דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

רופאים לא זמינים, חשדנות כלפי הלומי קרב: נכי צה"ל נאבקים כבר שנים על מימוש זכויותיהם

האירוע החמור בו הצית עצמו נכה צה"ל מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון התרחש לאחר מאבק שמנהל הארגון לשינוי היחס לנכי צה"ל והלומי קרב בפרט | גם מבקר המדינה, הכנסת וועדות בדיקה הצביעו על הליקויים

ארגון נכי צה"ל בצעדה בירושלים (צילום ארכיון: פלאש 90).
ארגון נכי צה"ל בצעדה בירושלים (צילום ארכיון: פלאש 90).
אסף צבי

הפרטים על האירוע החמור בו איציק סעידיאן, נכה צה"ל, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, אינם ידועים עדיין במלואם. עם זאת, בשנים האחרונות גוברים קולות המצוקה והביקורת של רבים מנכי צה"ל בעקבות היחס והטיפול לו הם זוכים מאגף השיקום, ביקורת אליה הצטרפו גם גופים רשמיים כמו מבקר המדינה, ועדת בדיקה שמינה מנכ"ל משרד הביטחון וועדה מיוחדת בכנסת שעסקה בנושא הלומי קרב. בחודשים האחרונים מנהל ארגון נכי צה"ל מאבק שמטרתו שינוי יחס המדינה לנכי צה"ל, במסגרתו הם נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו\ שהבטיח לטפל בנושא.

בישראל כ-57 אלף נכי צה"ל מוכרים. לפי החוק, אגף השיקום במשרד הביטחון מופקד על הטיפול בהם. האגף קובע את רמת הנכות וזכאותם לשירותים רפואיים שונים, ואחראי על אספקתם. בדיקות וטיפולים רפואיים על ידי בתי חולים, רופאים או מכונים שאיתם התקשר משהב"ט. נכי צה"ל זכאים גם לאספקה של תרופות וציוד רפואי שאינה תלויה בסל הבריאות, ולשירותים רפואיים נוספים כגון: טיפולי פיזיותרפיה, שהייה בחמי מרפא ומלווים המסייעים לנכים.

מחסור ברופאים מוביל לזמינות נמוכה

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-2019 חשף שורת כשלים בטיפול אגף השיקום בנכים. בין היתר עלה שתקני הרופאים המחוזיים, שאמורים לטפל בנכים, אינם מספיקים, והתקנים הקיימים אינם מאוישים במלואם. המשמעות היא שנכון לפרסום הדו"ח, רופא מחוזי מטפל בכ-3,700 נכים בממוצע, לעומת רופא משפחה בקופת חולים שמטפל ב-1,500 מטופלים בממוצע.

המבקר ציין כי כתוצאה מכך "הרופאים עוסקים בעיקר בהנפקת מרשמים והפניות, ונותר בידיהם מעט מאוד זמן לעסוק בתחומים חשובים נוספים, כגון ייזום פגישות עם נכי צה"ל, ביקורי בית וביקורי נכי צה"ל מאושפזים; ורופאים נאלצים לעיתים לנפק מרשמי תרופות לנכי צה"ל שאינם מכירים". מסקר שערך משרד המבקר בקרב נכי צה"ל עולה כי י זמינות הרופאים המחוזיים נמוכה וחלק מנכי צה"ל אינם מרוצים מאופן טיפולם של רופאים אלה ושל האגף בבעיותיהם הרפואיות.

היעדר פיקוח על שירותים רפואיים פוגע בזכויות

בעייה נוספת שעלתה בדו"ח הן היעדר פיקוח של משרד הביטחון על שירותים רפואיים חיצוניים שמקבלים נכי צה"ל, שעל פי הסקר שערך המשרד פעמים רבות מתאפיינים בזמינות נמוכה עבורם, במשכי המתנה ארוכים וברמת שירות נמוכה.

סוגיה נוספת היא המלווים לנכי צה"ל. לפי הדו"ח, על אף שמדובר בכמחצית מתקציב אגף השיקום, המשרד אינו מפקח אחר שירותי המלווים שמקבלים הנכים. בנוסף הצביע המבקר על כלל שרירותי לפיו נכי צה"ל שהם נפגעי נפש לא יהיו זכאים למלווה אם נכותם היא נתחת ל-50% נכות, שמגביל את שיקול הדעת של הרופאים המחוזיים ונקבע באופן לא שקוף.

בנוסף העיר המבקר לאגף השיקום שלא פעל לשיתוף מידע בין קופות החולים והאגף, כדי לקבל את התמונה הרפואית המלאה של נכי צה"ל בהם הוא מטפל, ולא יידע את נכי צה"ל על זכותם לבחור האם יקבלו שירותי מלווה או שירותים אחרים מהמוסד לביטוח לאומי ולא מאגף השיקום.

חשדנות בוועדות הרפואיות

קושי נוסף עליו מצביעים נכי צה"ל הוא יחס חשדני ומזלזל בוועדות הרפואיות הקובעות את אחוזי הנכות שלהם, וכתוצאה מכך את הזכויות אותן יקבלו. "זה מתחיל בשער הכניסה, בוועדות הרפואיות", אמר יו"ר הארגון, עידן קלימן, בוועדת החוץ והביטחון בכנסת בדצמבר האחרון, "נכה צה"ל חדש, שרק יצא משיקום ארוך, נחשב לגנב ורמאי עד שלא יוכח אחרת."

הלומי הקרב ממתינים להכרה

בדו"ח ועדה שמינה מנכ"ל משרד הביטחון לבחינת היחס לנכי צה"ל, שבראשה עומד האלוף במילואים איל בן ראובן, מובאת ביקורת חריפה על יחס הוועדות הרפואיות להלומי קרב. לפי הדו"ח שהוגש לפני חודשיים, הוועדות דורשות חומר רב שמאריך את ההכרה בהם כנכים ומונע מהם טיפול. "דרישות שונות לגבי עברו של החייל בטרם התגייס מביאות להתארכות משמעותית בתהליך ההכרה ויוצרת תסכול בקרב הפונים שצריכים להוכיח שהם אכן נפגעו, זאת בעוד כאשר התגייסו לשירות הוכרו ככשירים לגיוס".

נאבקים מול הבירוקרטיה

קלימן המשיך ותיאר את הקשיים איתם מתמודדים הנכים במפגש עם האגף: "אחרי שהפצוע עבר את המכשול הראשון שהוצב בפניו, הוא צריך להמתין חודשים לרופא, כי פשוט אין מספיק רופאים בנמצא. פעולה שהייתה פעם פשוטה – כמו הזמנת תרופות, טיפולי פיזיותרפיה, ציוד רפואי  – הפכה לסיוט. נכה שזקוק לראות רופא – שימתין חצי שנה. החלפת רכב רפואי הפכה למבצע לוגיסטי מטורף. אתה הלום קרב ונזקק לפסיכולוג? רק למשך שלוש שנים. אחרי זה תסתדר".

הדו"ח של הוועדה בראשות בן ראובן כולל מסקנות חריפות והצעה לרפורמה בתחום הוגש למשרד לפני כחודשיים, וממתין לטיפולו של מנכ"ל משרד הביטחון הבא.

בפברואר האחרון ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלוחם בתל אביב ונפגש עם ראשי ארגון נכי צה"ל. בביקור אמר נתניהו כי "אני רואה כאן את הלוחמים, רואה את האנשים לאורך הדורות, שהקריבו מגופם, ואני חייב להגיד לכם – גם מנפשם, לטובת המדינה שלנו, ואנחנו חבים להם חוב ענק. יש כאן בעיות מבניות קשות שאנחנו חייבים לפתור ואני מחויב לפתור אותן. אני חייב להגיד שהביקור הזה טלטל אותי וגם מיקד אותי.
אני בהחלט שוקל להעביר את הטיפול בנכים למשרד ראש הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!