דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות

התאגדות בעולם / ארה"ב: העובדים המאוגדים מרוויחים 20% יותר, אך האיגודים נחלשים

פדרציית איגודי העובדים הגדולה בארה"ב נאלצת לפטר עובדים כתוצאה מירידה במספר המאוגדים, וזאת בהמשך למגמת המדיניות העוינת התאגדות | ובישראל, בניגוד לשאר העולם, ההסתדרות הכללית הולכת וגדלה

מטה ה-AFL-CIO  בוושינגטון הבירה (צילום: Mattpopovich / ויקיפדיה).
מטה ה-AFL-CIO בוושינגטון הבירה (צילום: Mattpopovich / ויקיפדיה).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ירידה במספר המתאגדים בארה"ב, הביאה את פדרצית האיגודים המקצועיים הגדולה בארה"ב, ה-AFL-CIO, לפטר עובדים באיגוד. ה-AFL-CIO מפטר את העובדים, כחלק משינויים מבניים ואיומים פוליטיים הנוגעים לזכויות עובדים.

"נצטרך לא לתמוך יותר בתכניות מסוימות, שלא הולכות עם סדר העדיפויות המרכזי שלנו", אמר דובר AFL-CIO ג'וש גולדשטיין לאתר בלומברג, וסירב לדון במספר העובדים שיושפעו מהשינויים, "העניין הוא לחזור לסדר וליישר את ליבת סדרי העדיפויות שתשרת את החברים באיגוד שלנו בצורה הטובה ביותר."

הפגנה נגד החוק 'הזכות לעבוד' הפוגע בעובדים ינואר 2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
הפגנה נגד החוק 'הזכות לעבוד' הפוגע בעובדים ינואר 2017 (צילום ארכיון: סוכנות AP).

14.6 מיליון עובדים מאוגדים

העובדים בארגון התבשרו בשבוע שעבר על הקיצוצים. שלושה אנשים המכירים את המהלך אמרו לאתר כי מדובר בכעשרות משרות שאבדו, מתוך כ-400 המשרות הקיימות. "'אופוזיציה חזקה פיננסית נגד האיגוד' היא עוד עניין המשפיע על האופן בו האיגוד משתמש במשאבים שלו", אמר גולדשטיין. גורמים רשמיים באיגוד צופים כי השינויים המבניים והארגון מחדש יהיו נושאים מרכזיים בדיון המועצה המנהלת של AFL-CIO המתכנסת בחודש הבא בטקסס.

בשנת 2016, 10.7% מהעובדים בארה"ב היו חלק מאיגוד מקצועי. מדובר בכ-14.6 מיליון עובדים. המספר ירד בהדרגה בכל שנה, והגיע לשיא הנמוך ביותר מאז שנמדד לראשונה. מדובר בירידה של 0.4 אחוז משנת 2015, ובמספרים מדובר על 240,000 עובדים פחות. כמו כן, אחוז ההתאגדות של עובדי המגזר הציבורי הוא 34.4%, כמעט כפול חמש מהמגזר הפרטי שעומד על 6.4%. ועדו נתון חשוב, ואולי זה המספר את הסיפור כולו, עובדים מאוגדים מרוויחים 20% יותר מאשר עובדים לא מאוגדים בארה"ב.

ה-AFL-CIO היא הפדרציה העיקרית של איגודי העובדים בארה"ב וכוללת 55 איגודים המייצגים ביחד 12.5 מיליון עובדים, כולל שוטרים, נהגי מוניות, מורים פועלי בניין עובדי תעשייה ועוד. ההתאגדות של העובדים ודמי החבר שהם משלמים הם המקור העיקרי של הפעילות הכלכלית בקרנות העובדים ובשילוב הכוח הארגוני בשטח הם הבסיס לפעילות האיגוד.

בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.
בית ההסתדרות. צילום ארכיון: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקיפדיה.

מי רוצה בהחלשת כוחם של האיגודים?

דמי החבר של המאוגדים מממנים את הפדרציה, ומנהלי האיגודים חלוקים כבר הרבה זמן על איך צריך האיגוד להשתמש במשאבים שלו – לחלק אותם למטרות כמו קידום פוליטיקאיים פרו איגוד או קידום מדיניות פרו איגוד בתחום הפוליטי? קידום התאגדות חברים באיגודים החברים בפדרציה או תמיכה בקמפיינים שמקדמים יחסי עבודה קיבוציים?

ירידה במספר המאוגדים והאתגרים הכלכליים והארגוניים שמצב זה יוצר, חוברים לניצחונות שנחלו השמרנים בשנים האחרונות ושפגעו בכוחם של של האיגודים. בין הנצחונות: החלטת ​​בית המשפט העליון שאסר גביית דמי איגוד חובה לעובדים בתחום בריאות ביתית במימון ממשלתי, וגל של חקיקה של "הזכות לעבוד" ליותר מחצי ממדינות ארה"ב שעושה את אותו דבר במגזר הפרטי ומאפשר לאנשים לא לשלם דמי איגוד במקומות מאוגדים.

אם צפיותיו של דונלד טראמפ יתממשו, והמאזן בבית המשפט העליון יתחלף ברוב שמרני, צפוי האיגוד לעמוד בפני פסקי דין שיבטלו את כל תשלומי דמי החבר חובה במגזר הציבורי. איומים אלה, מניעים את האיגוד לבצע קיצוצי מנע במטה האיגודים המקצועיים. חודש לאחר בחירתו של טראמפ, הודיעה הנשיאה מרי קיי הנרי מארגון נותני השירות הבינלאומי (SEIU) שעומד מאחורי "נלחמים למען ה-15" לצוות העובדים של שני מיליון החברים שאינם חלק מ-AFL-CIO שהיא מתכוננת לתקציב נמוך יותר ב-30% השנה לעומת השנה הקודמת.

בגילוי ההסכם שנחתם לפני כשנה על ידי ה-AFL-CIO ואחד מאיגודי העובדים שלה, כלי התקשורת Washington-Baltimore News Guild מסר שהצדדים "לקחו בחשבון את הסוגיות הכלכליות הרציניות הצפויות להתמודדות בשנים הקרובות, והכירו בצורך האפשרי עבורם לצמצום בר-קיימא בעלויות עבור ה-AFL-CIO בתקופה זו". וברוח זו "יבצעו הקרבה משותפת והולמת", ולא יהיו העלאות שכר גבוהות להנהלה לפני 2018.

"אנחנו לא רוצים שאף חבר יפוטר, אבל שינויים מבניים קורים בכל ארגון", אמר קט פארק מנכ"ל האיגוד של הגילדה שחברה בעובדי התקשורת של אמריקה, "אנחנו מאמינים שאנחנו מצליחים לעבוד עם ההנהלה כדי לנסות להקל על מספר הפיטורים בצורה הכי טובה שאנחנו יכולים".

ובישראל, בניגוד לכלל המגמות העולמיות של ירידה במספר המאוגדים, ההסתדרות הכללית, נמצאת דווקא במגמה הפוכה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2016 כי מספר העובדים המאוגדים בישראל מוערך בקרוב ל-30% וכי התאגדויות חדשות הפכו לדבר שבשגרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!