דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק להעלאת קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / העלאת קצבאות הנכות שוב תדחה. ארגוני הנכים: ״נחריף את המאבק״

במסגרת תקציב 2020 קצבת הנכות היתה אמורה לעלות ל-3,700 שקלים | אלא שבגלל דחית התקציב הנכים יישארו שוב עם קצבה נמוכה

הפגנת נכים בכיכר רבין (צילום: דבר)
הפגנת נכים בכיכר רבין (צילום: דבר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

גם הפעם הנכים נשארים אחרונים בתור. אם לא יהיו שינויים, התוכנית להצלת הממשלה עלולה לגרור איתה דחיה של חצי שנה בפעימה השלישית של העלאת קצבאות הנכות.

הדרמה הפוליטית בשיאה ובשעות הקרובות יצביעו חברי הכנסת על הצעתו של ח"כ צבי האוזר למנוע את פיזור הכנסת על ידי (דרך ארץ) הארכת התקציב ההמשכי. במקביל פועלים חברי ועדת הכספים להרחיב את מסגרת התקציב המתאפשרת בתקציב המשכי כך שההוצאה הממשלתית תוכל לגדול בכ-7.5 מיליארד שקלים. אבל הנכים חוששים כי במקרה שתקציב המדינה יאושר רק בתוך 2021, לאחר מערכת בחירות, העלאת הקצבה עלולה להדחות בחודשים רבים בניגוד לחוק.

על פי ההסכמות בים משרדי האוצר והרווחה, הפעימה השלישית של העלאת קיצבאות הנכות אמורה לעבור במסגרת תקציב 2020, רק שנכון לכרגע, תקציב 2020 לא נראה באופק. הארכת התקציב ההמשכי עלולה להשאיר את הנכים לחכות.

החוק להעלאת קצבאות הנכות קובע את פעימה אחת ב-2020 ופעימה נוספת ב-2021 עד להעלאת גובה הקצבה לסך של 3,700 שקלים. ארגוני הנכים אומרים ל׳דבר׳, שהם מתכננים להחריף את מאבקם. חבר הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו) יגיש הסתייגות בנושא בדיוני הוועדה שאמורים להתחדש היום (ראשון) בשעה 21:00.

ישראל כ"ץ ואיציק שמולי (צילום: תומר נויברג /פלאש90)
ישראל כ"ץ ואיציק שמולי (צילום: תומר נויברג /פלאש90)

המתווה להמשך העלאת הקצבה כפי שנקבע בחוק, הוכן על ידי הועדה הבין משרדית, אבל חוסר יכולת להגיע להסכמה בין כל הגורמים השאירה אותו בינתיים על הנייר.

הקצבאות היו כבר אמורות להתעדכן והמדינה כרגע פועלת בניגוד לחוק שהיא עצמה חוקקה. לפני כחודש סיכמו שר האוצר, ישראל כ"ץ ושר הרווחה, איציק שמולי, שהקצבאות יעלו כחלק מתקציב המדינה לשנת 2020, אבל אין הסכמה על תקציב בשל חילוקי דעות פוליטיים ולכן הקצבאות לא עולות.

שר האוצר, ישראל כ"ץ, ונציגי ארגוני הנכים בתום פגישה, יוני 2020 (צילום: דוברות מחאת הנכים)
שר האוצר, ישראל כ"ץ, ונציגי ארגוני הנכים בתום פגישה, יוני 2020 (צילום: דוברות מחאת הנכים)

לביא נאור מארגון 'הנכים הופכים לפנתרים' אמר ל'דבר' כי בפגישתו היום עם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הועלתה סוגיית העלאת קצבאות הנכות והוסבר לו כי הנכים שוב יצטרכו להמתין לאישור תקציב המדינה. "זה מקומם את ארגוני הנכים לצאת שוב ולהילחם על דבר שקבוע בחוק ולא מיושם על-ידי האוצר והממשלה".

"אני מזהיר את ממשלת ישראל והעומד בראשה", אמר נאור, "כי כבר בתקופה הקרובה ביותר, םם הנכים לא יקבלו את מה שהחוק דורש ומה שהובטח בפגישה שניהלנו מול שר האוצר, ישראל כץ, נחזור להפגין בכל דרך אפשרית ובכל מקום. ממשלת ישראל, תצפו להפתעות כואבות שיפגעו בכל מי שפוגע בנו והפעם לא יהיו שום פשרות – הפסקנו להיות שקופים. אתם מנותקים מציבור הנכים נדאג שתענשו בקלפי".

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' אמר ל'דבר' כי האבסורד של חוק הנכים, שלא מיושם מחודש ינואר, בא לידי ביטוי ביתר שאת בימים אלה. "לא ייתכן שציבור הנכים תלוי בהחלטה אם התקציב ידחה או יהיו בחירות ובשני המקרים מפסיד. לא ייתכן גם שבעלי כוח פוליטי יקבלו תקציבים בזמן שהמדינה מפרה את חוק הנכים ופוגעת בחלשים ביותר. פנינו למשרד האוצר וחברי ועדת הכספים, ואנו קוראים לשר האוצר, למצוא פתרון מידי".

משר הרווחה נמסר כי הוא לא מכיר סיכום לפיו הרחבת התקציב ההמשכי תכלול תקצוב להעלאת קצבאות הנכות.

במשרד האוצר סירבו להתייחס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!