דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כסף וירטואלי

כסף וירטואלי / איראן חווה גל הפסקות חשמל, הממשלה מאשימה את כורי הביטקוין

המדינה העניקה 24 רשיונות כרייה, אך טוענת שאיתרה מעל לאלף מרכזי כרייה לא חוקיים, הצורכים כמות אנרגיה עצומה

ציוד מחשבים לכריית ביטקוין שהוחרם על ידי משטרת אירן (צילום: News.police.ir via AP).
ציוד מחשבים לכריית ביטקוין שהוחרם על ידי משטרת אירן (צילום: News.police.ir via AP).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איראן השביתה, בשבוע שעבר, חווה גדולה לכריית מטבעות קריפטו, בטענה שפעילותה קשורה להפסקות חשמל המתרחשות במדינה. הפסקות חשמל באיראן אינן דבר תדיר, אך צריכת החשמל של כריית הביטקוין  עולה בהתמדה. על פי ה-BBC, יש קשר בין מחסור בגז לבין הפסקות החשמל הנוכחיות, לאור עלייה משמעותית בזיהום האוויר, אינדיקציה לשימוש בשריפת מזוט וסולר במקום גז.

במדינה החליטו בעבר להלאים את פעילות כריית הביטקוין. בהתאם להחלטה, כריית מטבעות קריפטו מחייבת אישור ממשלתי, תוך פיקוח על היקף הציוד והגבלת סחר. ההחלטה, שחייבה תיווך של אוצר המדינה במסחר בביטקוין, התקבלה כדי להבטיח אפשרות לייבא חומרי גלם למדינה תוך עקיפת הסנקציות האמריקאיות. לא ברור אם אכן יש מדינות שסוחרות עם איראן תוך תשלום בביטקוין, או שיש מתווכים פיננסיים שמסייעים לה בכך.

לפי סוכנות הידיעות הרשמית שלה, באיראן פעילים כיום חברות בעלות רישיון כריית מטבעות קריפטו ברשיון, לצד פעילות בלתי חוקית. אסדרת הפעילות קבעה גם תשלום מס ספציפי לכורים הללו, תוך הבטחת חשמל מסובסד. חלק מהכורים ראו בכך נגיסה מוגזמת בהכנסותיהם, ולכן נסוגו מפעילות חוקית ורשומה בתחום זה.

על פי הוושינגטון פוסט, תחנות הכח באיראן חוות כעת קשיים אחרים, הקשורים לצריכת גז מוגברת במגזר הביתי, מה שמחייב אותן לשרוף דלקים נוזליים, מזהמים יותר, יקרים יותר ויעילים פחות משריפת גז.

בדרך כלל, המגבלות על יצוא אנרגיה מאיראן, והשפע היחסי של אספקת גז, מאפשרות ייצור חשמל במחירים זולים מאוד, מה שמעניק תמריץ לפעילות כריית מטבעות קריפטו, שרווחיותה תלויה בעלויות החשמל.

שיטת יצירת מטבעות כקריפטו מבוססת על פי רוב על אלגוריתם שמצריך את המחשבים השותפים ברשת לפתור בעיות מתמטיות קשות יותר, ככל שכח החישוב של הרשת עולה. מאפיין זה נועד להקשות על מי שמעוניין לשבש את אמינות הסליקה של הרשת או לבצע רמאות, אך התוצאה שלו היא גם צריכת חשמל גואה.

עד כה, איראן העניקה 24 רשיונות כרייה, לצריכת חשמל מצרפית של 310 מגהואט. הרשויות זיהו כ-1,620 מרכזי כרייה בלתי מורשים , שצריכתם המשותפת היא כ-250 מגהואט. מתוכם, הממשל כבר איתר כ-500, והוא מציע  פרס של כ-430 דולר עבור מידע על מרכזי כרייה בלתי חוקיים.

צריכת החשמל בשעות השיא באיראן עומדת על כ-40 אלף מגהואט. על רקע נתון זה, צריכת האנרגיה של כריית מטבעות הקריפטו לא נראית דמטית, אך היא יכולה לעלות ככל שערך הביטקוין ימשיך לצמוח ויעודד כרייה נוספת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!