דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מאבק העצמאים / עצמאים נדרשים להחזיר מענקים לרשות המיסים: ״יושבים בממשלה, לוחצים על כפתור ומחריבים אנשים״

איל יחזקאל בעל חנויות ברכבת וקניון הרצליה: ״שלחו לי מכתב בלי נימוק, להחזיר את המענק תוך 90 יום עם הפרשי הצמדה וריבית״ | ירון עמרם בעל חברת הפקות: ״יש לי ארבעה ילדים, איך נתקיים?״ | יו״ר פורום העצמאים בהסתדרות: ״לא עת לבקש כסף חזרה ממי שאיבדו את הכול״

ירון עמרם, איל יחזקאל ורמי בז'ה. ״הורסים אנשים בלחיצת כפתור״ (צילום: אלבום פרטי / אילן סולימן)
ירון עמרם, איל יחזקאל ורמי בז'ה. ״הורסים אנשים בלחיצת כפתור״ (צילום: אלבום פרטי / אילן סולימן)
הדס יום טוב

בעלי עסקים קיבלו לאחרונה הודעות מרשות המיסים בדרישה להחזיר חלק מהמענקים שקיבלו לחשבון הבנק. ברשות המיסים טוענים שמדובר במקדמות ששולמו מעבר למה שהיה נדרש או בבעלי עסקים שלא עמדו בתנאי הזכאות.

יו״ר פורום העצמאיים בהסתדרות, רמי בז׳ה, דורש משר האוצר לתקן את המצב בהקדם: ״אין לנו כסף להחזיר, לא תוך כדי דימום״.

לוחצים על כפתורים ומחריבים אנשים

אחד מבעלי העסקים שקיבל דרישה להחזיר את המענק שקיבל הוא איל יחזקאל (46), אב לארבעה מהרצליה. ליחזקאל שתי חנויות נוחות וממתקים: ״אקספרס״ שממוקמות בתחנת הרכבת הברצליה ו״עולם הממתקים״ בקניון. ״קיבלתי 60% מקדמה מהמענק על ספטמבר-אוקטובר״, אומר יחזקאל, ״סך הכול 43 אלף שקלים. זה אחרי שהפסדתי השנה מעל ל-40% מהמחזור שלי.

איל יחזקאל: "הם לא פירטו שום דבר, זרקו פצצה וזהו. פקידים יושבים בממשלה שלא מבינים מה זה מחזור, לא מבינים מה זה גלגל, מה זה צ'קים בחוץ, מה זה חובות מסופקים" (צילום: אלבום פרטי)
איל יחזקאל: "הם לא פירטו שום דבר, זרקו פצצה וזהו. פקידים יושבים בממשלה שלא מבינים מה זה מחזור, לא מבינים מה זה גלגל, מה זה צ'קים בחוץ, מה זה חובות מסופקים" (צילום: אלבום פרטי)

״הוציאו לי את הנשמה ולקח חודשיים עד שקיבלתי את המענק. שבוע אחרי שלחו לי פשוט מכתב, בלי נימוק ובלי כלום, שאני צריך להחזיר את זה תוך 90 יום עם הפרשי הצמדה וריבית״.

למרות שהחנויות של יחזקאל נמצאות בתחנת הרכבת שלא פעלה במהלך הסגר הראשון, ובקניון שאנשים כמעט ולא ביקרו בו השנה; ברשות המיסים מצאו שהוא לא זכאי למענק שקיבל.

"הם לא פירטו שום דבר, זרקו פצצה וזהו. פקידים יושבים בממשלה שלא מבינים מה זה מחזור, לא מבינים מה זה גלגל, מה זה צ'קים בחוץ, מה זה חובות מספקים. הם פשוט לוחצים על כפתור ומחריבים אנשים".

יחזקאל מספר שגם לא קיבל הקלה בתשלומי הארנונה: "מעיריית תל אביב לא קיבלתי הנחה בארנונה של מרץ עד מאי, אפילו שהרכבת הייתה סגורה ולא היה לי אפשרות להיכנס לעסק. עכשיו המדינה רוצה גם את המענק חזרה. זו פשוט הזיה, אני מרגיש שנדפקתי מכל הכיוונים, ובכלל לא מבין למה ומי בדיוק החליט שאני לא זכאי לשני הדברים האלה".

אם יחזיקו את העסקים בחיים הם ייצרו יותר כסף בהמשך

ירון עמרם (45), אב לארבעה מפתח תקווה, בעליה של חברת "פינוק הפקות" קיבל על חודשים מאי-יוני מקדמה בסך 60% מהמענק. גם הוא קיבל מרשות המיסים דרישה להשיב את המקדמה. "אמרו לי, תשמע, אין לך הוצאות קבועות", הוא אומר, "לאחרונה הגשתי בקשה למענק על נובמבר-דצמבר. בינתיים לא הגיבו, רק אמרו שקיבלו את בקשתי".

ירון עמרם: "ריסקו את כל מעגל הלקוחות שלי, כל הספקים שלי- מסעדות, בתי מלון וכ'ו הפסיקו את ההתקשרות.  אני אצטרך לשפוך כמות מטורפת של כסף" (צילום: אלבום פרטי)
ירון עמרם: "ריסקו את כל מעגל הלקוחות שלי, כל הספקים שלי- מסעדות, בתי מלון וכ'ו הפסיקו את ההתקשרות.  אני אצטרך לשפוך כמות מטורפת של כסף" (צילום: אלבום פרטי)

"החזרתי את המשרדים לבעלים וצמצמתי בהוצאות כי הייתי אחראי, אף אחד לא עושה עכשיו נופש עסקי, או אירועים לחברות, אז גם השיווק שלנו נעצר. העסק שלי מושבת לחלוטין ואומרים לי להחזיר את המענק. 

"הרגו לנו את הענף ואין לי אפשרות לעבוד, אז מענישים אותי. היו לי עסקאות סגורות למרץ-אפריל. הן בוטלו, ולא קיבלתי על זה שום דבר. אף אחד לא מפצה אותי על הנזקים האלה, על האבדן העתידי". את המענק תכנן עמרם לשמור בצד כדי להשקיע בעסק כשייפתח. "אני יודע שביום הפתיחה אני אשים את הכסף הזה בעסק, כי הוצאות יחזרו לעלות אבל ההכנסות יגיעו רק כמה חודשים אחר כך״.

"לפני הקורונה היינו זוג שמרוויח יפה", אומר עמרם, "אשתי הייתה סמנכ"לית משאבי אנוש ופוטרה בגלל הקורונה, אנחנו חיים כרגע מדמי אבטלה שלה, אוכלים חסכונות ומעט מענקים, מגיעים בסך הכול לכ-7,500 שקלים בחודש. יש לנו ארבעה ילדים קטנים, איך אפשר להתקיים מזה?"

מבקשים החזרים בגלל פירוש שגוי של החוק

עמרם טוען שהבעיה טמונה בנוסח החוק שכתוב בצורה לא נכונה וצריך להשתנות. "המענק לא היה צריך להניתן על הוצאות קבועות אלא על הנזק שנגרם לעסק, כדי שנוכל להחזיק את העסק באוויר. הענף שלי וענפים נוספים יושבים בבית, ואף אחד לא דואג לעתיד. כדי שאני אצליח להרים את הראש כשהכל ייגמר צריך יהיה לשים כסף. אם ישקיעו בנו המדינה תצטרך אולי לספוג גרעון, אבל נוכל לצמוח ולהשלים את הפערים. אם יחזיקו את העסקים בחיים הם ייצרו יותר כסף בהמשך".

בעקבות מקרים כמו של יחזקאל, עמרם ונוספים, שלח אתמול (שלישי) יו"ר פורום העצמאיים בהסתדרות, רמי בז'ה, מכתב לשר האוצר בו הוא מפרט כיצד בעלי עסקים שקיבלו מענקים צריכים להחזיר אותם כעת בגלל "שינוי תחשיב המענק".

רמי בז'ה, יו״ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו״ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום: אילן סולימן)

"איך ייתכן שבמדינה שהשביתה הלכה למעשה את המגזר העסקי כולו קרוב לשנה, שהביאה כה רבים לפשיטת רגל, ששכחה מאות אלפי משפחות של עצמאים רעבים ללחם שאינם יודעים מה יוליד יום, מגיעה הממשלה ומבקשת מהם להחזיר את החמצן היחידי שקיבלו בחודשים האחרונים, כאילו מדובר במותרות", כתב בז'ה לכ"ץ.

תגובה למכתב טרם הגיעה. לאחר רצף התייעצויות עם יועצי מס, רואי חשבון, נציגי משרד האוצר ורשות המיסים, בז'ה טוען ששורש הבעיה הוא בנוסח החוק. "מסתבר שהחוק לא השתנה, כפי שהתכוון המשורר מלכתחילה. מבקשים החזרים כי מפרשים את החוק כלשון הכותרת שלו – הוצאות קבועות, ולא על פי הנוסחה שהוצגה ולפיה הועברו הכספים, שהיא לפי מחזור ההכנסות בהשוואה לשנה קודמת, למרות שבקריאת החוק ובהסבר על החוק המילה 'הוצאות' אינה מופיעה".

"זו בכל מקרה לא עת לבקש כסף בחזרה", אומר בז'ה, "כעת יש להרפות מהדרישות ולסייע לעצמאים ולבעלי העסקים להבריא ולשקם את העסקים. להתחשבן על כך אפשר בשנת המס הבאה. אין לנו כסף להחזיר כרגע, גם אם הועברו הכנסות ביתר. נתחשבן בעתיד עם רשות המיסים, לא נוכל תוך כדי דימום לתרום דם לקופת המדינה".

מרשות המיסים הגיבו לטענות: "בסה"כ הוגשו עד היום כ-329 אלף בקשות למענק השתתפות בהוצאות קבועות ושולם סכום של 8.2 מיליארד ₪. ככלל, כ-80% מהבקשות למענק מטופלות תוך 10 ימים. ביחס לבקשות שמועברות לבדיקה פרטנית, נקבע בחקיקה כי משך הטיפול יכול להגיע ל-100 ימים כאשר לאחר 4-3 שבועות (תלוי בגודל העסק) מועברות מקדמות של עד 60%.

"על אף הנטען, לא חל כל שינוי בהתנהלות. כפי שנעשה מאז החלה רשות המסים לשלם מענקי השתתפות בהוצאות קבועות, הרשות ממשיכה לשלוח מכתבי החלטה בתיקים בהם הסתיים הטיפול, ובהם גם מקרים בהם נדרש החזר של מקדמות ששולמו ביתר או החזר עבור מקדמות ששולמו בגין בקשות שנדחו בשל אי עמידה בתנאי הזכאות שנקבעו בחוק. על כל החלטה שכזו קיימת לעסק זכות להגיש השגה וערעור.

"יובהר כי מאחר והמענק נועד לפצות בעבור הוצאות קבועות של עסקים, עסק שלא מוכיח עמידה בהוצאות אלו לא זכאי למענק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!