דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בית הדין לעבודה לצד עובדי מקורות: החלטות רשות המים נגד החברה פוגעות בעובדים

עובדי מקורות הכריזו סכסוך עבודה בעקבות צעדים חד-צדדיים של הרשות | ראש חטיבת ציבור בהסתדרות המעו"ף: "מה שקורה פה זה קיצוץ לכיוון של מחיקת חברת מקורות. אם אני מדבר עם נציגי הרשות, והם ממשיכים לכרסם בעובדים ולהפר את ההסכמים הקיבוציים, מה הערך של לשבת איתם?"

עובדי מקורות. ארכיון (צילום: משה שי/פלאש90)
עובדי מקורות. ארכיון (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החלטות רשות המים נגד מקורות נושאות השלכות גם על העובדים, ויש בידי העובדים עילה לצעדים ארגוניים, כך קבע אתמול (רביעי) בית הדין לעבודה. נגד המהלך של רשות המים עומדות שלוש עתירות שונות לבג"ץ, שהדיון בהן יתקיים רק בנובמבר. בינתיים, העובדים דורשים הידברות עם ההנהלה ונציגי המדינה, אך מסרבים לקיים אותה כל עוד רשות המים מקדמת מסירת פעילות של מקורות לידי אגודות מים פרטיות ללא מכרז.

השופטת דפנה חסון זכריה מבית הדין לעבודה בתל אביב החליטה שעל המדינה להתייחס לדרישות עובדי מקורות להידברות בגין השלכות שליליות על תעסוקתם העתידית, העומדת לכאורה בניגוד להסכם הקיבוצי שנחתם מול המדינה.

הסיבה לפגיעה הצפויה בעובדים לא נובעת ממדיניות ההנהלה באופן ישיר, אלא דווקא מהחלטות רשות המים. רשות המים החליטה בשנה שעברה שהאזורים המנותקים ממערכת ההולכה הארצית של מקורות לא יחוברו באמצעות החברה, אלא יחוברו למי הכנרת באמצעות אגודות מים פרטיות באזורים המנותקים עצמם. במקורות רואים בכך הפרטה של מי הכנרת.

בנוסף לעתירת מקורות לבג"ץ, גם החברה להגנת הטבע והמועצה האזורית בקעת הירדן עתרו נגד החלטות רשות המים.

במקביל, עובדי מקורות הכריזו על סכסוך עבודה ופתחו בעיצומים, שבמסגרתם הם לא משתפים פעולה עם נציגי רשות המים בשום עניין. כתוצאה מכך, נציגי רשות המים נאלצו לשוב על עקבותיהם מביקור במתקנים באזור הצפון.

הנהלת מקורות נמצאת במצב מורכב. מצד אחד, היא מגישה עתירה נגד עיצומי העובדים, בטענה שהם מוקדמים מדי ושום שינוי תעסוקתי לא התרחש. מצד שני, היא מכירה בכך שבעתיד צפויות השלכות כאלו, והיא בעצמה עתרה לבג"ץ נגד צעדי רשות המים, כדי למנוע את הצרת צעדי החברה וגם את הפגיעה בעובדים.

העובדים דרשו הידברות, אבל רק בתנאי שיוקפאו החלטות רשות המים

דרישת העובדים, המיוצגים על ידי עורך הדין אלעד מורג, מגובה בהסכם קיבוצי שנחתם ב-2019, שבו הסכימו להקטנה של מספר התקנים במקורות תמורת ביטחון תעסוקתי. הסכם זה עלול להתרוקן מתוכן ולסכן פרנסה של עשרות עובדים, אילו אגודות מים פרטיות אכן יזכו בגישה ישירה למי הכנרת במקום פיתוח מערכת ההולכה הארצית של מקורות.

רשות המים, מצדה, הציעה לקיים שימוע לגבי השלכות אפשריות על תעסוקת העובדים, ללא כל בלימה של ההיערכות לכניסת אגודות המים הפרטיות לתמונה. יועמ"ש הרשות אבי סלונים הכחיש את הפגיעה בעובדים, וטען שמדובר במאבק לשמירת הכח המונופוליסטי של מקורות. לדבריו, "אין שום חשש לפגיעה בעובדים כתוצאה מהחלטות רשות המים. יש כאן מאבק של מונופול בלבד".

השופטת חסון זכריה סברה אחרת וקבעה שסביר שהחלטות רשות המים אכן גורמות להשלכות על העתיד התעסוקתי של העובדים. המדינה נדרשת להגיב לעתירה, כולל התייחסות להשלכות שליליות אפשריות על תעסוקת עובדי מקורות.

העובדים מצאו עידוד רב בהחלטת השופטת, משום שהם מקווים שתגובת המדינה לבית המשפט לא תתבסס רק על עמדת רשות המים, אלא תחייב את המדינה לשקול את עמדתם של עוד גורמים הקשורים לעניין, כמו הממונה על השכר באוצר לעניין הסכמים קיבוציים, משרד האנרגיה, שרשות המים נמצאת באחריותו, ורשות החברות, שמקורות שייכת לה.

במהלך הדיון הציג עידן אור, ראש חטיבת ציבור בהסתדרות המעו"ף, את תנאי העובדים לקידום הידברות: "לא הקמת קווים, לא העברת מתקנים, לא לקיחת לקוחות. זה לא יכול להיות".

אור גם רמז בדבריו על מה שלדעתו מהווה פעולה בלתי סבירה מצד יו"ר רשות המים גיורא שחם: "חמור מכך, מכל מה שאני ביררתי עם שאר הרגולטורים, זו מדיניות של אדם אחד ללא היוועצות עם גורם אחר באופן מוזר, מבצע את זה באזור המגורים האישי שלו באופן מאוד מוזר, ומשם מקים קווים מקבילים שאגודה פרטית מפעילה אותם מהמסים והכסף שלי".

טענותיו דומות במידת מה לטיעוני חברת מקורות בעתירתה לבג"ץ נגד רשות המים. מקורות מתנגדת להחלטות רשות המים שמהן נגזר שיש לקחת נתח מפעילות המונופול הממשלתי של מקורות ולהעניק אותו לשליטה של מונופולים אזוריים פרטיים של אגודות מים, כל זאת ללא מכרז או הליך תחרותי, ולטענת החברה גם בניגוד להחלטת הממשלה. לפי עתירת מקורות, העובדה ששחם יעץ בעבר לאגודות המים בעמק הירדן מציבה אותו בניגוד עניינים. לטענת רשות המים, משרד המשפטים בדק ושלל ניגוד עניינים כזה.

הדיון בבג"ץ נדחה לנובמבר

בג"ץ היה אמור לדון אתמול בעתירות של מקורות, החברה להגנת הטבע ומועצה אזורית בקעת הירדן נגד רשות המים, אבל בשל עיצומי הפרקליטים השבוע החליט לדחות את הדיון לנובמבר.

בינתיים, רשות המים פועלת באופן חד-צדדי להמשך ההיערכות של הטלת האחריות על אגודות מים פרטיות, ואילו עובדי מקורות ממשיכים בעיצומים המקשים בעיקר על רשות המים.

אילן הללי, יו"ר ועד עובדי מקורות, אמר בתגובה: "התנהלות רשות המים והעומד בראשה חמורה ופוגעת בעבודה המאורגנת. עובדי חברת מקורות שילמו מחיר כבד במסגרת הרפורמה אבל עשו זאת מתוך הבנה ודאגה לעתידה של חברת מקורות. כעת רשות המים באמצעות הנהלת מקורות מתנהלת באופן חד-צדדי תוך הפרה בוטה של ההסכם הקיבוצי וללא כל הידברות עם העובדים, למרות פניות חוזרות ונשנות של העובדים. אנחנו נמשיך להילחם למען שמירה על זכויות עובדי מקורות ועתידם התעסוקתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!