דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

10% מהנשים דיווחו על הפרעות במחזור החודשי: משרד הבריאות חושף סקר תופעות לוואי מחיסון הבוסטר

המשרד ערך סקר טלפוני לכ-2,000 מתחסנים, במטרה לאתר תופעות לוואי לא מדווחות | המסקנות: 67% דיווחו על תופעה אחת לפחות, ורוב התופעות חלפו בתום 3-1 ימים | נשים וצעירים דיווחו יותר על תופעות לוואי

חיסון קורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
חיסון קורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות פרסם אתמול (רביעי) תוצאות של סקר טלפוני בקרב מתחסני מנה שלישית בחיסון הקורונה של פייזר, לבחינת תופעות לוואי שחוו. מהנתונים עולה ששיעור הדיווח על תופעות לוואי בקרב נשים וצעירים גבוה יותר מאשר בקרב גברים ומבוגרים.  בנוסף עולה מהסקר שכ-10% מהנשים בגיל 54-18 דיווחו על אי סדירות בווסת, ובקרב כמחצית מהן היא נמשכה בין חודשיים לשלושה מקבלת החיסון.

התופעות הנפוצות שעלו בסקר מוכרות גם מאיסוף הדיווחים השגרתי של משרד הבריאות, וכוללות בעיקר תופעות מקומיות כמו כאב באזור ההזרקה, הגבלת תנועה של היד, חולשה או עייפות וכאב ראש. תופעות שכיחות ]חות הן תופעות נוירולוגיות כמו נימול או פציאליס (שיתוק בחלק מהפנים).

ישראל היתה המדינה הראשונה שאפשרה חיסוני בוסטר (מנה שלישית) של חיסון פייזר לקורונה, החל מאוגוסט 2021, עקב זיהוי של ירידה ביעילות החיסונים שניתנו החל מדצמבר וגל תחלואה רחב. מחקר שנערך במכון כללית למחקר בשיתוף אוניברסיטת הרווארד העלה שלחיסון השלישי יעילות של 92% במניעת מחלה קשה, לעומת אנשים שהתחסנו בשתי מנות וחלפו יותר מ-5 חודשים מקבלת המנה השנייה.

2,049 ראיונות, עד חודש מהחיסון

הסקר בוצע כראיון טלפוני, בטווח של 30-21 יום מההתחסנות, במטרה לאתר תופעות שלא דווחו ביוזמת המתחסנים עצמם או רופאי המשפחה. הוא כלל 2,049 ראיונות טלפוניים במהלך ספטמבר ואוקטובר 2021, עם אנשים שהתחסנו במנה שלישית, מעל גיל 18 ודוברי עברית בלבד. הראיונות נעשו על ידי סוקרים מנוסים, או עוזרי מחקר שהוכשרו לכך במרכז לבקרת מחלות שבמשרד הבריאות.

הסקר לא כלל קבוצת ביקורת של אנשים שלא התחסנו, כך שלא ניתן להשוות במדויק את הדיווחים לאנשים שלא התחסנו בחיסון השלישי או לא התחסנו כלל. סוגיה זו משמעותית בעיקר ביחס לתופעות קלות, כמו כאבי ראש או לחלופין אי סדירות בווסת, מאחר שבשגרה תופעות אלו אינן מדווחות בהכרח לגורם רפואי.

66.4% דיווחו על תופעת לוואי אחת לפחות, כמעט מחצית מהם התקשו בפעולות יומיומיות

שני שליש מהמרואיינים (66.4%) דיווחו על תופעות לוואי בסמוך לחיסון. מהסקר עולה שהדיווח על תופעות שכיח יותר בקרב נשים וצעירים: 75.4% מהנשים דיווחו על לפחות תופעת לוואי אחת בסמיכות לחיסון, לעומת 57.7% מהגברים. בפילוח לפי גיל, 71.4% מהמשיבים בגיל 39-18 ו-69.9% מהמשיבים בגיל 59-40 דיווחו על תופעת לוואי אחת לפחות, לעומת 57.2% בגיל 50 ומעלה.

קרוב למחצית (44.1%) מהמרואיינים שדיווחו כי סבלו מתופעה כלשהי לאחר החיסון, גם דיווחו כי בעקבות זאת התקשו בביצוע פעולות יומיומיות. נשים דיווחו על כך יותר מגברים (50.9% מהנשים שדיווחו, לעומת 35.4% מהנשים שדיווחו). בודדים מכלל המרואיינים (0.5%) שדיווחו שסבלו מתופעה כלשהי לאחר החיסון, אושפזו בבית חולים בעקבות אותה תופעה.

כרבע מחולי מחלה אוטואימונית דיווחו על החמרה בחודש שלאחר החיסון

הסקר בדק החמרה של מחלות כרוניות שונות בחודש שלאחר קבלת החיסון השלישי. לפי תשובות הנבדקים, 5.4% מחולי הלב סבלו מהחמרה במחלה, 6.3% מהסובלים מיתר לחץ דם, 7% מחולי מחלות ריאה ו-9.3% מחולי הסוכרת. המחלות בהן אחוז המדווחים על החמרה היה הגבוה ביותר היו מחלות אוטואימוניות, בהן 24.2% דיווחו שהמחלה החמירה, והפרעות חרדה או דיכאון, בהן 26.4$ דיווחו על החמרה.

רוב הדיווחים: תופעות מקומיות או כלליות שחלפו בתום 3-1 ימים

בנוסף עלה שמרבית הדיווחים בקרב בני 18 ומעלה היו על תופעות מקומיות או כלליות שחלפו בתום יום עד שלושה ימים. התופעות המקומיות הנפוצות ביותר היו כאב (54.2%), הגבלה בתנועת היד (23.3%) ונפיחות (12.6%). התופעות הכלליות שדווחו היו חולשה או עייפות (42.5%), כאב ראש (26.3%) וכאבי שרירים או מפרקים (25.7%).

השכיחות של תופעות נוירולוגיות, אלרגיות ואחרות היתה נמוכה (כ-4%). התופעות הנוירולוגיות הנפוצות היו נימול או תחושת עקצוץ (3.4%), פציאליס – שיתוק חלקי בפנים (0.5%) והפרעה בראייה (0.5%). התופעות האלרגיות הנפוצות היו תפרחת (2%), גרד (1.7%) וקשיי נשימה (1.5%). בקרב משתתפי הסקר לא דווח על אנפילקסיס (התקף אלרגיה חריף) אך תופעה זו נצפתה בפועל בקרב מתחסנים, בשיעורים נמוכים.

מספר מצומצמם של משיבים חוו תופעות שהוגדרו 'אחרות': הרפס סימפלקס (0.2%) והרפס זוסטר (0.2%), וכן בעיות בעיניים, שינויים בחוש הטעם או הריח, ודלקת בשריר הלב (מקרה אחד).

מהסקר עולה שרוב התופעות הנוירולוגיות (עקצוץ, נימול, טשטוש בראייה), אלרגיות ואחרות הופיעו בסמוך לחיסון, ומיעוטן הופיעו בטווחי זמן ארוכים מהחיסון (עד חודש), למעלה מחמישית ממי שדיווחו על תופעות אלה, פנו לקבלת טיפול רפואי.

עוד עולה מהנתונים שבמרבית התופעות שדווחו, מכל הסוגים, המופע שלאחר החיסון השלישי לא היה קשה יותר בהשוואה לחיסונים הקודמים.

אחת מעשר מתחסנות חוותה אי סדירות במחזור החודשי

בנוסף עלה מהסקר ש-10% מהנשים עד גיל 54 דיווחו שסבלו מאי-סדירות וסתית בעקבות קבלת החיסון השלישי. עם נשים אלו נעשה ראיון המשך, בין 12-7 שבועות לאחר הסקר הראשון. בראיון ההמשך השתתפו 47 נשים, שהן 79.7% מכלל 59 הנשים בגיל 50-19 שנים שדיווחו על אי סדירות במחזור החודשי בסמיכות לחיסון השלישי בסקר המקורי. מביניהן, 45 הוכנסו לעיבוד הנתונים (2 הוצאו ממנו כי דיווחן המקורי התייחס לחיסונים קודמים ולא לחיסון השלישי).

מבין כלל הנשים שהשתתפו בריאיון ההמשך, 88.6% העידו על מחזור וסת סדיר טרם ההתחסנות לקורונה; 31.1% פנו בעקבות השינויים במחזור הווסת לטיפול רפואי; 9.1% טופלו תרופתית בשל כך. כמחצית מהנשים דיווחו כי התופעות נמשכות עד יום הסקר הנוסף (3-2 חודשים מקבלת החיסון).

התופעות המרכזיות שדווחו בתחום אי סדירות וסתית (ניתן היה לדווח על יותר מתופעה אחת): איחור בקבלת הווסת (37.8%), הגברה בדימום הווסת (31.1%), הקדמה בקבלת הווסת (28.9%), משך דימום ארוך מהרגיל (26.7%), הופעת דימומים במהלך החודש (24.4%), וכאבים חזקים בזמן הווסת (20%).

מבין הנשים שדיווחו על אי סדירות בווסת והשתתפו בראיון ההמשך, 39% סבלו מתופעות דומות אחרי החיסונים הקודמים שקיבלו נגד קורונה. מתוכן, כשני שליש (67%) ציינו שהתופעות חלפו לפני החיסון השלישי וחזרו לאחריו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!