דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיסון לקורונה

חיסון לקורונה / חיסוני המורים והגננות: בתקשורת ובממשלה נאבקו, בשטח אלפים התחסנו

הודעות ווטסאפ לא רשמיות זימנו מורים למוקדי חיסון לקורונה בערים שונות בארץ | כרמית מטייביץ, גננת בת 44, הצליחה לקבל אותו רק בנסיון הרביעי | למרות שהממשלה לא התירה חיסון גורף למורים, הרשויות המקומיות הקדימו אותה

תור לחיסון קורונה במרפאת רקתי בטבריה, 8 בינואר 2020 (צילום: דפנה איזברוך)
תור לחיסון קורונה במרפאת רקתי בטבריה, 8 בינואר 2020 (צילום: דפנה איזברוך)
דוד טברסקי
דפנה איזברוך

כרמית מטייביץ, גננת בכרמיאל, קיבלה בתחילת השבוע את ההודעה הבאה: 'שלום לכולם. קופת חולים כללית מזמינה את עובדי ההוראה והחינוך המבוטחים שלה לבוא ולהתחסן במתחם במרכז ברוך (מרפאה בכרמיאל בה הוקם מרכז חיסוני קורונה – ד.ט.). ניתן להגיע כבר עכשיו. קחו בחשבון שעשויים להיות תורים ארוכים. מידע נוסף על תורים ועל קופות חולים אחרות אעביר בהמשך במידה ויהיה".

ההודעה, שהופצה בקבוצות שונות של אנשי חינוך בעיר, אינה הודעה רשמית של שירותי בריאות כללית, אלא בניסיון של גורמים בשטח, כגון מנהלי בתי ספר, מרפאות או רשויות מקומיות, לתעל מנות עודפות של חיסונים לטובת צוותי ההוראה. בעוד בתקשורת ובממשלה התווכחו על חיסון המורים והגננות, אלפים מהם כבר התחסנו. אך מכיוון שהמהלכים הללו נעשו במגבלות המבצע הקיימות, לפיהן עובדי ההוראה לא נמצאים בקבוצת התעדוף הראשונה, לא כולם הצליחו, והותירו את המורות בחוסר ודאות, ובתחושה שעליהן לדאוג לעצמן.

מטייביץ, בת 44, יצאה מביתה ביישוב במועצה האזורית משגב לכרמיאל, כדי לעבוד קצת יותר בבטחה. המשך פעילות הגנים לא היה ברור, מכיוון שהממשלה עדיין לא החליטה להדק את הסגר. גם במידה שהגנים ייסגרו, התחסנות עכשיו יכולה לאפשר חזרה בטוחה לגן לאחר הסגר. אך מכיוון שעובדי ההוראה לא הוגדרו כקבוצת תעדוף ראשונה לחיסון, קבלתו היתה בעיקר עניין של מזל. במקרה של מטייביץ, היא הצליחה לקבל את החיסון רק בפעם הרביעית שהגיעה למקום.

"בפעם הראשונה הגעתי ב-18.50, ביום שאמרו שאפשר לבוא עד 19.30", היא מספרת, "אמרו שנגמרו החיסונים, ולא מכניסים עוד אנשים לתור" היא מספרת. "באתי למחרת בצהריים, ואמרו שזה היה רק אתמול, והיום לא מחסנים בלי תור מראש".

בשלישי קיבלה מטייביץ הודעה נוספת, לפיה כל אנשי החינוך בכרמיאל מוזמנים לבוא למתחם החיסונים בין 8:00 ל-20:00 בכל יום. "לא יכולתי באותו היום, אז באתי למחרת בבוקר, ואמרו שזה בוטל ושכבר אין תעדוף לעובדי הוראה".

לקחי איכילוב: עדיף לחסן מתחת לרדאר

הסיבה לביטול היתה ככל הנראה אירוע שהתרחש יום קודם – מבצע חיסונים המוני לעובדי החינוך של עיריית תל אביב, עקב עודפים שהצטברו במתחם החיסונים של בית חולים איכילוב. הפרסומים בתקשורת על המבצע, בו חוסנו מעל 3,000 מורים וגננות, עוררו ביקורת חריפה מצד משרד הבריאות על החריגה מכללי תעדוף החיסונים, והנחיה לעצור חלוקת מנות חיסון חדשות לאיכילוב. בבית החולים אמרו כי נותרו עם מלאי גדול אותו שהופנה גם לקבוצות נוספות ברמת תעדוף שנייה, כגון שוטרים ודיירי הוסטלים.

ייתכן שהבעיה של תל אביב הייתה ההמוניות והפרסום הפומבי. גם רשויות אחרות פעלו לחיסון צוותי ההוראה בניגוד להנחיות התעדוף, כגון מבשרת ציון ששיתפו פעולה בנושא עם המרכז הרפואי הדסה. במבשרת היוזמה נבלמה. רשויות אחרות פעלו 'בשקט': ברמת גן הודיעו היום (שישי) על חיסון 1,500 צוותי הוראה במהלך שלושת הימים האחרונים, והודו למרכז הרפואי שיבא ולקופות החולים על הסיוע. "יישר כח אדיר לאגף החינוך בראשות אורית איתיאל, שארגן ערב אחרי ערב מתחת לרדאר ובהתראה קצרה מבצע של הזמנת מאות עובדים להתחסן", כתב ראש העיר כרמל שאמה הכהן.

תור לחיסון קורונה במרכז הרפואי לין בחיפה, 8 בינואר 2020 (צילום: דבר)
תור לחיסון קורונה במרכז הרפואי לין בחיפה, 8 בינואר 2020 (צילום: דבר)

ויכוחים פוליטיים, הודעות סותרות

בעוד מטייביץ מנסה לקבל חיסון, תקשורת ובממשלה התנהל דיון כללי על חיסוני המורים. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הודיעה על שביתה בשלישי הבאה אם צוותי ההוראה לא יחוסנו, שר החינוך גלנט הודיע על תחילת מבצע חיסונים אך משרד הבריאות הכחיש זאת, וגם אתמול (חמישי) הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבטחון בני גנץ כי 'סיכמו שהמורים יחוסנו', על אף קביעת תעדוף החיסונים נתונה לוועדה מקצועית של משרד הבריאות. הוועדה קיימה אתמול דיון בתעדוף מחודש, ומשרד הבריאות הודיע הבוקר על הכנסת עובדי החינוך המיוחד בלבד לתעדוף וכי הם יוכלו להתחסן מהשבוע הבא.

"עשרים דקות אחרי שהגעתי הודיעו שזה מגיל 45 ומעלה. אני בת 44"

בחמישי קיבלה מטייביץ הודעה שכל מי שמעל גיל 35 יכול לבוא להתחסן עד 20.00 בעיר, היא נכנסה לרכב וניסתה את מזלה ברביעית. "הגעתי ברגע שיכולתי. 20 דקות אחר כך, כשכבר הייתי בתור, הודיעו שזה מגיל 45, ואני בת 44 וחצי. מזל שכבר היה לי מספר", היא אומרת. הפעם זה הסתיים בחיסון.

מתחם החיסונים, מספרת מטייביץ, היה מסודר ונעים. "יש לי הערכה גדולה למבצע הזה, אבל קשה עם השרירותיות והשינויים המהירים בהנחיות", אמרה. "אם אומרים שקודם מחסנים את המבוגרים וקבוצות הסיכון, אז ברור שאמתין לתור שלי. אבל אם כבר מזמינים אותנו, אז שייתנו לנו להתחסן."

השטח הקדים את הממשלה

במקרה של חיסוני המורים, השטח הקדים את הממשלה. גם בחיפה הוזמנו הבוקר אנשי חינוך המבוטחים בכללית למרכז הרפואי לין כדי לקבל חיסון. בטבריה הוזמנו עובדי החינוך המיוחד מבוטחי כללית למרפאת רקתי בעיר. התוצאה לא תמיד אידאלית, אך מבטאת את הניסיון והשאיפה לסייע למי שעומדים בחזית החינוך בעת מגפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!