דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם העבודה / מודעת דרושים שפרסמה ״אמזון״ חושפת שיטות פעולה לניטרול התארגנויות עובדים

החברה חיפשה אנליסט שיאתר ויחשוף פעילים המנסים לאגד את העובדים | מחקר שפורסם חושף את אופני המעקב של החברה אחר עובדיה: תוכנת ניווט ומצלמות תרמיות

נציגת ועד עובדי אמזון מוחה על 'תנאים לא אנושיים' במרכז אמזון בווילס (תמונה מאת מתיו הורווד / Getty Images)
נציגת ועד עובדי אמזון מוחה על 'תנאים לא אנושיים' במרכז אמזון בווילס (תמונה מאת מתיו הורווד / Getty Images)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מודעת דרושים של חברת אמזון חוללה סערה תקשורתית. במודעה מבקשת החברה לגייס אנליסט שיפעל לחשיפה של התאגדות עובדים, וקמפיינים אחרים נגד החברה שמקורם מתוך או מחוץ לאמזון. המודעה נמחקה בפתאומיות, אך הגדרת התפקיד כללה צורך לזהות "איום של התארגנות עובדים" וליקוט מידע שיכול לשמש לבקשת צווי מניעה נגד פעילים.

ההודעה שעלתה לאתר אמזון במודעות הדרושים כנראה נמצאת שם מאז ה-6 לינואר השנה, על פי פורבס ופרסומים אחרים, אבל לאחר ביקורת ציבורית בשבוע האחרון המודעה נמחקה.

מודעת הדרושים של חברת 'אמזון'
מודעת הדרושים של חברת 'אמזון'

במודעת הדרושים נכתב כי יש צורך במישהו שיעסוק ב"נושאים רגישים וסודיים ברמה גבוהה של יחסי עבודה, כולל איומים נגד החברה שינבעו מהתאגדות עובדים, מציאת המימון והפעילויות הקשורות לקמפיינים נגד אמזון". כמו כן נכתב כי מעקב אחרי יחידים יעשה כדי לשמש ראיה בבית משפט לצווי מניעה.

דוברת אמזון אמרה כי פרסום המשרות אינו מהווה תיאור מדויק של התפקיד, נעשה בטעות ו"מאז תוקן".

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, זכה לתואר האיש העשיר בעולם – עם הון עצמי המוערך ב-113 מיליארד דולר. מצבם של העובדים שונה. החברה משלמת שכר מינימום ותנאי העבודה במחסניה כבר זכו לביקורת רבה. במהלך השנים היו ניסיונות של העובדים להתאגד ואף התקיימו מחאות ושביתות. מוקדם יותר השנה פיטרה החברה את כריסטיאן סמולס, עובד שחור שהוביל מחאה בניו יורק בגלל אמצעי הבטיחות הלא מספקים של אמזון בימים הראשונים של מגיפת הקורונה.

שיטות פעולה מפוקפקות

מחקר שטוען כי אמזון מסתמכת על מעקב עובדים נרחב כדי להגביר את תפוקת העובדים ולהגביל את ההתאגדות ברחבי ארצות הברית, פורסם השבוע על ידי מכון השווקים הפתוחים (Open Markets Institute). על פי המחקר, אמזון משתמשת בכלים כמו תוכנת ניווט, סורקי פריטים, סרטים, מצלמות תרמיות, מצלמות אבטחה וצילומים מוקלטים כדי לסקור ולעקוב אחרי כוח העבודה שלה במחסנים ובחנויות.

לדוגמא, החברה עוקבת אחר מפות שבודקות חום גוף אנושי ומשתמשת בנתונים כדי להבין אילו מחנויותיה עשויות להיות בסיכון גבוה יותר להתאגד, כך נכתב בדו"ח. היא אף מניידת עובדים ממרכזי פעילות שונים שלה על מנת למנוע מהלכי התאגדות. צוין כי התנהלות כזו יכולה לצמצם את יכולתם של העובדים לקדם תנאי עבודה טובים יותר ולשפר את תנאי עבודתם.

המחקר טוען שיש מגמה של חברות שעוקבות אחרי העובדים ותנועותיהם כדי להגדיל את התפוקה. בנוסף במהלך וירוס הקורונה חברות הגדילו את המעקב אחר עובדים כדי לשמור כביכול על כוח אדם בריא, אבל בפועל זה שימש גם ככלי למעקב אחר הזמן שהם משקיעים בעבודה. הדוח מציין את הסכנה כי מעקב זה יכול לשמש ככלי לניטרול התאגדות עובדים ולעקוב אחרי התארגנות.

המלצות המחקר קובעות כי המועצה הלאומית ליחסי עבודה בארה"ב צריכה לאסור על סוגים מסוימים של מעקב ועל השימוש בהם לצרכיי הגבלת התאגדויות העובדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!