דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעה / הממשלה צריכה לקבוע זמן מרבי להמתנה לטיפול רפואי

מסקר מכון ברוקדייל עולה שאחד מ-3 מטופלים ויתר על טיפול רפואי במערכת הציבורית עקב זמני ההמתנה הארוכים | משרד הבריאות נדרש לתקצב את הקופות, ולשנות את הרגולציה כך שלכל אזרח יובטח טיפול ראוי

שלט חדר ניתוח בבית חולים הדסה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שלט חדר ניתוח בבית חולים הדסה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
שמוליק בן יעקב
שמוליק בן יעקב
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ממצאי סקר מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל בנושא דעת הציבור על רמת השירות ותפקוד מערכת הבריאות, שפורסמו לאחרונה, מהווים נורות אזהרה מהבהבות לראשי מערכת הבריאות. הנתונים מציגים תמונת מצב מדאיגה ביותר, לפיה מטופלים רבים מוותרים על טיפולים שמגיעים להם עקב זמני ההמתנה הארוכים, ו-75% מהם סבורים שיש צורך להפעיל קשרים כדי לקבל טיפול טוב ומהיר יותר.

כך נוצרת משוואה פשוטה: מי שמבחינה כלכלית יכול להרשות לעצמו לפנות לטיפול פרטי, הוא בריא יותר, ומי שאינו יכול, בריאותו נפגעת.

מממצאי הסקר עולה שהתופעה הולכת ומחריפה. שיעור המטופלים שוויתרו על טיפול בעקבות המרחק הגיאוגרפי שנדרשו לנסוע עלה מ-11% ל-19% בין השנים 2018 ל-2021, כמעט אחד מחמישה מטופלים; ושיעור המטופלים שוויתרו על טיפול בעקבות זמני המתנה עלה בשנים אלו מ-29% ל-35%, אחד משלושה מטופלים.

נדמה כי שר הבריאות, ניצן הורוביץ, הבין את גודל הצרה, ובהתאם מינה את מנכ"ל משרדו, פרופ' נחמן אש, לעמוד בראשות ועדה שמטרתה להביא לצמצום השימוש בשירותי הבריאות הפרטיים. אך למי שעוקב אחר עבודת הוועדה והפרסומים היוצאים ממנה, נראה כי מבקשת להשיג את יעדה בלי לקבל את הכלים העיקריים שנדרשים לשם כך.

כדי לצמצם את השימוש ברפואה הפרטית נדרשים שני כלים מרכזיים: הכלי התקציבי, בצורת תוספת תקציב שנדרשת לקופת החולים, לשם מתן מענה שיצמצם את התלות או את הפנייה לרפואה פרטית. לצדו נדרש כלי רגולטורי, בצורת קביעת פרק הזמן המרבי שבמהלכו קופות החולים חייבות לספק את השירות. קביעת פרק זמן מרבי מחייב נדרשת והכרחית במציאות שבה בממוצע אחד מכל שלושה פונים לתור לרופא מומחה במערכת הבריאות נאלץ להמתין מעל לחודש לשם קבלת טיפול.

נוסף לכלים אלו, על משרד הבריאות לפעול גם להגברת התחרות בין בתי החולים בהיצע השירותים שלהם, בדומה לתחרות הקיימת לגבי נשים יולדות הזכאיות לבחור את בית החולים. הכלי לכך הוא ביטול הסדרי הבחירה בין בתי החולים לקופות החולים, שמגדירים היכן המטופלים בכל קופה יוכלו לקבל טיפול. כפועל יוצא מכך, לבתי החולים אין כל תמריץ להתחרות ולהציע שירות טוב וזמין יותר, שכן הקופות מנתבות אליהם את המטופלים אליהם בין כה וכה.

הסדרים הקיימים היו נכונים לזמנים, אך כיום הם מיותרים וגורמים נזק לציבור המטופלים. הם מובילים למצבים אבסורדיים, שבהם מבוטח שגר בסמיכות לבית חולים מסוים נאלץ להיטלטל בתחבורה ציבורית ולנסוע לעיר אחרת, שכן הקופה מסרבת לאפשר לו לקבל שירות בבית החולים הקרוב למקום מגוריו.

הבריאות היא נושא מהותי לכל אזרחי ישראל, וראוי שתהיה אחד הנושאים הבוערים בסדר היום של הבחירות המתקרבות. על המפלגות להתחייב לתקצב את כיסוי הגירעונות ושיפור השירותים; ועל הבוחרים לבחון מה מציעה כל מפלגה בנושא הבריאות, שחשוב יותר מימין, שמאל, או כל דבר אחר.

שמוליק בן יעקב הוא יו"ר האגודה לזכויות החולה, ויו"ר הוועדה לזכויות החולה במועצה הלאומית הבריאות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!