למחוק את העתירה ויקיים דיון בנושא הפרת חוק הנכים. אנו נעמוד על יישום ההסכמים והחוק במלואם". עו"ד גלעד ברנע, המייצג את ח"כ לשעבר אילן גילאון: "אנו משוכנעים שבית המשפט העליון ישים קץ לעוול המתמשך ויושיט יד תומכת ומסייעת לחלשים שבחברה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!